7.2.2019

Koeajo: hiljaa hiipivä muotovalio – Toyota RAV4

Toyota RAV4 Hybrid

Uusi Toyota RAV4 -katumaasturi on muotovalio ja hybridinä varsin pihi nelivetoiseksi katumaasturiksi. Hyvää: meluttomuus, moottori, neliveto, hinta, turva-avustinkatras. Huonoa: etuistuinten reisituki, vaihdekepin sijoittelu, vaihteiston viiveet.

Alan uranuurtajana Toyota taitaa hybridit. Japanilaisvalmistaja osaa niin ikään rakentaa nelivetoisia katumaastureita. Toyotan autot ovat tunnettuja myös vähävikaisuudestaan.

Viidennen sukupolven uusi Toyota RAV4 -katumaasturi on muotovalio. Auton muodoissa on riittävästi omintakeista särmää ilman keinotekoista erikoisuuden tavoittelua – joka ei ole ihan vierasta japanilaismerkeille.

Auto näyttää urheilulliselta, kiitos eteenpäin laskevan hartialinjan ja terävien kylkipokkausten.

Toyota RAV4 Hybrid

Kori pääsee oikeuksiinsa kaksivärisenä: musta katto ja pilarit sekä tummennetut sivuikkunat ovat tyylikäs yhdistelmä ja mataloittavat vaikutelmaa.

Keulassa on jyhkeyttä, takana ilmettä luovat kyljille taipuvat takavalot. Näkyvyys on kunnossa, kiitos aiempaa matalamman konepellin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuorekas sisäilme

Nuorekas ilme jatkuu sisällä. Kuljettajan valtakuntaa leimaa selkeys, olipa kyse kojelaudan yleisnäkymistä, kookkaasta keskinäytöstä tai mittaristokentästä. Ilmeessä on – hyvässä mielessä – saksalaista kurinalaisuutta.

Kaikkea ei ohjata kosketusnäytöltä vaan kookkailla pyörökytkimilläkin on oma tehtävänsä – ja kannattajansa.

Premium-varustetaso tuo kiinnostavan digitaalisen taustapeilin, joka näyttää leveän näkymän takakameralla. Ratkaisu on ymmärrettävä, sillä katumaasturin takaikkuna on matala ja kapea. Taustapeilin kuvaa voi säätää sivu- sekä korkeussuunnassa, ja yhdellä napsautuksella se muuttuu tavalliseksi peiliksi.

Istuma-asennon saa säädettyä mieleiseksi, plussaa on ratin laajaliikkeinen etäisyyssäätö. Vaihdekepin sijainti keskikonsolin oikeassa reunassa hieman oudoksuttaa ja vaatii totuttelua, sillä kyynärnojalla lepäävää kättä ei voi käyttää vaihdekepillä suorassa kulmassa.

Riittävät voimat

On aika koeajaa nelivetoinen RAV4 hybridinä. Voimalinja pohjautuu täysin uuden ahtamattoman 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja taka-akselistolle sijoitetun sähkömoottorin yhdistelmään. Käytössä on mukavat 222 hevosvoimaa.

RAV4:sta on kuormaveturiksi, sillä auton jarrullinen sallittu perävaunumassa on 1 650 kiloa.

Voiman jakaa käyttöön portaaton e-CVT-vaihteisto, joka on CVT:ksi hyvä, mutta kumihihnamainen kiihtyvyys ei ole kaikkien makuun. Voimaa sinänsä on aivan riittävästi.

Toinen RAV4:n voimanlähde on uudistettu kaksilitrainen bensiinimoottori, joka on saatavilla manuaali- ja automaattivaihteistolla. Hybridit ovat aina automaattivaihteisia.

Toyota RAV4 Hybrid

Hiljaa hiipien

Meluttomuus on ylellisyyttä. Kaupunkiruuhkissa on miellyttävää, kun auto lähtee sähköllä liikkeelle. RAV4 on myös taiten äänieristetty. Ajomelu ei vaivaa moottoritielläkään, josta lankeaa kiitos polttomoottorin aiempaa paremmin taltutettujen käyntiäänien ja tuulitunnelituntien, jotka ovat muokannet ulkomuodot ajoviimalta suotuisiksi.

WLTP-keskikulutus, 5,7 litraa sadalla, on kohtuuhyvä tämän kokoiselle nelivedolle. Koeajossa kaupungissa kulutus kuitenkin huiteli yli kymmenessä litrassa, eikä moottoritiellä päästy alle kahdeksan litran.

Uusi AWD-i-nelivetojärjestelmä tuo vakautta haastavilla keleillä ja ääritilanteissa.

Koeajolla Barcelonan ympäristössä vuorenrinnettä kipuavalla maastoradalla tuli koetelluksi, että RAV4:llä pääsee röykkyisiltä taipaleilta myös takaisin asvaltille. Maavara on kasvanut 19 senttiin, ja jättökulmaa on 20 astetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi pohjarakenne

Uusi RAV4 pohjautuu TNGA-K-alustarakenteeseen. Rakenteen ansiosta auton painopiste on aiempaa matalammalla. Akseliväliä on kolme senttiä lisää, joka koituu matkustustilojen eduksi. Takana onkin varsin väljät tilat myös jaloille.

Tavaratila on kokoluokassaan mukavat 580 litraa.

Turvaa vakiona ja lisärahalla

RAV4:n varustetasoja ovat Active, Style ja Premium, joista tyyrein tuo digitaalisen taustapeilin lisäksi nahkaiset ja tuuletetut etuistuimet, yhdeksän kaiuttimen JBL-poppilaitteet, navigoinnin sekä lämmitettävän tuulilasin ja ohjauspyörän.

Kyljistä tukevat etuistuimet eivät harmi kyllä suo tukea reisille. Etumatkustajan istuin säätyy vivulla vain eteen ja taakse sekä selkänojansa kaltevuuden puolesta, kuskin istuin kuitenkin sähköisesti ja monisuuntaisesti.

Pre-Collision -järjestelmä käyttää kameraa ja tutkaa tunnistamaan edessä olevat ajoneuvot sekä jalankulkijat, ja kykenee havaintoihin nyt myös pimeällä. Kun törmäys uhkaa, järjestelmä varoittaa ensin äänin ja visuaalisin merkein sekä kytkee jarruavustimen päälle. Jos kuljettaja ei jarruta tehokkaasti ajoissa, järjestelmä aloittaa tehostetun jarrutuksen automaattisesti estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sitä.

Kuolleen kulman varoitin ja peruutusvahti ovat Premium-varustetason herkkuja. Mukavaa kyllä mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaistavahti ohjausavustimella ovat RAV4:n vakiovarusteita.

Toyota RAV4 Hybrid

Hybridikilpa kiristyy

Hybridikatumaasturien kilpailua kiristää uusi Hondan hybridi-CR-V.

Viime vuonna ostetuista Toyota RAV4 -malleista valtaosa eli 85 prosenttia myytiin hybrideinä.

RAV4:n hinnat lähtevät 32 568 eurosta (2.0 VVT-iE Active), hybridiversioiden 39 737 eurosta (2.5 Hybrid Active). Koeajetun kaltainen nelivetohybridi tulee Suomessa tarjolle huhtikuun puolivälissä.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Lisätietoja: www.toyota.fi/rav4

Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT AWD-I Premium

Hinta alkaen

53 910 €

Moottori

Hybridi bensiinimoottori 2 487 cm#&179;, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit 88/40 kW (etu/taka-akseli).

Teho

131 kW (176 hv), 5700 r/min

Vääntö

221 Nm (3600–5200 r/min)

Vääntö

221 Nm (3600–5200 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

163 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,7 (yhd.)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1650 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta / 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat