25.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: eTSI ja löydä – Volkswagen Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Volkswagen Golf on sittenkin positiivinen tuttavuus, vaikka digitaalinen kojelauta vaatii totuttelua. Hyvää: ajettavuus, tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön pienet epäkohdat. Jo uutta kiiltävän korumaista avainta hiplattaessa havaitsee, mistä kohdista vasta esitelty kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf on uudistunut. Peruskori on sama, joten sisätilat, tavaratila ja ajoasento edustavat samaa taattua tasoa – eli edelleen luokkansa kärkipäätä.Suurin muutos onkin tapahtunut kuljettajan ympäristöön, kuten aiemmassa maistiaisjutussa jo totesimme.Täysin uudistettu digitaalinen ohjaamo saa viereen pysäköidyn vanhemman sukupolven Golfin nappulakojelaudan näyttämään heti vanhanaikaiselta. Mutta miten on käytettävyyden laita – tätähän ensikoeajossamme voimakkaasti kritisoimme?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkutavaroillekin paikkansaOnneksi käyttäminen ei ole aivan niin kankeaa, ja lukuisia oivalluksiakin toteutuksesta löytyy. Ensinnäkin näyttöjen ulkoasu kohentaa jo valmiiksi hyvää Golf-laatuvaikutelmaa pitkälle premiumin tasolle, eikä kokonaisuus näytä lainkaan perinteen päälle liimatulta. Volkswagen-konsernillahan on runsaasti kokemusta siitä, miten vanhat mallit saadaan näyttämään yllättävän uusilta, ja juuri tätä tietotaitoa on Golfinkin kohdalla hyödynnetty. Jos toteutusta verrataan yhtymän toiseen digiloikan kokeneeseen malliin eli Audi A6:een, positiivisia puolia löytyy yllättävän paljon. Näyttöjen tuntuma on parempi, ja toisin kuin Audissa, ne eivät ole syöneet tuiki tärkeää pikkutavaroiden säilytystilaa kojelaudasta, vaan lokeroiden määrä on säilytetty vähintään samana kuin ennenkin.Päänäkymien välilehdet vaihtuvat selkeästi pyyhkäisten, ja istuinlämmittimet sekä matkustamon lämpötilan säätö ovat kaiken aikaa näkyvillä. Valikoita surffattaessa käy tosin ilmi, että kovin paljon uutta ei varsinaiseen sisältöön eli toimintoihin ole löydetty.Myöhemmät vertailut konsernikilpailijaan eli uudistuneeseen Škoda Octaviaan paljastavat, millaiset näiden kahden suosikin digierot lopulta ovat. Nyt nähdyn perusteella VW:n puolella tarvittaisiin vähän viilausta, sillä ruudun alareunan äänenvoimakkuus- sekä lämpötilansäätimiä sohaisee helposti vahingossa. Hassua on myös se, ettei ohjauspyörän nappuloita ole uudistettu kuten Octaviassa: nyt niiden ”vanha” design hieman riitelee muun uudistuneen näkymän kanssa.Kevyttä kepitystäAjettavuuden kannalta kaksi uudistusta erottuu ylitse muiden. Näistä ensimmäinen on uusi, lyhyt sähköinen vaihteenvalitsimen nysä, joka on tunnokkuudessaan yksi markkinoiden parhaista. Virheellisiä vetoja, eli vaikkapa vapaavaihteen päälle jäämistä pysäköintitilanteissa ei sattunut kertaakaan viikon mittaisen koeajon aikana, ja lisää terävyyttä vetoon saa napauttamalla kepin S-asentoon edellisten mallien tapaan.Toinen uutuus on eTSI-embleemin mukainen kevythybriditekniikka, joka on tehnyt taajama-ajosta entistä sulavampaa. Lisäksi voimakkaan energian talteenoton ansiosta jarruun ei tarvitse alamäissä koskea yhtä usein kuin ennen. Vastaavasti jarrupolkimen tuntumaan on ilmestynyt tahmeutta.Moottorin melko voimakas käyntiääni kiihdytyksissä sekä alustan lievät kolinat epätasaisuuksissa puolestaan paljastavat perusauton korkean malli-iän, ja ovat hieman ristiriidassa modernin ulko- sekä sisäilmeen kanssa. Samalla ne herättävät ajattelemaan, olisiko näitäkin kohtia viilattu, jos uudistus olisi ollut nyt koettua perusteellisempi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa