9.5.2024

Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu

Kuva Tuomas Rajala

Ikoninen Fiat 600 on kääntynyt suunnittelijoiden käsissä sähköversioksi, jonka söpöys vetää vertoja alkuperäismallille.

Punainen Fiat näyttää siltä, kuin se iskisi katsojalleen silmää ja räpyttelisi samalla pitkiä ripsiään. En voi olla ajattelematta ensimmäistä Autot-elokuvaa, jonka olen nähnyt jälkikasvuni kanssa arviolta 30 kertaa. Fiat tuo mieleen elokuvan Salli Carreran keikistelyn. Jos autolla voi olla persoonallisuus, sellainen todella löytyy 600e:stä.

600:n eli Topolinon isompi sisarmalli jäi aikoinaan lyhyeksi tähdenlennoksi. Kuussatasta valmistettiin reipas vuosikymmen, mutta siitä ei koskaan muodostunut 500:n kaltaista klassikkomallia. Ehkä pienempi ja söpömpi 500 vain istui paremmin kuskien käpälään.

Kun Fiat 600 tuotiin markkinoille ensimmäistä kertaa polttomoottoriversiona, auto ei juhlinut kovilla teholukemille. Rauhallisen suorituskyvyn takasi mallista riippuen joko 21,5 tai 32 hevosvoimainen bensiinimoottori. Siihen nähden pompannapin uusi sähköversio on huikea tehopakkaus.

Modernin 600e:n voimanlähde on 156-hevosvoimainen ja 260 Nm vääntävä sähkömoottori. Akku on 54 kWh, jonka ansiosta Fiat yltää 406 km sähköiseen toimintamatkaan. Pikalataus on maksimissaan 100 kW, ja 20–80 % lataus saavutetaan 27 minuutissa.

Keskikulutus on optimaalisissa olosuhteissa 15,2 kWh / 100 km. Arvot vastaavat kohtuuhintaisten sähköautojen perustasoa. Kulutus on hieman kovanpuoleinen, mutta se johtuu pitkälti katumaasturimaisesta muotoilusta.

Keväisen kylmällä koeajolla keskikulutus pyöriskeli 20 kWh:n tuntumassa, mikä ei yllätä. Ohjaamon lämmittäminen vie reilusti energiaa. Kovilla pakkasilla kulutuslukema nousee vieläkin ylemmäs, ja 400 kilometrin toimintamatkalla saa heittää katkerat hyvästit. 200 km lienee lähempänä totuutta.

Toimintamatkamittari on yksi Fiatin (ja muiden Stellantis-autojen) haaste. Auto kertoo aina täydellä akulla startatessa, että kulkua piisaa 400 kilometrin edestä. Optimistinen lukema pyörii näytöllä pitkään, kunnes kilometrit häviävät yhtäkkiä bittiavaruuteen. Toimintamatkaa ei siis kannata luottaa täydellä akulla lainkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Söpö ja yllättävän tilava

600e ei näytä katumaasturilta, mutta mitat ja ominaisuudet menevät pitkälti yksiin Jeep Avengerin kanssa. Jeepin piirteissä on selkeästi enemmän maasturihenkeä, ja ulkoa katsellessa yhtäläisyyksiä on vaikea tajuta.

Fiat on onnistuttu muotoilemaan niin söpösti lapsenpyöräksi, ettei sitä vilkaisemalla heti tajua kyseessä olevan kohtuullisen kokoinen pienen perheen auto. Tavaratila vetää sisäänsä 360 litraa, eli hyvää keskitasoa. Laturin piuhat tosin nielevät osansa tilasta välipohjan alla.

Auton erottuvuustekijöitä ovat myös pirteät värit, sillä Fiatia ei edes saa hankittua tylsillä perusväreillä. Tarjolla on italian aurinkoa, taivasta, merta ja maata. Näistä viimeisin tosin on hieman arkisempi harmaan sävy, joka lienee suomalaisten suosikki.

Varustelutasoja on vain yksi: La Prima. Se pitää sisällään vakiona käytännössä kaiken nahkapenkeistä LED-valoihin ja mukautuvasta vakionopeudensäätimestä sähköllä toimivaan konttiin. Valinta on osuva, sillä silmäkarkkia on sisällä ja ulkona. Eikä varusteiden puutteita tarvitse harmitella.

Sisällä ohjaamossa on luonnollisesti paljon Stellantis-konsernilta tuttuja elementtejä, ja samoja kytkimiä tapaa Jeepissä, Peugeotissa ja Opelissa. Fiatissa on ilahduttavan paljon fyysisiä kytkimiä ja säätimiä, eikä kaikkea ole niputettu infonäytön taakse. Vaihdevalitsin on kuitenkin hieman lapsellinen, eli rivi nappeja, joista laatikkoa ohjataan. Käytännöllisyys on unohdettu designin alttarilla.

Vaikka varustelu on kattava, niin on hintakin: 43 390 euroa. Se on kokoluokka huomioiden paljon, mutta rahalla myös saa paljon. Fiatin ohjaimissa pääsee maistamaan pientä arjen luksusta ja tyyliä, joka on monella valmistajalla hieman kateissa.

Tyypillinen nykyauto

Fiat 600 edustaa ajettavuudeltaan nykypäivän sähköautoa tyypillisimmillään. Ohjaus on tehostettu hyvin kevyeksi ja alusta tuntuu tukevalta. Fiatin tapauksessa kyseessä on katumaasturi, joten jousitus on montaa matalampaa mallia pehmeämpi. Valinta on osuva ja toimiva.

Voimaa on etenkin polttomoottoriin tottuneelle mukavasti, muttei liioitellusti. 0–100 km/h kiihdytys ottaa 9 sekuntia, eli sporttisimpia sähköautoja ei haasteta, eikä niin varmasti ole tarkoituskaan. Fiatilla ajellaan tyylillä ja rauhassa.

600e:n tehonpuutteeseen on tulossa lääke piakkoin, sillä kusiaisesta on tulossa markkinoille 240-heppainen Abarth-versio. Kyseessä on Abarthin kaikkien aikojen tehokkain automalli. 240 hevosvoimaa saattaa kuulostaa pieneltä sekin, mutta lähes 100 hevosvoiman lisäpotku tekee varmasti paljon.

600e:n edut ovat kiistatta persoonallisessa muotokielessä ja fiiliksessä. Jos luonne miellyttää, voi halukas ostaja valita joko Jeep Avengerin kulmikkuuden tai Fiatin pyöreän söpöyden. Omaan silmään Fiat näyttää varsin mukavalta.

Hyvää ja huonoa

  • söpö ulkokuori
  • tunnelma
  • sisätilat
  • persoonallisuus
  • hinta

Fiat 600e

SÄHKÖAUTO, etuveto

115 kW (156 hv), 260 Nm

Akku brutto 54 kWh

Lataus Type 2: 10,5 kW (3×16 A)

CCS: 100 kW

 

WLTP-kulutus 15,2 kWh / 100 km

toimintamatka 406 km

Suorituskyky 0–100 km/h 9 s

huippunopeus 150 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 178 mm

Leveys 1 781 mm

Korkeus 1 523 mm

Akseliväli 2 562 mm

Tavaratila 360 l

Omamassa 1 595 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 43 390 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat