23.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Pan America 1250 Special – valmis paketti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harrikan ensimmäinen seikkailupyörä Harley-Davidson Pan America 1250 Special on ominaisuuksiltaan yllättävän lähellä pitkän linjan eurooppalaiskilpailijoitaan. Hyvää: moottorin luonne, varustetaso, yksinkertainen mittariston käyttöliittymä, pitkä takuu. Huonoa: sivuseisontatuen toiminta, vaihdeavustimen puute. Harley-Davidson laajentaa mallistoaan seikkailupyöriin. Pan America tähtää eurooppalaiskilpailijoiden kanssa samoille markkinoille, joten vanhan mantereen tyyliset ominaisuudet eivät ole yllätys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudenlainen jousitusPan America tuo ensimmäisenä moottoripyörämallina markkinoille jousitusjärjestelmän, missä ”jousitus niiaa” ja istuinkorkeus madaltuu pysähdyttäessä. Näin voidaan yhdistää pitkän joustomatkan tuoma iso maavara helpompaan käytettävyyteen. On oikeastaan ihme, ettei tätä järjestelmää ole keksitty aikaisemmin. Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä lukuunottamatta offroad-asetusta, jolloin semiaktiivinen järjestelmä pehmentää asetuksia selvästi.Tuulilasin korkeudensäätö on tässä hintaluokassa enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta Pan America on kaikkien aikojen ensimmäinen H-D, jossa tuulilasin korkeus on säädettävissä. Säädön voi tehdä ajon aikana yhdellä kädellä, joskin koeajopyörässä säätö oli hieman jäykkä.1 252-kuutioinen V2-moottori on varustettu muuttuvalla venttiilinajoituksella ja hydraulisilla venttiilinvälysten säädöllä. Moderni moottori tuottaa 152 hevosvoimaa, mutta vain sport-asetuksella. Muilla asetuksilla (road, rain, offroad, offroad plus) voimantuotto on pehmeämpää, ja samalla huipputehoa on leikattu alhaisemmaksi.Lisäksi kuljettaja voi räätälöidä voimantuoton, luistoneston ja jousituksen asetuksia user 1- ja user 2 -asetuksilla. Voimaa moottorissa on joka tapauksessa riittävästi, ja voimantunne kasvaa lineaarisesti kierrosten kasvaessa. Vaihdepolkimen liike on erittäin tunnokas. Vaihteiden vaihto vaatii reilua poljinvoimaa, jolloin tunnokkuus säilyy myös jäykempiä adventure-ajosaappaita käytettäessä. Rauhallinen käytösAjettavuudeltaan Pan America on tukeva. Kaarroksiin se lähtee rauhallisesti, mitä voidaan pitää pääsääntöisesti hyvänä ominaisuutena. Ulkomitat ovat joka suuntaan suuret, jolloin sekä kuljettajalla että matkustajalla on väljät oltavat. Jarruina ovat urheilulliset Brembon nelimäntäradiaalit, joilla pyörä pysähtyy tehokkaasti myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon kanssa.Special-malli on varustettu semiaktiivisen jousituksen ohella muutenkin kattavasti, mikä nostaa hinnan 24 220 euroon. Jos tyytyy hieman karsitumpaan perusmalliin, kukkaro kevenee vain 21 070 eurolla. Edullisen hinnan ohella Harrikan valttina on neljään vuoteen pidennetty takuu.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Harley-Davidson Pan America 1250 Special Hinta alkaen 24 220 € Moottori Bensiinimoottori 1 252 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 112 kW (152 hv), 8750 r/min Vääntö 128 Nm (6750 r/min) Vääntö 128 Nm (6750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850–874 mm, paino tankattuna 258 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 21,2 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R19, takana 170/60 R17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä