2.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Connect – Suurperheen unelma-auto lainahöyhenissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Tourneo Connect tarjoaa henkilöautomaisen vaihtoehdon minibussille. Hyvää: ajomukavuus, voimalinja Huonoa: kosketusnäppäimet, sisätilojen muunneltavuus Fordin uudistuneessa seiskapaikkaisessa perheautossa on jotain kovin tuttua. Kyseessä on Fordille täysin uusi malli, mutta kokoonpano on jo tuttu toisen valmistajan automallina. Tourneo lainaa niin vahvasti Volkswagen Caddylta, että puhe uudesta mallista on liioittelua.Heti ensisilmäys Tourneo Connectiin paljastaa, että malli on pitkälti yhteneväinen VW-konsernin Caddy Maxin kanssa. Ulkoiset eroavaisuudet löytyvät keulasta, jossa etuvalot ja maski on veistelty uusiksi. Ford onnistuu näyttämään juuri sen verran erilaiselta, että mallia voi kutsua omaksi.Hypähdys sisään todistaa Fordin halunneen päästä seitsemänpaikkaisen autonsa kanssa helpolla. Sisusta on hallintalaitteineen viimeistä piirtoa myöten Volkswagen. Käytännössä ainoat eroavaisuudet ovat Fordin merkki ratin keskiosassa ja poikkeavat verhoilut.Yhteistyömalleissa ei toki ole mitään vikaa, päinvastoin. Autotehtaiden väliset erot kapenevat jatkuvasti ja uudet autot tuppaavat olemaan keskenään samankaltaisia ajettavuudeltaan, ominaisuuksiltaan ja varusteluiltaan. Lisäksi hommassa säästyy rahaa, mikä näkyy kuluttajan pussissa. Brändinrakennusmielessä tilanne ei kuitenkaan ole optimaalinen.Esimerkkejä yhteistuotantomalleista on lukuisia. PSA-konsernin pakettiautoja myydään Toyota Proacena, Peugeot Expertinä, Citroen Jumpyna ja Fiat Scudona. BMW Z4 puolestaan jakaa perusrakenteensa Toyota Supran kanssa ja niin edelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersonointi unohtui tyystinEhkä Fordilta olisi kuitenkin toivonut hieman lisää personointia malliinsa, sillä tällaisenaan se on käytännössä Volkswagen Caddy. Voimalinja on käännetty Ford-kielelle, sillä kaksilitraisesta TDI:stä on leivottu EcoBlue ja TSI:stä EcoBoost.Dieselmylly ei ole sieltä kaikkein pontevimmasta päästä, ja voimantunne on etenkin sähköistettyihin voimalinjoihin verrattuna laiskahko. Kaksilitrainen turbodiesel tuottaa 90 kW (122 hv) ja 320 Nm. Vaihteistona toimii 7-vaihteinen DSG.Tarjolle on tulossa yksi bensiinimoottori ja pari dieselversiota. Kaikissa malleissa painotetaan ekologisuutta, kuten modernissa autoteollisuudessa pitääkin. Suomen tuontiohjelmassa on myös nelivetoversio.On ilahduttavaa, että automarkkinoilla myydään edelleen 7-paikkaisia automalleja, sillä useimmiten suuren perheen autovalintaa ohjaa selkeimmin tarjonta. Viiden istuimen normista poiketessa automaailma kapenee hyvin ohkaiseksi ja Tourneo Connect ja Caddy Maxi ovat harvoja poikkeuksia.Ford on myös pienimpiä automalleja, joissa on seitsemän penkin kokoonpanolla edelleen pieni tavaratila käytössä. Monessa seiskapaikkaisessa henkilöautossa tavaratila hupenee käytännössä olemattomaksi täydellä penkkivarustuksella.Hyvin tilaa elää ja hengittääTavaratila ei toki ole järin suuri, mutta jos tarve on vaikkapa vain kuudelle istuimelle, alkaa taakse mahtua on hieman reippaammin kuljetettavaa. Taaimmaiset jakkarat saa irrotettua halutessaan kokonaan, ja viidellä istuimella tavaratila kasvaa jopa hulppeaksi.Kolmannen penkkirivin istuimet ovat ohkaisia lituskoja, mutta istuinmukavuus on ainakin pienemmällä siirtymällä hyvä. Ilman vessataukoa Lappiin -osastoa ne eivät kuitenkaan ole, vaan soveltuvat enemmän tilapäiseen käyttöön.Tilaa Tourneo Connectissa on muutenkin varsin mukavasti. Etenkin ohjaamon korkeus tuo paljon tilantuntua, mutta keskirivin penkki on yllättävän ahdas. Tämä johtuu siitä, että keskirivin penkeistä puuttuu pitkittäissuunnan säätövara. Istumaan toki mahtuu, mutta jalkatilaa ei ole ylimääräisiä. Vaikka kyseessä on pakettiautoon perustuva automalli, on ajettavuus kohdallaan. Tourneo Connect tuntuu ennen kaikkea henkilöautolta. Ajoergonomia on hyvä ja melutaso pysyy kurissa kaupungissa ja taajaman ulkopuolella. Moottoritiellä äänimaailma kasvaa, muttei sietämättömästi.Volkswagenista peräisin olevat kosketusnäppäimet aiheuttavat päänvaivaa myös Fordin merkin alla. Niiden toiminta on välillä vähän niin ja näin. Etenkin keskikonsolissa olevat ilmastoinnin liukupainikkeet ovat suoraan sanoen kammottavat.Tourneo Connectissa on moni asia kohdallaan. Liukuovet ovat kätevät lapsiperheen käytössä ja ne säästävät ahtaissa parkkiruuduissa monelta harmilta. Ajomukavuus on kohdallaan ja tilaa on hyvin. Monilapsiselle perheelle Volks… kröhöm Ford tarjoaa hyvät puitteet.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue Hinta alkaen 37 934 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 530 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 2750 r/min Vääntö 320 Nm (1600-2500 r/min) Vääntö 320 Nm (1600-2500 r/min) Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4954 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1836 mm, akseliväli 2970 mm Omamassa: 1840 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”