22.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: crossipyörästä seuraava – Honda CRF450L Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CRF450L:n tekniikka on crossipyörästä, mukavuus katuendurosta. Hyvää: keveys, hiljaisuus, monipuolisuus. Huonoa: huoltovälit, hinta. Honda esitteli muutama vuosi sitten CRF250L -katuenduron, ja siitä lähtien on odotettu vastaavaa 450-kuutioista mallia. Kun CRF250L näytti endurolta ja oli painoltaan sekä muilta ominaisuuksiltaan enemmän seikkailupyörä, pohjautuu CRF450L suoraan crossipyörään. Katulaillinen siitä on saatu parantamalla jäähdytystä isommilla jäähdyttimillä ja flektillä, vaimentamalla mekaanisia ääniä asentamalla muovikopat moottorin molemmin puolin sekä vaihtamalla tehokkaampi äänenvaimennin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljaisuus miellyttääTankattuna vain 131-kiloinen Honda on erittäin helppo ajaa maastossa ja vaikka crossiradalla. Iso nelitahtimoottori on parhaimmillaan matalilla kierroksilla, jolloin sen vääntöominaisuudet tulevat parhaiten esille. Euro 4 -päästönormien saavuttamiseksi moottoria on kuristettu voimakkaasti, jolloin teholukema on maltilliset 25 hevosvoimaa. Se riittää mainiosti maastossa ja soratiellä, ja koko kierrosalueella tasaisen vahvan vääntömomentin takia tuntuma on selvästi numeroarvoja suorituskykyisempi. Erityisesti huomiota herättää Hondan hiljaisuus, mikä miellyttänee myös muita tielläliikkujia.Runko, jarrut ja jousitus ovat lähtökohdiltaan samat kuin crossipyörässä, joskin asetuksia on muokattu hieman rauhallisempaan ajoon sopivammiksi. Hondamaiseen tapaan sekä jousitus että jarrut toimivat huomaamattoman neutraalisti. Vahvin ominaisuus on monipuolisuus: CRF450L:llä ajaa mielikseen sorateitä pitkin vaikka työmatkoja, mutta yhtä hyvin se sopii käytännössä muutoksitta Päijänteen ympäriajoon. Tee-se-itse -huoltajalleHuoltoväli on katupyöriä selvästi tiheämpi, mutta toisaalta tuhannen kilometrin välein tehtävä perushuolto tarkoittaa käytännössä moottoriöljyn ja -suodattimen vaihtoa, joten se on helposti ja edullisesti itse tehtävissä. Joka kolmannen huollon ohjelmaan kuuluu venttiilivälysten tarkastus ja 36 000 kilometrin välein männän ja venttiilien vaihto. Sorateillä ja maastossa ajettaessa matkamittariin kertyy kilometrejä sen verran harvakseen, ettei huoltoja tarvitse kuitenkaan tehdä aivan viikoittain.Jos haluaa käyttää CRF:ää suljetulla alueella ja kaipaa lisää suorituskykyä, moottorin kuristukset poistamalla ja asentamalla moottorinohjaukseen uusi boksi teho on nostettavissa samaan 42 hevosvoimaan, jonka tehoisena laitetta myydään muun muassa Yhdysvalloissa. Ja vieläpä samalla huolto-ohjelmalla, joten kestävyyteen sillä ei pitäisi olla vaikutusta. Toki pitää huomioida, että moottorin muokkaamisen myötä myös kahden vuoden takuun voimassaolo lakkaa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.hondabikes.fi/crf450l Honda CRF450L Hinta alkaen 13 990 € Moottori Bensiinimoottori 449 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho 18,4 kW (25 hv) Vääntö 32Mitat istuinkorkeus 940 mm, paino tankattuna 131 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 7,6 litraa Rengaskoko edessä 80/100-21, takana 120/80-18 Nm Vääntö 32Mitat istuinkorkeus 940 mm, paino tankattuna 131 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 7,6 litraa Rengaskoko edessä 80/100-21, takana 120/80-18 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 940 mm, paino tankattuna 131 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 7,6 litraa. Rengaskoko: edessä 80/100-21, takana 120/80-18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää