Koeajo: Cupra Formentor – valintojen äärellä

Kuva Cupra

Uudistunut Cupra Formentor etenee kohti tulevaisuutta avoimin mielin. Ennen kaikkea tulevaisuutta varten espanjalaisten sähköautobrändiksi valjastetun merkin pääkonttorissa arvotaan nyt polttomoottorien kohtaloa.

Sähköä? Kyllä. Pelkkää sähköä? Ehkä ei. Ei pelkästään Cupran johtoportaassa vaan myös monen muut automerkin pomot miettivät varmasti tällä hetkellä seuraavia askeleitaan. Kuinka nopeasti polttomoottorista ollaan valmiita luopumaan?

Työsuhdeautolijoille ero ladattavan hybridin ja kevythybridin välillä ei ole esimerkiksi kovin suuri. Formentorin kohdalla vapaa autoetu on toistaiseksi 800 tai 815 euroa. Omalla rahalla autonsa ostavan kohdalla puhutaan selvästi merkittävämmästä erosta – 36 993 vs 47 995 euroa.

Valintamahdollisuudet ovat toki vielä rajoitetut; tarjolla on siis ensin 110 kW (150 hv) kevythybridi tai 200-kilowattinen (272 hv) ja 25,8 kWh akulla varustettu lataushybridi. Nyt elokuussa mallistoon lisätään jo ajamamme ja ilman sähköapuja kulkeva VZ nelivetoisena ja 245 kW (333 hv) versiona, ja syyskuussa mallistoon liittyy vielä miedompitehoinen eli 150 kW (204 hv) lataushybridi.

Ja toki tarjolla on myös täyssähköversio tuoreen Tavascanin muodossa, jota olemme myös jo ajaneet. Sen kohdalla vapaa autoetu on edullisimmillaan 675 euroa, kun kovalla rahalla auton ostaville hinta on edullisimmillaan 48 990 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hai on kala

Olemme jo kehuneet Formentorin räväkämpää keulaa, joka antaa Cupralla vahvasti muista VW-konsernin brändeistä eroavan ilmeen. Ja kun perinteinen maski on hävinnyt, logokin on hypännyt maskista hieman ylemmäs. Pesäero Seatiin on näin entistä selvempi. Kaksi ulkokuoriin saatavilla olevaa mattaväriä sekä pronssiset yksityiskohdat alleviivaavat vielä eroa lisää. 

Ja me olemme kieltämättä mattavärien ystäviä. Auton muotoihin saa näin kivan pikantin lisän. Mattavärihän on siitä hieno, että auto erottuu ympäristössä kuin ympäristössä edukseen, matta kun ei peilaa ympäristöään perinteisempien maalipintojen tapaan. Mattavärit ovat ruskea ja siniharmaa – hieman petroolinsinistä muistuttava sävy. Molemmat korostavat kivasti Formentorin särmikkäitä muotoja.

Ohjaamossa on myös panostettu uusiin materiaaleihin, ja tunnelma on kieltämättä hieman arvokkaampi kuin ennen. Ja autoalan yleisen trendin mukaan materiaaleissa on huomioitu myös ympäristö entistä enemmän eli kierrätettyjä materiaaleja on käytetty aiempaa enemmän.

Myös tietoviihdejärjestelmiä on päivitetty. Kosketusnäyttö on nyt 12,9-tuumainen ja sen takana pyörii VW-konsernin tuorein ohjelmistopäivitys.

Myös Sennheiserin uusi 11 kaiuttimen ja subbarin äänentoistojärjestelmä nostattaa fiiliksiä. Järjestelmän teho on 390 wattia.

Sporttisuus geeneissä

Hyppäsimme ensikoeajolla Barcelonassa siis ensin 333-heppaisen bensaturbon eli VZ:n puikkoihin. Myös tehokkaampi lataushybridi on saanut peräänsä VZ-kirjainyhdistelmän. Sen voimalinja koostuu 1,5-litraisesta 130 kW (177 hv) bensaturbosta ja 85 kW (116 hv) sähkömoottorista. Yhteisteho on 200 kW (272 hv). Maksimivääntöä on tarjolla 400 Nm. Ja sähkön ansiosta kaikki vääntö on tarjolla jo 800 kierroksen kohdalta. Se jo yksistään on hyvä syy pitää akku aina ladattuna.

Sähkö on pakattu 25,8 kWh (netto 19,7 kWh) akustoon, joka mahdollistaa Cupran ilmoittaman mukaan 118–124 kilometrin ajot pelkällä sähköllä. Arkiajoissa ei siis tarvita polttomoottoria lainkaan – kunhan akkua vain ladataan aina kuin mahdollista. Ja hölmöähän se on olla akkua lataamatta, koska sen ylimääräistä painoa kannetaan koko ajan mukana. Ladattavan hybridin omamassa on 1742 kiloa. Se vaikuttaa jo moniin asioihin.

Akku latautuu seinälaturista 11 kilowatilla täyteen 2,5 tunnissa ja 50 kW -laturin päässä varaus nousee 10:stä 80:aan prosenttiin lounastauon aikana 26 minuutissa. Ja kun latausinfrakin alkaa olla jo suuressa osassa Suomea kohdallaan, ainoa syy olla lataamatta autoa on laiskuus.

Mukautuva iskunvaimennus tositestiin Suomessa

VZ-tason autoissa on aina vakiona mukautuva iskunvaimennus (DCC). Se tekee parhaansa auton ylimääräisen massan kantamisessa, mutta tienpinnan epätasaisuudet lyövät silti paikoitellen läpi. Kun Suomen tiestön kunto on mitä se on, DCC:lle riittää Suomessa hommia. Mukautuvaa iskunvaimennustahan voidaan säätää niin, että vaimennus sopii parhaalla mahdollisella tavalla kulloiseenkin ajotilanteeseen ja tienpintaan. Kuljettajan peffaan välittyy siis vähemmän tärinää ja iskuja.

DCC luottaa toiminnassaan antureihin, jotka syöttävät järjestelmälle koko ajan tietoa pyörän asennosta, korin liikkeistä se iskunvaimentimien toiminnasta. Myös jarrutuksista, kiihdytyksistä sekä ohjaukselta kerätään tietoa. Tämän perusteella DCC valitsee automaattisesti kullekin pyörälle optimaalisen asetuksen ajotilanteen ja tienpinnan mukaan.

Kuinka hyvin DCC sitten hommastaan suoriutuu, se koetaan, kunhan saamme testiauton alle Suomessa.

Olemukseltaan Formentor on säädetty sporttiseksi, mutta korkeampi maavara ei aina tue tätä. Painopiste on akun ansiosta kyllä nyt riittävän matalalla, mutta korin pitkittäisliikkeisiin se ei vaikuta – tai itse asiassa kyllä, eikä varsinaisesti positiivisesti. Nyökkimistä esiintyy nopeasti vähänkään urheilullisemmin ajettaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ok tilat, mutta pieni kontti

Kuten plugareissa aina, isompi akku vie enemmän tilaa. Se kutistaa Formentorin tavaratilan 345-litraiseksi. Ilman tavaratilan alla olevaa akkua tila vetäisi 450 litraa. Tavaratilan koko on siis kompaktiin katumaasturiin ja perheellisten tarpeisiin melko pieni. Enemmän tilaa tarvitseville löytyy toki myös jo ajamamme Cupra Leon Sportstourer samoilla voimalinjavaihtoehdoilla.

Muuten tilat ovat hyvää perustasoa. Etutilojen parantuneen viihtyvyyden jo mainitsimmekin, ja kehuja saavat etenkin kuppimaiset urheiluistuimet. Takapenkkiläisille on toki myös ihan kohtalaiset oltavat, harvemmin siellä varmasti pitkiä ja pitkäkoipisia aikuisia matkustaa.

Plugari on myös aina etuvetoinen, kuin ilman sähköä kulkeva versio on aina nelivetoinen. Joillekin tämä saattaa vaikuttaa ostopäätökseen enemmän kuin sähköttömän version suurempi teho. Kuinka suuresta ostokynnyksestä puhutaan, se selviää kaksilitraisen bensaturbon hintojen selvittyä.

Ja jos ette sitä muistaneet tai tienneet, Formentor on saanut nimensä Mallorcalla sijaitsevasta niemenkärjestä, jonne vie mutkitteleva sekä hieno tie. Eivätkä maiset perillä ole kummoiset nekään. Kävimme ajamassa tuo tienpätkän aiemmin tänä vuonna. 

Hyvät ja huonot puolet

  • Mahdollista ajaa arkiajot sähköllä
  • Kattava vakiovarustelu
  • Näyttävä muotoilu
  • Pieni tavaratila
  • Iso akku nostaa painoa
  • Korimalli saa korin hieman nyökkimään

Cupra Formentor VZ 1.5 PHEV 200 kW e-HYBRID DSG

LATAUSHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3

6-v. kaksoiskytkinautomaatti

200 kW (272 hv), 400 Nm

Akku 25,8 kWh (netto 19,7 kWh)

WLTP-kulutus 0,4–0,6 l/100km

CO2-päästöt 10–13 g/km

toimintamatka sähköllä 118–124 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s

huippunopeus 220 km/h

 

Mitat

Pituus 4 451 mm

Leveys 1 839 mm

Korkeus 1 537 mm

Akseliväli 2 679 mm

Tavaratila 345 l

Omamassa 1 742 kg

perävaunu 750 / 1 700 kg

 

Takuu 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 47 995 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat