18.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: uutta moottorimatikkaa – Fiat 500X Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Fiat 500X kätkee tuoreen kolmisylinterisen koneen uusien retrovalojen taakse. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja käyntiääni, sujuva vaihteensiirto, ohjaamon selkeys. Huonoa: paikoin heppoinen laatuvaikutelma. Fiat 500X, pikkukatumaasturiluokan pyöriäinen, saapui tekniseen kasvojenkohennusikään. Sanapari pitää sisällään paitsi hillittyjä kosmeettisia muutoksia, myös uudet bensiinimoottorit. Alun perin vuonna 2014 esitellyn 500X:n ulkoiset muutokset ovat pienimmät mahdolliset. Lähinnä erottuvat led-huomiovalot edessä sekä uudistuneet takavalot, nekin led-malliset, sisältäen hauskan korin värisen keskiosan pikkuveli ja tyyliesikuva Fiat 500:n malliin. Koeajoautossa oli lisävarusteena vielä valopaketti, joka sisältää ohjaamon tunnelmavalaistuksen ohella kaksois-led-ajovalot eteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi iskutilavuutta Konepellin alla piilee se merkittävin uutinen. 500X saa valmistajan mukaan kunnian olla ensimmäinen Fiat, joka saa nauttia uuden FireFly-moottoriperheen hedelmistä. Samainen moottoriuudistushan toteutettiin hiljattain myös sisarmalli Jeep Renegadeen. Uutuusvoimanlähteen yhden sylinterin koko on asemoitu 0,33 litraan; kertotaululla tästä saadaan nyt koeajettu yksilitrainen kolmipyttyinen (120 hv ja 190 Nm) sekä 1,3-litrainen nelikko (150 hv ja 270 Nm). Molemmat bensakoneet ovat luonnollisesti ahdettuja. Ensin mainittua saa ainoastaan kuusivaihteisen manuaalilaatikon kera, jälkimmäinen on tarjolla vain kuusipykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Kun vielä mainitaan, että molemmat ovat etuvetoisia, kaksi versiota käsittävä meikäläinen 500X-mallisto onkin sillä lueteltu. Kalliimpi malli kustantaa tasan kolme tuhatta euroa tätä edullisempaa enemmän. Selkeän muovinen Uudistus on ulottunut kojelautaankin, joka ei pikasilmäyksellä juuri eroa vanhasta. Tarkemmin katsellessa huomaa aiempaa selkeämmät mittariston graafiikat sekä uudelleen muotoillun ohjauspyörän. Kaikki on kutakuinkin oikeilla paikoillaan ja toimii simppelisti, mutta paikka paikoin muovilaadut ovat jopa auton hintaluokka huomioon ottaen halvan oloisia. Varsinkin vilkkuviiksi on heppoinen käyttää, ja suuntamerkkiä annettaessa kaukovalot vilkahtavat herkästi. Sivuhuomiona kirjasimme myös erittäin voimakkaan vilkun merkkiäänen – ei sinänsä moite vaan ominaisuus. Parasta on yhtä kaikki helposti lähestyttävyys sekä se, ettei toimintoja tarvitse juuri kaivella valikkojen viidakosta. Ajoasento mittasuhteineen muodostuu ryhdikkään hyväksi. Istuimen mieto muotoilu ei tällaisessa citykärryssä niin haittaa, mutta kivikova pääntuki jää painamaan nojaajan mieltä. 500X:n tilankäyttö on luonnollisesti ennallaan. Takapenkillä on auton pituudesta johtuen niukahkosti tilaa, tavaratila puolestaan on suhteessa selvästi käyttökelpoisempi. Hieno moottori Uuden moottorin ominaisuudet ovat yllättävänkin hyvät. Veto on pontevaa heti tyhjäkäynniltä lähtien, polkimien tuntuma jättää hyppybensalähdöt muiden autojen huoleksi, eikä häiritseviä jyrinöitä tai karkeaa käyntiäkään esiinny. Kolmipyttyisten tapaan kierroslukumittarin seuraaminen on silti suotavaa, sillä hiljaisen käyntiäänen johdosta pesässä saattaa olla hyvinkin pieni vaihde, mitä kuski ei huomaa. Suorituskyky riittää mainiosti kaikkiin arkielämän tilanteisiin, ja vähän ylikin. Ja vaikka vaihtamistarve on kaikkiaan vähäinen, erittäin sujuva, joskin pitkäliikkeinen vaihteensiirto tekee pykälien hämmentämisestäkin helppoa. Muutenkin 500X on hyvin vaivaton ajettava. Ohjaus ei ole maailman tunnokkain eikä keskitykseltään luonnollinen, mutta italialaista eloisuutta ja nopeaa reagointia siitä kyllä löytyy. Ketteryys ei 500X:n hyveisiin kuulu, mikä saa aikaan ylimääräisiä peruutteluja. Laatuvaikutelmasta vielä: mukulakivetyksellä ja hidastetöyssyissä alustan äänet ovat hyvin vaimeat, eli sisäinen laadun leima on sittenkin Fiatilla hallussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oikeaan osunut Tällaisenaan 500X kantaa varmasti hyvin aina mallin elinkaaren loppuun asti. Hyvät uudistukset kun keskittyvät oikeasti auton käytettävyyden parantamiseen, eivät turhanpäiväisten koristeiden lisäämiseen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Fiat 500X 1.0 T3 120 hv City Cross Hinta alkaen 23 799 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 406 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 5750 r/min Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4269 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt