26.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën ë-C4 X – Sähkösitruunan viistoviipale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Menestyksekkäästi autoluokkia sekoittaneen C5 X:n jälkeen Citroën ë-C4 X kokeilee samaa pykälää pienempänä. Lisätwistinä uutuus on aina täyssähköinen. Citroën lähti etsimään omaa suuntaa jo ennen Stellantis-fuusiota, mutta oman paikan löytäminen on ollut ranskalaismerkille iso apu. Nyt sen mallistohitiksi on kohonnut lippulaiva Citroën C5 X, joka asettuu ovelasti erilaisten autoluokkien väliin. Samaa ideaa kokeillaan nyt astetta alempana autolla, jonka koko nimi on hiukan haastavasti Citroën ë-C4 X. Kirjainyhdistelmän takana on ajatus, että kyseessä on autosegmenttien väliin viety painos sähköisestä C4:stä. Ë-C4 X on samalla ensimmäinen Citroën, joka tulee monilla Euroopan markkinoilla myyntiin ainoastaan sähköisenä, polttomoottoriversion jäädessä kaukaisemmille markkina-alueille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Asteen verran tilavammin Voimalinjan tuttu kaksikko on 50 kilowattitunnin akusto ja 100 kilowatin sähkömoottori, eli yhdistelmä on sama kuin esimerkiksi ë-C4:ssä ja muista PSA-sähköautoista. WLTP-toimintamatkaa isommalle X:lle kerrotaan 360 kilometriä. Lämpöpumppu löytyy, mutta akun esilämmitystä ei ole. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia ja 10-80% lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW, jolloin akun lataaminen täyteen kestää ideaalitilanteessa noin viisi tuntia. Auton akseliväli on sama kuin C4:ssä, mutta 4,6 metrin pituisena se asettuu melko tasan C4:n ja C5 X:n väliin. Fastback-henkisellä kattolinjalla on kuitenkin haettu aerodynaamisempaa muotoa, vaikka valmistajan mainitsema 0,29 ilmanvastuskerroin on korkeintaan keskinkertainen. Samalla maavaraa on hiukan nostettu ja tavaratila on kasvatettu 510 litraan. Matkustamossa etuistuimilla tunnelma on melko tyypillistä nyky-Citroënia. Ergonomia on hyvällä tasolla ohjauspyöräpainikkeiden ja painikepohjaisen lämmityslaitteen ansiosta. 10-tuumaisen kosketusnäytön My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt muutaman vuoden takaisiin järjestelmiin verrattuna, mutta toimintojen jäsentely on keskitasoista. Takaistuimilla tilaa jalkatilaa on hyvin ja lasikatosta huolimatta takaistuimilla on myös kohtuuhyvin pääntilaa. Laakea tavaratila on sinänsä hyvän kokoinen, mutta porrasperän takaluukku jykevine saranoineen asettaa tiettyjä lastaushaasteita. Mukavuuskärjellä Tilan lisäksi mukavuudesta on huolehdittu Citroënin Advanced Comfort -ohjelman hengessä. Istuinten pehmuste on 15 mm paksumpi ja takapenkillä on Suomessa vakiovarusteena istuinlämmitys. Istuinten malli on monia muita merkkejä nojatuolimaisempi, mikä saattaa sopia tai olla sopimatta omalle selälle. Alustassa valinta on kohdistunut Citroënin progressiivisilla hydraulistoppereilla varustettuihin iskunvaimentimiin, jotka pyrkivät luomaan klassista kaasunestejousitusta mukailevan taikamattokyydin. Citroën onnistuukin hyvin ë-C4 X:n kanssa, sillä alustassa yhdistyy sopiva nöyryys ja korin liikkeiden hyvä hallinta ilman turhaa heilahtelua. Myös äänieristys on hyvällä tolalla, joskin koeajo tapahtui Madridin alueen sileämmällä tiestöllä. Ohjaustuntuma ja suorituskyky eivät sinänsä ole mitenkään räväköitä, mutta arkiautolle ne ovat miellyttävän harmittomia. Pian Suomessa Citroën ë-C4 X on jälleen merkkinsä näköinen tulkinta segmenttien väliin tähtäävästä uutuudesta. Se ei ehkä ole C5 X:n tapaan yhtä dramaattinen yhdistelmä eri autoluokkia, mutta tarjoaa hiukan kookkaamman vaihtoehdon hatchback-malliselle tavalliselle C4:lle. Varsinainen arvio Citroën ë-C4 X:n toimintamatkasta ja kulutuksesta tapahtuu pidemmässä kotimaan koeajossa. Samalla saataneen selvyys alustan ja äänieristyksen soveltuvuudesta karkeammalle suomalaistiestölle. Suomessa Citroën ë-C4 X on ennakkomyynnissä hintojen alkaessa 43 400 eurosta ja ensimmäisiä autoja odotetaan maahan näinä hetkinä. Mallin saatavuus on ainakin alkuvuoden osalta hyvä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?