29.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën Oli – nimestään huolimatta konseptiauto katsoo tulevaan Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konseptiauto Citroën Oli ei ole tulossa tuotantoon, mutta jotain sen tapaista nähdään lähivuosien ranskalaismalleissa. Andrén autotehtaan mukaan maailmassa riittää pelastettavaa. Jos Citroënia on joskus pidetty outona, niin odottakaas kun kuulette tästä! Nyt ranskalaistehdas aikoo pelastaa koko maailman näyttämällä, että autot voivat olla kevyempiä, taloudellisempia ja tarkoituksenmukaisempia. Citroën Oli on konseptiauto, ja vaikka se ei saavu sellaisenaan tuotantoon, tullaan auton ideoita näkemään lähivuosien Citroëneissa. Ratkaisut ovat “tästä maailmasta”, eivät suunnittelijoiden ja futurologien visioista.Citroënilla ollaan huolestuttu autojen jatkuvasta kasvusta ja siitä, miten massaongelmia ratkaistaan. Reilut 2 500 kg painavat pyöräpalatsit koetaan kestämättömiksi ratkaisuiksi suurten massojen liikkumiseen. Isot lataushybridikatumaasturit ja kookkaat sähköautot yli 100 kilowattitunnin akkuineen ovat teknisesti hienoja, mutta ne eivät voi olla vastaus kaikkien liikkuvuuteen. Niihin on myös rakennettu runsaasti ylimääräistä suorituskykyä, vai onko yli 300 kilowatin tehoille ja parin sekunnin 0–100 km/h ajoille oikeasti perustetta?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän ylimääräistäTämä on se näkökulma, mihin Citroën Oli etsii ratkaisua. Auto näyttää isolta Citroën Amilta, sillä Oli on luotu eräänlaisena kunnianosoituksena pienelle mopoautolle. Puskurit ovat samat edessä ja takana. Myös etuovet ovat samat molemmin puolin, eikä niissä ole sähkökomponentteja. Ikkunat voi avata rättärin hengessä nostamalla lasia ja kojelaudan äänentoistokin on tehty Amin tapaan Bluetooth-kaiuttimella. Tietoviihdejärjestelmää ei ole, sillä Oli on suunniteltu ilman toimintoja, joita tarvitaan harvoin tai jotka älypuhelin hoitaa joka tapauksessa paremmin. Kojelaudan komponenttimäärä on puolittunut vastaavaan tuotantoautoon verrattuna.Mutta Olissa on paljon omaakin. Auton katto, konepelti ja avolavan pohja on valmistettu pahvista. Yhdessä Basfin kanssa tehty hunajakennoinen kierrätyspahvirakenne on laitettu lasikuitulevyjen väliin ja se on pinnoitettu Elastoflex-polyuretaanilla ja Elastocoat-pinnalla. Lopputuloksena on terästä puolet kevyempi materiaali, joka kuitenkin kestää ihmisen painon vaivatta, eli Olia voi käyttää vaikkapa korokkeena. Pahvimateriaalin huono puoli on, että sillä voidaan luoda vain suoria pintoja, mikä on toisaalta huomioitu Olin viivoitinhenkisessä muotoilussa.Lähes metrin leveä avolava on tarvittaessa jatkettavissa 68 sentistä reiluun metriin. Takaovet avautuvat kaapparityylisesti ja antavat pääsyn takaistuimille. Istuinten runko on tehty verkkomaisesta ja muovityyppisestä kierrätysmateriaalista, joka on hiukan karhea ihoa vasten. Pienet istuintyynyt riittävät kuitenkin peffan eristämiseksi.KevytsähköCitroën Oli on 4,2 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,65 metriä korkea. Samantyyppisistä mitoista huolimatta Oli on kuitenkin tehty eri mittasuhteilla kuin tyypilliset crossoverit. Esimerkiksi tuulilasi on pystysuora, sillä se vaatii vähiten painavaa lasia. Se myös helpottaa Olin ilmastoinnin kuormaa noin 17 prosentilla. Lasi voisi muodostua aerodynaamiseksi haasteeksi, jos autolla ajettaisiin kovia moottoritienopeuksia, mutta sen nopeus on rajoitettu 110 km/h:iin. Keulassa on myös ilmanohjaimet, jotka heittävät ilmavirran pystysuoran lasin yli, parantaen tehokkuutta.Renkaiden suhteen Oli on saanut erikoisen ratkaisun. Koska autossa on suosittu kierrätysmateriaaleja ja myös sen oma kierrätettävyys on tärkeää, on Goodyearin Eagle Go -renkaat suunniteltu uudelleenpinnoitettaviksi. Kahdesti uusittava kulutuspinta riittää arvioiden mukaan noin 500 000 kilometrin ajomäärään.Mitä kaikkea Citroën Olin säästökampanjalla saavutetaan? Noin 1 000 kilogrammaa painava sähköauto, jonka 40 kilowattitunnin akku riittää noin 400 kilometrin toimintamatkaan. Perusrakenne on lainattu tuotantoautojen E-CMP-autoista, joten sähköteknisesti Oli on tuotantovalmista tavaraa. Lataaminen 20-80% vie noin 23 minuuttia pikaladatessa. Latauspistoke on keulassa uudistuneen Citroën-logon alla.Citroën Oli on konseptiauto ja ainoa lajissaan, eli kyseessä on autonäyttelyitäkin kiertänyt yksilö. Käsityönä tehty autoyksilö lähentelee arvoltaan miljoonaa. Jos se tulisi tuotantoon, jäisi liukuhihnaversion hinta tehtaan arvion mukaan alle 30 000 euron. Se liikkuu sittenkinOli yllättää vielä kerran. Milanon ulkopuolella Stellantiksen testikeskuksessa autoa on mahdollista ajaa rata-alueella. Nopeusraja on noin 50 km/h. Konseptiautojuuret paljastuvat hallintalaitteista, joissa on erikoisia piirteitä. Esimerkiksi äänekäs ohjaustehostin kytketään erikseen päälle konepahvin alta. Pieni kuluma auton piirteissä paljastaa, että Olilla on tehty konseptiautoksi paljon, vaikka varsinaisia kilometrejä ei ole kertynyt kovinkaan paljon. Mutta se liikkuu ja se liikkuu hyvin. Alusta on napakka perusvireeltään, mikä paljastuu hidastetöyssyissä, mutta tasaisella auto kulkee hyvin, eikä kolise tai rämise merkittävästi. Ohjauksessa ja polkimissa on hiukan kumimainen fiilis, vaikka huonompiakin on koettu tuotantovalmiimmissa autoissa. Lyhyt lenkki sileällä asvaltilla ei kerro auton ominaisuuksista valtavasti, mutta se kertoo ideoiden valmiudesta tuotantoon pienellä hienosäädöllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaperilta teoiksiKonseptiautojen rooli on muuttunut viime vuosina. Nimikettä käytetään jo melko valmiiden muotojen esittelyyn tai yksittäisen varusteen näyttämiseen. Aitojen “mitä jos” -pohdintojen osuus on vähentynyt. Citroënilla on kuitenkin tahtoa kulkea Olin näyttämää suuntaa pidemmälle.Olisiko sopivasti kerrankin enemmän kuin liian paljon? Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle