5.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus 1.0 Ecoboost Hybrid – Perusvarmaa paranneltuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Ford Focus Hybrid on täällä – nyt vihdoin myös kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Hyvää: Keskimääräistä parempaa B&O:n äänentoistoa, kevythybridijärjestelmän toimintaa. Huonoa: kevyehköä ohjaustuntumaa, alustan viimeistely. Ford ei ole siitä hirveää äläkkää pitänyt, mutta yksi merkittävimpiä muutoksia Ford Focuksen uudistumisessa on, että hybridiversion saa nyt myös automaattivaihteisena.Se on siinä mielessä merkittävää, varsinkin kun hybridin tultua pari vuotta sitten Focus-mallistoon, ihmetyksen aiheena oli, että kuinka vain manuaalivaihteisena?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut elementit yhdessäNyt 7-portaisesta kaksoiskytkinvaihteistosta voi nauttia 1-litraisen Ecoboost-moottorin yhteydessä, jota avustaa Fordin kevythybriditekniikka. Litrainen Ecoboost on tuttu jo vuosien takaa, kuten myös siihen pari vuotta sitten yhdistetty kevythybridijärjestelmä. Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto on toki ennestään tuttu, mutta nyt tämä koko paketti nähdään ja koetaan ensi kertaa yhdessä.Samalla kun Focus sai hybridien yhteyteen kaksoiskytkinautomaatin, se uudistui muutenkin. Kysymyksessä on niin sanottu mallisukupolven puolivälissä tehtävä facelift, kasvojenkohotus.Fordin 1-litraisesta 3-sylinterisestä turboahdetusta Ecoboost-moottorista on koko sen kymmenvuotisen olemassaolon ajan puhuttu ihmemoottorina. Alunperin pieni moottori kehitettiin nimenomaan päästötalkoiden näkökulmasta ja pari vuotta sitten sen yhteydessä hypättiin myös kevythybriditekniikkaan. Fordilla kevythybriditekniikan ja Ecoboostin yhteistyöstä on ilmeisesti saatu sen verran hyviä kokemuksia, että voimalinjaa on kehitetty edelleen mukavampaan ja käyttäjäystävällisempään suuntaan kytkemällä se kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen.Kevythybridijärjestelmä on kevytFordin kevythybridissä on hihnakäyttöinen integroitu käynnistysmoottori sekä generaattori, joka ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksissa syntyvää hukkaenergiaa ja varastoi sitä 48 voltin litiumioni-akkuun. Koska kysymyksessä on kevythybriditekniikka, Focuksella ei voi ajaa pelkällä sähköllä, mutta akkuun latautuvaa energiaa voidaan käyttää bensiinimoottorin apuna ihan tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi moottorin sähköiset apulaitteet käyttävät ajosta syntyvää hukkaenergiaa.Kun normaalisti Fordin 114-kilowattisesta (155 hv) bensiinimoottorista saadaan vääntöä 190 newtonmetriä, ja overboost-toiminnolla hetkellisesti 220 newtonmetriä, sähköisen järjestelmän avulla vääntö nousee tarvittaessa kiihdytyksissä 240 newtonmetriin kierrosluvulla 2500. Auton paino nousee kevythybriditekniikan vuoksi vain alle 30 kiloa.PieniruokainenDieselmottorit ovat tunnettuja hyvästä väännöstään ja Fordin kevythybriditekniikan ansiosta tällä yhdistelmällä päästään melkein diesel-lukemiin. Kulutuksessa myös, sillä Focus kulkee reilulla viidellä litralla normiajossa, oikein pihistellen voi päästä jopa viittä litraa alhaisempiin lukemiin. Muutenkin Focuksen voimalinja on puhdikas ja miellyttävä ajaa. Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä huomaamattomasti, eli siis hyvin.Ohjaus Fordissa on keskinkertainen, hieman kevyt ja vasteeton. Alustan tuntuma tiehen on myös aavistuksen pintakova ja huonommalla tiellä röykyt tulevat hieman läpi. Maantiellä matka-ajossa Focus on hyvä, eikä ajo muodostu missään vaiheessa puuduttavaksi.Ford Focuksen neljännen sukupolven faceliftin myötä autoa uudistettiin reilusti myös ulkoa ja sisältä. Ulkona selkein muutos on keulassa, jossa auton keulan ilme määräytyy nyt entistä enemmän auton varustetason mukaan. Fordin ovaalilogo on myös siirretty maskin yläreunaan, aiemmin logon löysi keulasta konepeiton ja maskin väliin jäävältä alueelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilat muuttuivat edukseenKoeajetun ST-line-varustelun Focuksen keulan ilme on nimensä mukaisesti hyvin sporttinen. Sumuvalot on myös nostettu pois etuhelmasta samaan valoelementtiin muiden valojen kanssa. Takana ST-line-varustelua ilmentää muun muassa pieni takadiffuusori. ST-linen 10 millimetriä matalampi alusta antaa sille myös hieman lisää urheilullista näkökulmaa sekä tuntumaa.Sisätiloissa suurimmat muutokset ovat tietoviihdejärjestelmässä. Näytön koko kojelaudan päällä on kasvanut peräti 13,2 tuumaan. Uumeniinsa se kätkee Fordin uusimman Sync 4 -järjestelmän ja tämän avulla Ford valmistautuu myös Focuksen kohdalla digitalisaatioon, esimerkiksi siihen, että erilaisia Fordin Power Up -päivityksiä voidaan tulevaisuudessa syöttää myös Focukseen langattomasti.Kun näytön koko kojelaudalla on kasvanut, perinteisten painonappien ja fyysisten kytkimien määrä on samalla vähentynyt, kun esimerkiksi ilmastoinnin ja lämmityksen painikkeet on siirretty kosketusnäytön alareunaan.Musiikista nauttivan varusteMatkapuhelimen käyttö Apple Car Playn kautta on vaivatonta ja tekee ajokokemuksesta miellyttävän. Puhelimen, navigoinnin ja esimerkiksi Spotifyn käyttö on vaivatonta. Koeajetussa yksilössä lisävarusteena ollut B&O:n Play Premium -äänentoistojärjestelmä tarjoaa on keskimääräistä parempaa kuunteluelämystä. Tämä varuste voisi olla lisävarustelistalta ruksimisen arvoinen hankinta, sillä se on hinnoiteltu vain 500 euroa maksavaksi.Sisätiloissa uudistuneessa Focuksessa kaikki muutkin asiat on varsin mallikkaasti ja uudistukset ovat tehneet sille pelkästään hyvää. Ilme ja fiilis ohjaamossa kestää nyt ihan hyvin tätä päivää.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv A7 Hinta alkaen 28 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 253 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 11,5 kW. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm, 220 Nm Overboos, 240 Nm e-assist Nm Vääntö 190 Nm, 220 Nm Overboos, 240 Nm e-assist Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4 392 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 459 mm, akseliväli 2 700 mm Tavaratila: 392–1354 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 690 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle