30.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: DS 7 Crossback – millaista on ranskalaispremium? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 7 Crossback on uuden merkin ensimmäinen auto. Sillä on suuri näytön paikka. Hyvää: Hiljaisuus, mukavuus varauksin, raikkaat sisätilat. Huonoa: voisi olla rohkeampikin, näkyvyys takaviistoon. Millainen auto on DS 7 Crossback? Sitä kysymystä huomaa pohtivansa vielä silloin, kun koeajoauton avaimet on jo palautettu.Aloitetaan perusteista: DS 7 Crossback on ranskalaisen PSA-konsernin uuden luksusmerkki DS:n uusin ja hienoin automalli, keskikokoinen muodikas katumaasturi.Sillä on valtava taakka kannettavanaan. DS 7 Crossback luo perustan koko DS-merkille, joka nostettiin Citroënin alta aivan omaksi automerkikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremiumia kohtiOmalta tuotteelta DS tuntuukin. Emokonsernin perusmalleista paistaa lähinnä käyttölogiikka. Materiaalit ja muodot ovat DS:lle uniikkeja.DS 7 Crossback haluaa olla premium-auto, aivan kuten DS aikoo premium-merkiksi. Nyt puhumme yrittämisestä arvioimatta DS 7 Crossbackiä autona. Brändimaailma vain on sellainen, ettei premiumiksi saavuta ilmoittautumalla paikalle. Premium-aseman saavuttaa vasta, kun sitä ei tarvitse itse korostaa. Siihen menee varauksella tulokkaisiin suhtautuvassa Euroopassa vuosikymmenten työ. Katsokaa vaikka Lexusta.Eikä se työ kannata, ellei tuotteessa ole potentiaalia. Onko DS 7:ssa? Kyllä, tavallaan, mutta merkin kohderyhmä ei silti välttämättä tule pohtimaan DS:n ja Audin välillä.Näyttävä sisustaMuotoilullisesti peli avataan konservatiivisesti: DS 7 Crossbackin tyypilliset ja pyöreähköt katumaasturimuodot eivät näytä edes kuulleen nimenluovuttajan toimineen Citroën DS:n mullistavuudesta.Yksityiskohdista alkaa löytää tällä tasolla vaadittua arvoa. Erityisesti näyttävät, jopa maatoveri Bugatti Chironia muistuttavat ajovalot ovat hieno yksityiskohta. Lopputulos on silti varman päälle tehdyn markkina-analyysin tulos, ei sen enempää.Sisätilat ovat raikkaammat, vaikka autoon valittu tummanharmaa nahka häivyttääkin osan mahdollisesta aistikkuudesta. Ulkopinnan yksityiskohdissakin nähty DS:lle ominainen timanttikuvio toistuu niin nahkaisissa ovi- ja kojelautaverhoiluissa kuin istuimissakin. Samaista kuviota on toistettu keskikonsolin reunoille aseteltuihin käyttökytkimiin. Materiaalit ja laatuvaikutelma kestävät lähemmänkin tarkastelun. Turhaa kikkailua on vältetty, mutta silti tunnelma on miellyttävän erilainen – etenkin saksalaispremiumiin verrattuna. Grand Chic -varustelutasossa käynnistyksessä esiin taittuva B.R.M:n käsialaa oleva analoginen kello on myös ilahduttava ja persoonallinen yksityiskohta.Viestintä auton ja kuljettajan välillä tapahtuu 12,3-tuumaisen mittaristonäytön ja 12-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Taustalla piilee Peugeoteista ja Citroëneistä tuttu käyttöliittymä, mutta ulkoasu on DS:ssä asiaankuuluvasti omansa. Järjestelmä toimii kohtalaisen hyvin.Vaivaton ja hiljainenPerinteiset automaisuudet DS 7 Crossback hoitaa hyvin. Se on vaivaton ajettava kaupungin kaduilta avarille maanteille, vaikka näkyvyys takaviistoon jääkin heikoksi – kannattaa huomioida peruutuskameran kuuluvan vasta kalleimpaan Grand Chic -varusteluun.Ohjaus on kevyehkö, mutta se sopii mukavuushakuiseen tunnelmaan. Koeajoauton Grand Chic -varusteluun kuuluvat laminoidut sivulasit, ja ainakin niiden kanssa melutaso pysyy miellyttävänä.Alustan perusviritys on pehmeä, erityisesti mukavuusasetuksilla kori elää jopa korostetusti. Isot töyssyt ja hidasteet DS 7 Crossback selvittää hienosti. Valmistaja kertoo DS Active Scan -jousituksen varautuvan tulevaan tienpintaa lukevan kameran avulla. Siitä huolimatta mistään taikamattokyydistä ei voi puhua: ainakin kookkailla vanteilla tienpinnan värinä välittyy läpi kaikilla alusta-asetuksilla.Alustassa ei sinänsä ole mitään tavanomaisesta poikkeavaa: perinteiset teräsjouset kannattavat koria, ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet pitävät liikkeet kurissa. Pakko huokaista kaiholla jälleen kerran: kuinka hienosti DS:ään sopisikaan kaasunestejousitus, jonka teki tunnetuksi juuri alkuperäinen, vuonna 1955 esitelty Citroën DS?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattava hybridi tulossaKoeajoauton voimalinja edustaa DS 7 -malliston tämänhetkistä huippua. 1,6-litrainen Puretech-bensiinimoottori tuottaa turboahtimen avulla 225 hevosvoimaa. Se liikuttaa etuvetoista autoa vaivatta kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kanssa ilman suurempaa draamaa.Mielenkiinnolla odotamme ensi vuonna saapuvaa DS 7 E-Tense 4x4 -lataushybridiä, jossa sähkömoottori vastaa taka-akselin vedosta esimerkksi Volvon ladattavien hybridien tapaan.Mielenkiintoinen matkaDS:n matkaa automaailmassa jää seuraamaan mielenkiinnolla. DS 7 Crossback on autona varsin hyvä, muttei käänteentekevä. Toisaalta se näkyy myös hintalapussa, DS ei lähde haastamaan saksalaismerkkejä lähtöhintojen korkeudessa – saati lisävarusteiden huimissa hinnoissa. Koeajoauto on hinnoiteltu vielä vanhalla NEDC-kulutusmittauksella, uudella WLTP-hinnoittelulla lähtöhinta kohoaa 60 570 ja päästöt 182 grammaan.Todennäköisesti DS 7 löytäneekin paikkansa perusmerkkien lippulaivamalleja katselevien joukosta. Se herättää kaksi kysymystä: saavuttaako PSA tällöin korkeat katteet, jotka epäilemättä premiumluokassa PSA-konsernia houkuttavat? Ja eikö perusmerkkien yläpään markkinoilla pärjäisi myös ylellisellä Citroënilla?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus DS 7 Crossback PureTech 225 Grand Chic Automaatti Hinta alkaen 55 530 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1900 r/min) Vääntö 300 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 227 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1618 mm, akseliväli 2738 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”