23.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Pan America 1250 Special – valmis paketti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harrikan ensimmäinen seikkailupyörä Harley-Davidson Pan America 1250 Special on ominaisuuksiltaan yllättävän lähellä pitkän linjan eurooppalaiskilpailijoitaan. Hyvää: moottorin luonne, varustetaso, yksinkertainen mittariston käyttöliittymä, pitkä takuu. Huonoa: sivuseisontatuen toiminta, vaihdeavustimen puute. Harley-Davidson laajentaa mallistoaan seikkailupyöriin. Pan America tähtää eurooppalaiskilpailijoiden kanssa samoille markkinoille, joten vanhan mantereen tyyliset ominaisuudet eivät ole yllätys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudenlainen jousitus Pan America tuo ensimmäisenä moottoripyörämallina markkinoille jousitusjärjestelmän, missä ”jousitus niiaa” ja istuinkorkeus madaltuu pysähdyttäessä. Näin voidaan yhdistää pitkän joustomatkan tuoma iso maavara helpompaan käytettävyyteen. On oikeastaan ihme, ettei tätä järjestelmää ole keksitty aikaisemmin. Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä lukuunottamatta offroad-asetusta, jolloin semiaktiivinen järjestelmä pehmentää asetuksia selvästi. Tuulilasin korkeudensäätö on tässä hintaluokassa enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta Pan America on kaikkien aikojen ensimmäinen H-D, jossa tuulilasin korkeus on säädettävissä. Säädön voi tehdä ajon aikana yhdellä kädellä, joskin koeajopyörässä säätö oli hieman jäykkä.1 252-kuutioinen V2-moottori on varustettu muuttuvalla venttiilinajoituksella ja hydraulisilla venttiilinvälysten säädöllä. Moderni moottori tuottaa 152 hevosvoimaa, mutta vain sport-asetuksella. Muilla asetuksilla (road, rain, offroad, offroad plus) voimantuotto on pehmeämpää, ja samalla huipputehoa on leikattu alhaisemmaksi. Lisäksi kuljettaja voi räätälöidä voimantuoton, luistoneston ja jousituksen asetuksia user 1- ja user 2 -asetuksilla. Voimaa moottorissa on joka tapauksessa riittävästi, ja voimantunne kasvaa lineaarisesti kierrosten kasvaessa. Vaihdepolkimen liike on erittäin tunnokas. Vaihteiden vaihto vaatii reilua poljinvoimaa, jolloin tunnokkuus säilyy myös jäykempiä adventure-ajosaappaita käytettäessä. Rauhallinen käytös Ajettavuudeltaan Pan America on tukeva. Kaarroksiin se lähtee rauhallisesti, mitä voidaan pitää pääsääntöisesti hyvänä ominaisuutena. Ulkomitat ovat joka suuntaan suuret, jolloin sekä kuljettajalla että matkustajalla on väljät oltavat. Jarruina ovat urheilulliset Brembon nelimäntäradiaalit, joilla pyörä pysähtyy tehokkaasti myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon kanssa. Special-malli on varustettu semiaktiivisen jousituksen ohella muutenkin kattavasti, mikä nostaa hinnan 24 220 euroon. Jos tyytyy hieman karsitumpaan perusmalliin, kukkaro kevenee vain 21 070 eurolla. Edullisen hinnan ohella Harrikan valttina on neljään vuoteen pidennetty takuu. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Harley-Davidson Pan America 1250 Special Hinta alkaen 24 220 € Moottori Bensiinimoottori 1 252 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 112 kW (152 hv), 8750 r/min Vääntö 128 Nm (6750 r/min) Vääntö 128 Nm (6750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850–874 mm, paino tankattuna 258 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 21,2 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R19, takana 170/60 R17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe