5.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500C -kevythybridi ei ole hinnalla pilattu, ja on parhaimmillaan aurinkoisessa kaupungissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 500C Hybrid kattaa kevythybriditekniikan jo ennestään nöyrien kaupunkiominaisuuksien kumppaniksi. Hyvää: kaupunkiominaisuudet, monipuolinen avokatto, etuistuimet. Huonoa: rajallinen suorituskyky moottoritienopeuksissa, korin värinät, suurpiirteiset hallintalaitteet. Fiat 500:n moottorivalikoima on ollut yksi monipuolisimmista, ainakin mitä sylinterimääriin tulee. Nyt jo 13-vuotiasta retroautoa on aiemmin myyty muun muassa kaksipyttyisellä Twinair-moottorilla, mutta nyt tuon kahvimyllyn tuotanto on lopetettu ja malliston pienimmän moottorivaihtoehdon roolin on ottanut yhtä mukia suurempi 500 Hybrid. Rinnalla jatkaa yhä 1,2-litrainen (69 hv) nelisylinterinen voimanlähde.500 Hybridissä käytetään yksilitraista ja siis kolmipyttyistä konetta, joka on osa viime vuonna esiteltyä Firefly-moottoriperhettä. Toisin kuin isoveli Fiat 500X:ssä, 500 Hybridin tapauksessa moottori on ahtamaton, mikä leikkaa huipputehosta pois peräti 50 hevosvoimaa (120 vastaan 70 hv), ja suurin vääntömomenttikin putoaa miltei sadalla newtonmetrillä (190 vastaan 92 Nm).Kiihdytyksissä avustaa kevythybridijärjestelmä 3,6 kilowatin huipputehollaan – energiansa se saa luonnollisesti autoa hidastettaessa. Moottorin sammutusautomatiikka pelaa jopa alle 30 km/h nopeudesta alaspäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoustava ja verkkainenSähköavusta huolimatta suorituskyky ei tietysti ole kaikissa liikennetilanteissa kovinkaan kiivas, mutta toisinaan 500 Hybrid jopa yllättää.Jos aloitetaan positiivisesta päästä, niin auton omimmalla tontilla eli kaupunkialueella meno on erittäinkin joustavaa. Kaasu- sekä kytkinpolkimen tuntuma on hyvä, ja veto muhkeaa heti tyhjäkäynniltä alkaen. Niinpä 500 Hybrid sietää (värinätöntä) vedättämistä suurilla vaihteilla.Kun koneelta ryhdytään vaatimaan enemmän, rajat alkavat tulla vastaan. Moottoritiellä ollaan jo hieman helisemässä, kun vauhtia täytyy hiljentää vaikkapa toisiaan ohittelevien rekkojen takia, ja tämän jälkeen nopeus pitäisi nostaa kahdeksastakympistä takaisin 120 kilometriin tunnissa.En tiedä, miten temperamenttiset italiaanot tässä tapauksessa omilla autostradoillaan toimivat, mutta ainakin Suomessa takana tulevilta turboilta tuppaavat turvavälit unohtumaan.Muutenkin niin kutsutusti pyrkivä ajotapa vaatii 500 Hybridin kuskilta aktiivista vaihdekepin heiluttamista. Pitkäliikkeinen vaihteensiirto ei tietysti anna kovin nykyaikaista kuvaa, mutta ei pykälien päälle menossa mitään ongelmiakaan ole. Ainoa laatikkovaihtoehto Hybridiin on nimenomaan tämä kuusinopeuksinen manuaali.Hieman selvemmästä kierroslukumittaristakin olisi näissä talkoissa iloa, etenkin kun kolmipyttyisen moottorin ylärekisteriä ei tyypillisesti oikein muuten aisti.Ei vie paljoaKolikon kääntöpuoli tuntuu polttonesteen kulutuksessa. Vaikka miten polkee kiihdytyksissä ja taittaa moottoritietä kesänopeudella, ajotietokoneeseen ei saa istutettua kuutta litraa sadalla suurempaa lukemaa. Valmistajan ilmoittama 20 prosentin kulutussäästö nelisylinteriseen malliin nähden pitänee siis ainakin osaltaan paikkansa.Taloudellisuutta edustaa myös auton hankintahinta. Vajaat 19 000 euroa ei loppujen lopuksi ole kovin kova hinta uudesta avoautosta, joka tarjoaa sujuvat kaupunkiominaisuudet ja esimerkiksi monia kokoisiaan paremmat etuistuimet pidempäänkin ajoon. Ja jos tyytyy perusvarusteiseen umpi-Hybridiin, säästää vielä ylimääräiset 4 500 euroa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Fiat 500C 1.0 Hybrid 70 hv MT Lounge Hinta alkaen 18 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 990 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (70 hv), 6000 r/min Vääntö 92 Nm (3500 r/min) Vääntö 92 Nm (3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 3571 mm, leveys 1627 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2300 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen