18.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: uutta moottorimatikkaa – Fiat 500X Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Fiat 500X kätkee tuoreen kolmisylinterisen koneen uusien retrovalojen taakse. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja käyntiääni, sujuva vaihteensiirto, ohjaamon selkeys. Huonoa: paikoin heppoinen laatuvaikutelma. Fiat 500X, pikkukatumaasturiluokan pyöriäinen, saapui tekniseen kasvojenkohennusikään. Sanapari pitää sisällään paitsi hillittyjä kosmeettisia muutoksia, myös uudet bensiinimoottorit.Alun perin vuonna 2014 esitellyn 500X:n ulkoiset muutokset ovat pienimmät mahdolliset. Lähinnä erottuvat led-huomiovalot edessä sekä uudistuneet takavalot, nekin led-malliset, sisältäen hauskan korin värisen keskiosan pikkuveli ja tyyliesikuva Fiat 500:n malliin.Koeajoautossa oli lisävarusteena vielä valopaketti, joka sisältää ohjaamon tunnelmavalaistuksen ohella kaksois-led-ajovalot eteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi iskutilavuuttaKonepellin alla piilee se merkittävin uutinen. 500X saa valmistajan mukaan kunnian olla ensimmäinen Fiat, joka saa nauttia uuden FireFly-moottoriperheen hedelmistä. Samainen moottoriuudistushan toteutettiin hiljattain myös sisarmalli Jeep Renegadeen.Uutuusvoimanlähteen yhden sylinterin koko on asemoitu 0,33 litraan; kertotaululla tästä saadaan nyt koeajettu yksilitrainen kolmipyttyinen (120 hv ja 190 Nm) sekä 1,3-litrainen nelikko (150 hv ja 270 Nm). Molemmat bensakoneet ovat luonnollisesti ahdettuja.Ensin mainittua saa ainoastaan kuusivaihteisen manuaalilaatikon kera, jälkimmäinen on tarjolla vain kuusipykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa.Kun vielä mainitaan, että molemmat ovat etuvetoisia, kaksi versiota käsittävä meikäläinen 500X-mallisto onkin sillä lueteltu. Kalliimpi malli kustantaa tasan kolme tuhatta euroa tätä edullisempaa enemmän.Selkeän muovinenUudistus on ulottunut kojelautaankin, joka ei pikasilmäyksellä juuri eroa vanhasta. Tarkemmin katsellessa huomaa aiempaa selkeämmät mittariston graafiikat sekä uudelleen muotoillun ohjauspyörän.Kaikki on kutakuinkin oikeilla paikoillaan ja toimii simppelisti, mutta paikka paikoin muovilaadut ovat jopa auton hintaluokka huomioon ottaen halvan oloisia. Varsinkin vilkkuviiksi on heppoinen käyttää, ja suuntamerkkiä annettaessa kaukovalot vilkahtavat herkästi. Sivuhuomiona kirjasimme myös erittäin voimakkaan vilkun merkkiäänen – ei sinänsä moite vaan ominaisuus. Parasta on yhtä kaikki helposti lähestyttävyys sekä se, ettei toimintoja tarvitse juuri kaivella valikkojen viidakosta.Ajoasento mittasuhteineen muodostuu ryhdikkään hyväksi. Istuimen mieto muotoilu ei tällaisessa citykärryssä niin haittaa, mutta kivikova pääntuki jää painamaan nojaajan mieltä.500X:n tilankäyttö on luonnollisesti ennallaan. Takapenkillä on auton pituudesta johtuen niukahkosti tilaa, tavaratila puolestaan on suhteessa selvästi käyttökelpoisempi.Hieno moottoriUuden moottorin ominaisuudet ovat yllättävänkin hyvät. Veto on pontevaa heti tyhjäkäynniltä lähtien, polkimien tuntuma jättää hyppybensalähdöt muiden autojen huoleksi, eikä häiritseviä jyrinöitä tai karkeaa käyntiäkään esiinny.Kolmipyttyisten tapaan kierroslukumittarin seuraaminen on silti suotavaa, sillä hiljaisen käyntiäänen johdosta pesässä saattaa olla hyvinkin pieni vaihde, mitä kuski ei huomaa.Suorituskyky riittää mainiosti kaikkiin arkielämän tilanteisiin, ja vähän ylikin. Ja vaikka vaihtamistarve on kaikkiaan vähäinen, erittäin sujuva, joskin pitkäliikkeinen vaihteensiirto tekee pykälien hämmentämisestäkin helppoa.Muutenkin 500X on hyvin vaivaton ajettava. Ohjaus ei ole maailman tunnokkain eikä keskitykseltään luonnollinen, mutta italialaista eloisuutta ja nopeaa reagointia siitä kyllä löytyy. Ketteryys ei 500X:n hyveisiin kuulu, mikä saa aikaan ylimääräisiä peruutteluja.Laatuvaikutelmasta vielä: mukulakivetyksellä ja hidastetöyssyissä alustan äänet ovat hyvin vaimeat, eli sisäinen laadun leima on sittenkin Fiatilla hallussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikeaan osunutTällaisenaan 500X kantaa varmasti hyvin aina mallin elinkaaren loppuun asti. Hyvät uudistukset kun keskittyvät oikeasti auton käytettävyyden parantamiseen, eivät turhanpäiväisten koristeiden lisäämiseen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Fiat 500X 1.0 T3 120 hv City Cross Hinta alkaen 23 799 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 406 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 5750 r/min Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4269 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen