5.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus 1.0 Ecoboost Hybrid – Perusvarmaa paranneltuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Ford Focus Hybrid on täällä – nyt vihdoin myös kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Hyvää: Keskimääräistä parempaa B&O:n äänentoistoa, kevythybridijärjestelmän toimintaa. Huonoa: kevyehköä ohjaustuntumaa, alustan viimeistely. Ford ei ole siitä hirveää äläkkää pitänyt, mutta yksi merkittävimpiä muutoksia Ford Focuksen uudistumisessa on, että hybridiversion saa nyt myös automaattivaihteisena.Se on siinä mielessä merkittävää, varsinkin kun hybridin tultua pari vuotta sitten Focus-mallistoon, ihmetyksen aiheena oli, että kuinka vain manuaalivaihteisena?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut elementit yhdessäNyt 7-portaisesta kaksoiskytkinvaihteistosta voi nauttia 1-litraisen Ecoboost-moottorin yhteydessä, jota avustaa Fordin kevythybriditekniikka. Litrainen Ecoboost on tuttu jo vuosien takaa, kuten myös siihen pari vuotta sitten yhdistetty kevythybridijärjestelmä. Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto on toki ennestään tuttu, mutta nyt tämä koko paketti nähdään ja koetaan ensi kertaa yhdessä.Samalla kun Focus sai hybridien yhteyteen kaksoiskytkinautomaatin, se uudistui muutenkin. Kysymyksessä on niin sanottu mallisukupolven puolivälissä tehtävä facelift, kasvojenkohotus.Fordin 1-litraisesta 3-sylinterisestä turboahdetusta Ecoboost-moottorista on koko sen kymmenvuotisen olemassaolon ajan puhuttu ihmemoottorina. Alunperin pieni moottori kehitettiin nimenomaan päästötalkoiden näkökulmasta ja pari vuotta sitten sen yhteydessä hypättiin myös kevythybriditekniikkaan. Fordilla kevythybriditekniikan ja Ecoboostin yhteistyöstä on ilmeisesti saatu sen verran hyviä kokemuksia, että voimalinjaa on kehitetty edelleen mukavampaan ja käyttäjäystävällisempään suuntaan kytkemällä se kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen.Kevythybridijärjestelmä on kevytFordin kevythybridissä on hihnakäyttöinen integroitu käynnistysmoottori sekä generaattori, joka ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksissa syntyvää hukkaenergiaa ja varastoi sitä 48 voltin litiumioni-akkuun. Koska kysymyksessä on kevythybriditekniikka, Focuksella ei voi ajaa pelkällä sähköllä, mutta akkuun latautuvaa energiaa voidaan käyttää bensiinimoottorin apuna ihan tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi moottorin sähköiset apulaitteet käyttävät ajosta syntyvää hukkaenergiaa.Kun normaalisti Fordin 114-kilowattisesta (155 hv) bensiinimoottorista saadaan vääntöä 190 newtonmetriä, ja overboost-toiminnolla hetkellisesti 220 newtonmetriä, sähköisen järjestelmän avulla vääntö nousee tarvittaessa kiihdytyksissä 240 newtonmetriin kierrosluvulla 2500. Auton paino nousee kevythybriditekniikan vuoksi vain alle 30 kiloa.PieniruokainenDieselmottorit ovat tunnettuja hyvästä väännöstään ja Fordin kevythybriditekniikan ansiosta tällä yhdistelmällä päästään melkein diesel-lukemiin. Kulutuksessa myös, sillä Focus kulkee reilulla viidellä litralla normiajossa, oikein pihistellen voi päästä jopa viittä litraa alhaisempiin lukemiin. Muutenkin Focuksen voimalinja on puhdikas ja miellyttävä ajaa. Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä huomaamattomasti, eli siis hyvin.Ohjaus Fordissa on keskinkertainen, hieman kevyt ja vasteeton. Alustan tuntuma tiehen on myös aavistuksen pintakova ja huonommalla tiellä röykyt tulevat hieman läpi. Maantiellä matka-ajossa Focus on hyvä, eikä ajo muodostu missään vaiheessa puuduttavaksi.Ford Focuksen neljännen sukupolven faceliftin myötä autoa uudistettiin reilusti myös ulkoa ja sisältä. Ulkona selkein muutos on keulassa, jossa auton keulan ilme määräytyy nyt entistä enemmän auton varustetason mukaan. Fordin ovaalilogo on myös siirretty maskin yläreunaan, aiemmin logon löysi keulasta konepeiton ja maskin väliin jäävältä alueelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilat muuttuivat edukseenKoeajetun ST-line-varustelun Focuksen keulan ilme on nimensä mukaisesti hyvin sporttinen. Sumuvalot on myös nostettu pois etuhelmasta samaan valoelementtiin muiden valojen kanssa. Takana ST-line-varustelua ilmentää muun muassa pieni takadiffuusori. ST-linen 10 millimetriä matalampi alusta antaa sille myös hieman lisää urheilullista näkökulmaa sekä tuntumaa.Sisätiloissa suurimmat muutokset ovat tietoviihdejärjestelmässä. Näytön koko kojelaudan päällä on kasvanut peräti 13,2 tuumaan. Uumeniinsa se kätkee Fordin uusimman Sync 4 -järjestelmän ja tämän avulla Ford valmistautuu myös Focuksen kohdalla digitalisaatioon, esimerkiksi siihen, että erilaisia Fordin Power Up -päivityksiä voidaan tulevaisuudessa syöttää myös Focukseen langattomasti.Kun näytön koko kojelaudalla on kasvanut, perinteisten painonappien ja fyysisten kytkimien määrä on samalla vähentynyt, kun esimerkiksi ilmastoinnin ja lämmityksen painikkeet on siirretty kosketusnäytön alareunaan.Musiikista nauttivan varusteMatkapuhelimen käyttö Apple Car Playn kautta on vaivatonta ja tekee ajokokemuksesta miellyttävän. Puhelimen, navigoinnin ja esimerkiksi Spotifyn käyttö on vaivatonta. Koeajetussa yksilössä lisävarusteena ollut B&O:n Play Premium -äänentoistojärjestelmä tarjoaa on keskimääräistä parempaa kuunteluelämystä. Tämä varuste voisi olla lisävarustelistalta ruksimisen arvoinen hankinta, sillä se on hinnoiteltu vain 500 euroa maksavaksi.Sisätiloissa uudistuneessa Focuksessa kaikki muutkin asiat on varsin mallikkaasti ja uudistukset ovat tehneet sille pelkästään hyvää. Ilme ja fiilis ohjaamossa kestää nyt ihan hyvin tätä päivää.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv A7 Hinta alkaen 28 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 253 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 11,5 kW. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm, 220 Nm Overboos, 240 Nm e-assist Nm Vääntö 190 Nm, 220 Nm Overboos, 240 Nm e-assist Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4 392 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 459 mm, akseliväli 2 700 mm Tavaratila: 392–1354 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 690 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa