2.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Connect – Suurperheen unelma-auto lainahöyhenissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Tourneo Connect tarjoaa henkilöautomaisen vaihtoehdon minibussille. Hyvää: ajomukavuus, voimalinja Huonoa: kosketusnäppäimet, sisätilojen muunneltavuus Fordin uudistuneessa seiskapaikkaisessa perheautossa on jotain kovin tuttua. Kyseessä on Fordille täysin uusi malli, mutta kokoonpano on jo tuttu toisen valmistajan automallina. Tourneo lainaa niin vahvasti Volkswagen Caddylta, että puhe uudesta mallista on liioittelua.Heti ensisilmäys Tourneo Connectiin paljastaa, että malli on pitkälti yhteneväinen VW-konsernin Caddy Maxin kanssa. Ulkoiset eroavaisuudet löytyvät keulasta, jossa etuvalot ja maski on veistelty uusiksi. Ford onnistuu näyttämään juuri sen verran erilaiselta, että mallia voi kutsua omaksi.Hypähdys sisään todistaa Fordin halunneen päästä seitsemänpaikkaisen autonsa kanssa helpolla. Sisusta on hallintalaitteineen viimeistä piirtoa myöten Volkswagen. Käytännössä ainoat eroavaisuudet ovat Fordin merkki ratin keskiosassa ja poikkeavat verhoilut.Yhteistyömalleissa ei toki ole mitään vikaa, päinvastoin. Autotehtaiden väliset erot kapenevat jatkuvasti ja uudet autot tuppaavat olemaan keskenään samankaltaisia ajettavuudeltaan, ominaisuuksiltaan ja varusteluiltaan. Lisäksi hommassa säästyy rahaa, mikä näkyy kuluttajan pussissa. Brändinrakennusmielessä tilanne ei kuitenkaan ole optimaalinen.Esimerkkejä yhteistuotantomalleista on lukuisia. PSA-konsernin pakettiautoja myydään Toyota Proacena, Peugeot Expertinä, Citroen Jumpyna ja Fiat Scudona. BMW Z4 puolestaan jakaa perusrakenteensa Toyota Supran kanssa ja niin edelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersonointi unohtui tyystinEhkä Fordilta olisi kuitenkin toivonut hieman lisää personointia malliinsa, sillä tällaisenaan se on käytännössä Volkswagen Caddy. Voimalinja on käännetty Ford-kielelle, sillä kaksilitraisesta TDI:stä on leivottu EcoBlue ja TSI:stä EcoBoost.Dieselmylly ei ole sieltä kaikkein pontevimmasta päästä, ja voimantunne on etenkin sähköistettyihin voimalinjoihin verrattuna laiskahko. Kaksilitrainen turbodiesel tuottaa 90 kW (122 hv) ja 320 Nm. Vaihteistona toimii 7-vaihteinen DSG.Tarjolle on tulossa yksi bensiinimoottori ja pari dieselversiota. Kaikissa malleissa painotetaan ekologisuutta, kuten modernissa autoteollisuudessa pitääkin. Suomen tuontiohjelmassa on myös nelivetoversio.On ilahduttavaa, että automarkkinoilla myydään edelleen 7-paikkaisia automalleja, sillä useimmiten suuren perheen autovalintaa ohjaa selkeimmin tarjonta. Viiden istuimen normista poiketessa automaailma kapenee hyvin ohkaiseksi ja Tourneo Connect ja Caddy Maxi ovat harvoja poikkeuksia.Ford on myös pienimpiä automalleja, joissa on seitsemän penkin kokoonpanolla edelleen pieni tavaratila käytössä. Monessa seiskapaikkaisessa henkilöautossa tavaratila hupenee käytännössä olemattomaksi täydellä penkkivarustuksella.Hyvin tilaa elää ja hengittääTavaratila ei toki ole järin suuri, mutta jos tarve on vaikkapa vain kuudelle istuimelle, alkaa taakse mahtua on hieman reippaammin kuljetettavaa. Taaimmaiset jakkarat saa irrotettua halutessaan kokonaan, ja viidellä istuimella tavaratila kasvaa jopa hulppeaksi.Kolmannen penkkirivin istuimet ovat ohkaisia lituskoja, mutta istuinmukavuus on ainakin pienemmällä siirtymällä hyvä. Ilman vessataukoa Lappiin -osastoa ne eivät kuitenkaan ole, vaan soveltuvat enemmän tilapäiseen käyttöön.Tilaa Tourneo Connectissa on muutenkin varsin mukavasti. Etenkin ohjaamon korkeus tuo paljon tilantuntua, mutta keskirivin penkki on yllättävän ahdas. Tämä johtuu siitä, että keskirivin penkeistä puuttuu pitkittäissuunnan säätövara. Istumaan toki mahtuu, mutta jalkatilaa ei ole ylimääräisiä. Vaikka kyseessä on pakettiautoon perustuva automalli, on ajettavuus kohdallaan. Tourneo Connect tuntuu ennen kaikkea henkilöautolta. Ajoergonomia on hyvä ja melutaso pysyy kurissa kaupungissa ja taajaman ulkopuolella. Moottoritiellä äänimaailma kasvaa, muttei sietämättömästi.Volkswagenista peräisin olevat kosketusnäppäimet aiheuttavat päänvaivaa myös Fordin merkin alla. Niiden toiminta on välillä vähän niin ja näin. Etenkin keskikonsolissa olevat ilmastoinnin liukupainikkeet ovat suoraan sanoen kammottavat.Tourneo Connectissa on moni asia kohdallaan. Liukuovet ovat kätevät lapsiperheen käytössä ja ne säästävät ahtaissa parkkiruuduissa monelta harmilta. Ajomukavuus on kohdallaan ja tilaa on hyvin. Monilapsiselle perheelle Volks… kröhöm Ford tarjoaa hyvät puitteet.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue Hinta alkaen 37 934 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 530 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 2750 r/min Vääntö 320 Nm (1600-2500 r/min) Vääntö 320 Nm (1600-2500 r/min) Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4954 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1836 mm, akseliväli 2970 mm Omamassa: 1840 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous