23.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Pan America 1250 Special – valmis paketti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harrikan ensimmäinen seikkailupyörä Harley-Davidson Pan America 1250 Special on ominaisuuksiltaan yllättävän lähellä pitkän linjan eurooppalaiskilpailijoitaan. Hyvää: moottorin luonne, varustetaso, yksinkertainen mittariston käyttöliittymä, pitkä takuu. Huonoa: sivuseisontatuen toiminta, vaihdeavustimen puute. Harley-Davidson laajentaa mallistoaan seikkailupyöriin. Pan America tähtää eurooppalaiskilpailijoiden kanssa samoille markkinoille, joten vanhan mantereen tyyliset ominaisuudet eivät ole yllätys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudenlainen jousitusPan America tuo ensimmäisenä moottoripyörämallina markkinoille jousitusjärjestelmän, missä ”jousitus niiaa” ja istuinkorkeus madaltuu pysähdyttäessä. Näin voidaan yhdistää pitkän joustomatkan tuoma iso maavara helpompaan käytettävyyteen. On oikeastaan ihme, ettei tätä järjestelmää ole keksitty aikaisemmin. Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä lukuunottamatta offroad-asetusta, jolloin semiaktiivinen järjestelmä pehmentää asetuksia selvästi.Tuulilasin korkeudensäätö on tässä hintaluokassa enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta Pan America on kaikkien aikojen ensimmäinen H-D, jossa tuulilasin korkeus on säädettävissä. Säädön voi tehdä ajon aikana yhdellä kädellä, joskin koeajopyörässä säätö oli hieman jäykkä.1 252-kuutioinen V2-moottori on varustettu muuttuvalla venttiilinajoituksella ja hydraulisilla venttiilinvälysten säädöllä. Moderni moottori tuottaa 152 hevosvoimaa, mutta vain sport-asetuksella. Muilla asetuksilla (road, rain, offroad, offroad plus) voimantuotto on pehmeämpää, ja samalla huipputehoa on leikattu alhaisemmaksi.Lisäksi kuljettaja voi räätälöidä voimantuoton, luistoneston ja jousituksen asetuksia user 1- ja user 2 -asetuksilla. Voimaa moottorissa on joka tapauksessa riittävästi, ja voimantunne kasvaa lineaarisesti kierrosten kasvaessa. Vaihdepolkimen liike on erittäin tunnokas. Vaihteiden vaihto vaatii reilua poljinvoimaa, jolloin tunnokkuus säilyy myös jäykempiä adventure-ajosaappaita käytettäessä. Rauhallinen käytösAjettavuudeltaan Pan America on tukeva. Kaarroksiin se lähtee rauhallisesti, mitä voidaan pitää pääsääntöisesti hyvänä ominaisuutena. Ulkomitat ovat joka suuntaan suuret, jolloin sekä kuljettajalla että matkustajalla on väljät oltavat. Jarruina ovat urheilulliset Brembon nelimäntäradiaalit, joilla pyörä pysähtyy tehokkaasti myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon kanssa.Special-malli on varustettu semiaktiivisen jousituksen ohella muutenkin kattavasti, mikä nostaa hinnan 24 220 euroon. Jos tyytyy hieman karsitumpaan perusmalliin, kukkaro kevenee vain 21 070 eurolla. Edullisen hinnan ohella Harrikan valttina on neljään vuoteen pidennetty takuu.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Harley-Davidson Pan America 1250 Special Hinta alkaen 24 220 € Moottori Bensiinimoottori 1 252 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 112 kW (152 hv), 8750 r/min Vääntö 128 Nm (6750 r/min) Vääntö 128 Nm (6750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850–874 mm, paino tankattuna 258 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 21,2 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R19, takana 170/60 R17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti