18.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën e-C4 on melko uusi automalli, mutta se päivitettiin silti jo nyt muun muassa ajoakun osalta. Hyvää: Tilat, mukavuus. Huonoa: Alustan pehmeys, niiaus jarrutuksissa, jarrutuntuma, sekava käyttöliittymä. Sanomattakin on selvää, että Citroën e-C4 on Citroënin C4-malliston sähköinen versio. Sähköversio on ollut markkinoilla jo vuoden 2021 alusta, eikä sitä juurikaan päälle päin erota polttomoottoriversioista. Citroën e-C4 -autosta on tarjolla myös sedan-mallinen versio, jonka mallimerkintä on e-C4 X. Citroën e-C4 on myös nyt uudistunut, eikä vanhaa ja juuri myyntiin saapunutta uuttakaan versiota erota vanhasta mallista. Kysymyksessä on kevyt facelift ja sen suurimmat muutokset ovat auton korin uumenissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompaa akkuaIsoin muutos on auton ajoakussa, joka on nyt saanut saman energiamäärän kuin Stellantis-konsernin muutkin vastaavat E-CMP-perusrakenteelle tehdyt autot.Aiemmin akussa oli kilowatteja 50/45 (brutto/netto), nyt akusto tarjoaa kilowatteja 54/51 (brutto/netto). Huomattavaa kuitenkin on, että vielä tällä hetkellä isompi akku on tarjolla korkeimmassa Shine-varustelutasossa 115-kilowattisen (156 hv) sähkömoottorin yhteydessä. Alemmat varustelutasot päivittyvät isommalle akulle myöhemmin ensi vuoden aikana.Akun koko ei ole järisyttävän suuri, mutta Stellantis luottaa sähköautoissaan 54 kilowatin akun kokoon. Filosofiana on, että autossa ei ole järkeä kuljettaa isoa painoa lisäävää akkua, vaan riittää, että akun koko on riittävä ja toimintamatkaa haetaan optimoimalla autojen energiatehokkuutta. Energiatehokkuutta on parannettu muun muassa sillä, että e-C4:n sähkömoottori on uusi.Akun koko riittää kuitenkin nyt yli e-C4:n kohdalla 400 kilometrin WLTP-toimintamatkaan ja tällä tavalla e-C4 pääsi myös kokonaan uudelle kilometriluvulle auton toimintamatkassa.Lataus edelleen samalla tehollaLatauspuolella sama juttu, siinäkään Citroën ei hae mitään suuria lukemia. CCS-latauksen auton tasan sadan kilowatin latausteho saa riittää – ja riittäähän se ihan hyvin akun kokoon nähden. Hidaslatauksessa mennään 11 kilowatin kolmivaihelatauksella, akku täyttyy sukkelaan työpaikalla ja kotona. Tilat e-C4:ssä ovat asiallisen väljät. Tavaratila vetää vajaa 400 litraa, joka on ihan hyvin. Tavaratilassa on välipohja, jonka korkeutta voi säätää, yläasennossa tavaratilan nostokynnys poistuu.Ajoltaan Citroën e-C4 on ranskalaisen pehmeä, toisin sanoen siis mukava auto, mutta kysymys kuuluu, että tuntuuko se jopa liian mukavalta ja pehmeältä. Ihan kevyissä jarrutuksissakin auton kori niiaa aika paljon ja samoin kiihdytyksissä perä laskee ja keula nousee. Mukavuus on tietty hyvä asia eikä sitä e-C4:stä puutu, mutta onko ranskalainen pehmeys mennyt hieman yli Sitikan kohdalla?Kaikki auton alle tulevat epätasaisuudet alusta suodattaa erinomaisesti, mutta tietyissä tilanteissa pehmeys korostuu väärässä mielessä. Citroën e-C4:n alustassa on kyllä progressiivisesti toimivat iskunvaimentimet, jotka reagoivat siihen, mihin niiden täytyykin reagoida eli alustan epätasaisuuksiin, mutta hitaampaan liikkeeseen, eli kiihdytyksiin ja arkisiin tavanomaisiin jarrutuksiin ei ihan niin hyvin. Ohjaustuntuma e-C4:ssä on myös hieman kevyt ja tunnoton. Auto on parkkipaikoilla ja kaupungissa kevyt ja ketterä pyöritellä, mutta matka-ajossa tunnottomuus ja vasteettomuus häiritsee. Samaa voi sanoa jarrutuntumasta, siinäkin olisi hieman parantamisen varaa, poljintuntuma on hieman tunnoton.Digitaalinen käyttöliittymä ihmetyttääCitroën on kylminä ja koleina syksyaamuina miellyttävä, vaikka autoa ei olisi esilämmittänytkään. Tehokas lämmityslaite, sekä istuinlämmittimet ja rattilämmitin takaavat, että autossa ei tule kylmä liikkeelle lähtiessä. Istuimet korostavat auton mukavuutta, mutta ovat kuitenkin suhteellisen tukevat. Niiden säädöt ovat myös riittävät. Stellantiksen infotainmentin käyttöliittymä on saanut jonkun verran moitteita lievästä sekavuudestaan, eikä sen käyttäjäystävällisyys ole e-C4:ssäkään sen parempi. Infotainmentia käytetään sekä näytöltä että painikkeista ja tiettyjen asioiden löytäminen valikoista vaatii jonkun verran opettelua. Sen käytettävyys ei missään tapauksessa ole parasta mahdollista.Digitaalisuutta maailmalla on harrastettu jo tovi, joten hieman ihmetyttää, että miksi auton perustoimintojen käyttämiseen tarkoitetusta käyttöliittymästä onkin osattu tehdä niin sekava ja käyttäjälle epäystävällinen.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenCitroën e-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh SÄHKÖAUTO, etuveto 115 kW (156 hv), 279 Nm Akku brutto / netto 54 / 51 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km toimintamatka 415 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 150 km/h Mitat Pituus 4 360 mm Leveys 1 834 mm Korkeus 1 525 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 380–1 250 l Omamassa 1 561 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 3 v / 100 00 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 600 € koeajoauto 45 450 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle