18.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: uutta moottorimatikkaa – Fiat 500X Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Fiat 500X kätkee tuoreen kolmisylinterisen koneen uusien retrovalojen taakse. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja käyntiääni, sujuva vaihteensiirto, ohjaamon selkeys. Huonoa: paikoin heppoinen laatuvaikutelma. Fiat 500X, pikkukatumaasturiluokan pyöriäinen, saapui tekniseen kasvojenkohennusikään. Sanapari pitää sisällään paitsi hillittyjä kosmeettisia muutoksia, myös uudet bensiinimoottorit.Alun perin vuonna 2014 esitellyn 500X:n ulkoiset muutokset ovat pienimmät mahdolliset. Lähinnä erottuvat led-huomiovalot edessä sekä uudistuneet takavalot, nekin led-malliset, sisältäen hauskan korin värisen keskiosan pikkuveli ja tyyliesikuva Fiat 500:n malliin.Koeajoautossa oli lisävarusteena vielä valopaketti, joka sisältää ohjaamon tunnelmavalaistuksen ohella kaksois-led-ajovalot eteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi iskutilavuuttaKonepellin alla piilee se merkittävin uutinen. 500X saa valmistajan mukaan kunnian olla ensimmäinen Fiat, joka saa nauttia uuden FireFly-moottoriperheen hedelmistä. Samainen moottoriuudistushan toteutettiin hiljattain myös sisarmalli Jeep Renegadeen.Uutuusvoimanlähteen yhden sylinterin koko on asemoitu 0,33 litraan; kertotaululla tästä saadaan nyt koeajettu yksilitrainen kolmipyttyinen (120 hv ja 190 Nm) sekä 1,3-litrainen nelikko (150 hv ja 270 Nm). Molemmat bensakoneet ovat luonnollisesti ahdettuja.Ensin mainittua saa ainoastaan kuusivaihteisen manuaalilaatikon kera, jälkimmäinen on tarjolla vain kuusipykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa.Kun vielä mainitaan, että molemmat ovat etuvetoisia, kaksi versiota käsittävä meikäläinen 500X-mallisto onkin sillä lueteltu. Kalliimpi malli kustantaa tasan kolme tuhatta euroa tätä edullisempaa enemmän.Selkeän muovinenUudistus on ulottunut kojelautaankin, joka ei pikasilmäyksellä juuri eroa vanhasta. Tarkemmin katsellessa huomaa aiempaa selkeämmät mittariston graafiikat sekä uudelleen muotoillun ohjauspyörän.Kaikki on kutakuinkin oikeilla paikoillaan ja toimii simppelisti, mutta paikka paikoin muovilaadut ovat jopa auton hintaluokka huomioon ottaen halvan oloisia. Varsinkin vilkkuviiksi on heppoinen käyttää, ja suuntamerkkiä annettaessa kaukovalot vilkahtavat herkästi. Sivuhuomiona kirjasimme myös erittäin voimakkaan vilkun merkkiäänen – ei sinänsä moite vaan ominaisuus. Parasta on yhtä kaikki helposti lähestyttävyys sekä se, ettei toimintoja tarvitse juuri kaivella valikkojen viidakosta.Ajoasento mittasuhteineen muodostuu ryhdikkään hyväksi. Istuimen mieto muotoilu ei tällaisessa citykärryssä niin haittaa, mutta kivikova pääntuki jää painamaan nojaajan mieltä.500X:n tilankäyttö on luonnollisesti ennallaan. Takapenkillä on auton pituudesta johtuen niukahkosti tilaa, tavaratila puolestaan on suhteessa selvästi käyttökelpoisempi.Hieno moottoriUuden moottorin ominaisuudet ovat yllättävänkin hyvät. Veto on pontevaa heti tyhjäkäynniltä lähtien, polkimien tuntuma jättää hyppybensalähdöt muiden autojen huoleksi, eikä häiritseviä jyrinöitä tai karkeaa käyntiäkään esiinny.Kolmipyttyisten tapaan kierroslukumittarin seuraaminen on silti suotavaa, sillä hiljaisen käyntiäänen johdosta pesässä saattaa olla hyvinkin pieni vaihde, mitä kuski ei huomaa.Suorituskyky riittää mainiosti kaikkiin arkielämän tilanteisiin, ja vähän ylikin. Ja vaikka vaihtamistarve on kaikkiaan vähäinen, erittäin sujuva, joskin pitkäliikkeinen vaihteensiirto tekee pykälien hämmentämisestäkin helppoa.Muutenkin 500X on hyvin vaivaton ajettava. Ohjaus ei ole maailman tunnokkain eikä keskitykseltään luonnollinen, mutta italialaista eloisuutta ja nopeaa reagointia siitä kyllä löytyy. Ketteryys ei 500X:n hyveisiin kuulu, mikä saa aikaan ylimääräisiä peruutteluja.Laatuvaikutelmasta vielä: mukulakivetyksellä ja hidastetöyssyissä alustan äänet ovat hyvin vaimeat, eli sisäinen laadun leima on sittenkin Fiatilla hallussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikeaan osunutTällaisenaan 500X kantaa varmasti hyvin aina mallin elinkaaren loppuun asti. Hyvät uudistukset kun keskittyvät oikeasti auton käytettävyyden parantamiseen, eivät turhanpäiväisten koristeiden lisäämiseen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Fiat 500X 1.0 T3 120 hv City Cross Hinta alkaen 23 799 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 406 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 5750 r/min Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4269 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta