15.1.2025

Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun

Kuva Tuomas Rajala

Cupra Born in Volkswagen ID.3:n houkuttelevampi sisarpuoli, jonka tyylitelty muotokieli on varsin herkullinen.

Allani olevan 300-hevosovoimaisen Cupra Born VZ:n luistonestovalo vilkkuu kuin aamuyöllä reiviluolassa. Pienikokoisen auton perä pyrkii jatkuvasti luisumaan sivuttaissuunnassa, vaikka tie veisi suoraan kohti horisonttia. Kaikki on kivasti, kunnes edessä on ylämäki tai ajourat ovat jäätyneet korkeiksi.

En ole koeajourani aikana ajanut viikon aikana yhtä paljon sivuluisussa kuin Cupra Born VZ:n koeajolla. Viikon mittainen soidinmatka kanssa osoittaa, että takaveto on samaan aikaan optimaalinen ja huonoin mahdollinen kumppani liukkaalla kelillä.   

Jo ennen koeajoa tiedossani oli, ettei VW-johdannaisen pienen sähköauton vetopito ole liukkaalla ihan sieltä parhaasta päästä, mutta Born VZ:n heikko pito oli silti hienoinen yllätys. Kyseessä on monen asian summa, sillä koko taakkaa ei voi sälyttää 326 hevosvoiman ja 545 Nm:n tehoparametreille.

ID.3:n ohella Bornin taka-akselin pito on liukkaalla hämmentävän heikko. Auto sutii käytännössä koko ajan, jos pinta on lumen ja jään liukastama. Koska rakastan moottoriurheilua, ei heikko vetopito yleensä aiheuta hämmennystä ja pelkoa, vaan enemmänkin lapsenomaista huvitusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hermostunut liukkaalla

Auton jatkuva ja hermostunut liirittely suoralla tiellä on hassunhauskaa, mutta asialla on myös varjopuolensa. Eteneminen on nimittäin paikoin pieni haaste. Kun Born VZ:lla tuuppaa vauhdinsäätöpedaalin pohjaan, ei auto juurikaan lähde kiihtymään, vaan energia käytetään pienimuotoiseen sutimiseen ja luistonestovalon vilkuttamiseen. Luistonesto kannattaa olla sport-tilassa, sillä muuten renkaat eivät juuri pyöri.

Hyvää ja huonoa

  • Tyylikäs pikkuauto
  • Tehokas voimalinja
  • Toimiessaan hyvä tietoviihde
  • Heikko vetopito liukkalla kelillä
  • Tietoviihteen temppuilu

Toinen haaste on risteysalue, johon Cupralla saattaa varomattomalla ajolla jäädä kiinni pitkäksi aikaa. Ajaminen vaatii ennakointia, sillä huolimaton kaasupolkimen painallus jättää auton sutimaan paikalleen. Bornilla on parempi lähestyä risteystä liukkaalla kelillä ryömintävauhdilla, jotta matkaan päästään taas pysähtymisen jälkeen.

Talviautotestissä Born VZ tuskin nappaa piikkipaikkaa, mutta kesäkelillä pirtsakka tehoversio VZ lienee varsin hauska peli. Pienessä autossa on hyvin voimaa, ja akkupaketti tarjoaa hyvän toimintamatkan. 79 kWh akulla pääsee WLTP-vertailuluvun mukaan 588 kilometriä. Talvipakkasissa luvusta kannattaa napata pois noin kolmannes.

Cupran latausnopeus on kohdallaan, sillä nopeimmillaan päästään 185 kW -lukemaan. Oikeassa elämässä pikalatauksen piikkiteholla ei juuri ole väliä, vaan sillä millaista vauhtia akku ottaa latausta vastaan pidempiä aikoja. Sekin on Bornin kohdalla kunnossa.

Talvikelissä pitää arvostaa myös akun lämmitystä, jota VW-konsernissa kutsutaan optimoinniksi. Akkua voi optimoida joko navigaattoripohjaisesti tai napsauttamalla se manuaalisesti päälle akkuvalikosta. Toimenpide nopeuttaa latausta merkittävästi.

Optimointi ottaa kovalla pakkasella todella reippaasti aikaa, mikä kannattaa ottaa huomioon latausta suunniteltaessa. Aikaa menee 40 minuutista tuntiin. Optimointivalikko on informatiivinen ja toimiva, sillä auto näyttää kulloinkin olevan maksimaalisen latausnopeuden ja optimoinnin jälkeisen maksiminopeuden.

Sporttista kyytiä myös mukavuustilassa

Cuprassa on monta asiaa hyvin. Se on näyttävästi muotoiltu sisältä ja ulkoa, varustelutaso on hyvä, ja voimalinjassa riittää ruttua. Alusta on mukautuva, eli tuntumaa saa säädettyä mukavammaksi ja sporttisemmaksi. Pääpaino on sporttisuudessa, sillä kovin mukavaksi ei 20” vanteilla varustettua autoa useinkaan saa.

VZ-mallista löytyy myös Cupran kuppi-istuimet, jotka tarjoavat reippaasti tukea etupenkkiläisille. Lisäksi ne ovat näyttävät jakkarat, eikä mukavuudessakaan ole pahemmin moittimisen sijaa. Toki ne eivät sovi kaikille.

Bornin kokoluokan ID-johdannaisissa autoissa on aiemmin raportoitu merkittävästi haasteita tietoviihdenäytön kanssa, mutta ongelmat on saatu pitkälti ratkaistua päivityksillä. Pientä haastetta on edelleen olemassa, sillä Born VZ:n näyttö sekoili muutamaan otteeseen.

Temppuilua esiintyi Apple CarPlayn kanssa, mutta laajemmin mustan ruudun muodossa. Joululomamatkalla auto kieltäytyi yhteistyöstä kokonaan, ja kolmen sadan kilometrin lomareissu sujui tietoviihdenäyttö pimeänä. Hommaan ei auttanut näytön resetointi, vaan homma vaati auton virtojen alas ajaminen tunniksi. Sen jälkeen näyttö heräsi, eikä ongelmia enää esiintynyt.

Toimiessaan tietoviihdenäyttö on selkeä, intuitiivinen ja hyvin toimiva paketti. Se on yksi markkinoiden parhaista ja etenkin selkeimmistä kokonaisuuksista. Tarvittavat toiminnallisuudet saa sijoitettua näytön ylälaitaan pikanäppäimiksi, ja ne ovat täysin muokattavissa.

Cupra Born on VW-konsernin paras luenta MEB-alustan pienestä sähköautosta. Jos sitä vertaa vaikkapa ID.3:een, on Cupra selvästi tyylikkäämpi, dynaamisempi ja houkuttelevampi. Jos talven luistelut eivät haittaa, on Born VZ mukava ja reteä pieni sähköauto.

Cupra Born VZ

SÄHKÖAUTO, takaveto

240 kW (326 hv), 545Nm

Akku brutto / netto 84,0 / 79,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 185 kW

WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km

Toimintamatka 539 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s

Huippunopeus 200 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 324 mm

Leveys 1 809 mm

Korkeus 1 540 mm

Akseliväli 2 766 mm

Tavaratila 385 l

Omamassa 1 999 kg

Perävaunu 0 / 0 kg

 

Euro NCAP 5 tähteä (2022

Takuu 5 v / 100 000 km

Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 49 580€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat