12.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hiljaista hiipimistä kartanon mailla – Land Rover Range Rover P400e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Roverin Range Rover P400e on odotettu lataushybridilisäys tutun luksusmaasturin mallistoon vielä ennen mallipolvivaihdosta. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, luksus. Huonoa: kulutus, tietoviihdejärjestelmä. Land Roverin mallisto on 2000-luvulla laajentunut uusiin markkinasegmentteihin Range Rover Sportin, Evoquen, Velarin ja Discovery Sportin myötä, mutta 50-vuotista taivaltaan juhlistava Range Rover on silti säilyttänyt paikkansa kookkaana luksusmaasturina ja mukavuuden lippulaivana. Range Rover P400e vie 2012 esitellyn nykyisen mallipolven vielä lataushybridien suuntaan ennen seuraavaa Range Rover -polvea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiipien ja huokaillenKomeasti virnuilevan keulan takaa löytyy Jaguar Land Roverin 2,0-litrainen nelisylinterinen Ingenium bensiiniturbo, joka on samalla pienin isoon Rangeen saatava polttomoottori. 300 hevosvoiman teho riittää sinänsä mainiosti, mutta moottori kuulostaa vaativimmissa kiihdytyksissä hiukan karkealta ja hengästyneeltä.Onneksi polttomoottorin apuna on automaattivaihteiston yhteydessä 85 kilowatin sähkömoottori. Yhteisvoimin muhkea maasturi liikkuu 404 hevosvoiman turvin vaivattomasti. Sähkömoottorin puhti riittää hyvin taajama-ajossa ja hiljainen liikkuminen sopii jälleen edustusluokan ajoneuvoihin erinomaisesti.Mikäli P400e:n ajoakku on tyhjä aamulla lähdettäessä, huomaa vaihteiston ja polttomoottorin yhteispelissä pientä kulmikkuutta kylmänä ennen voimalinjan lämpenemistä. Mikäli tie vie merkittävään kahlaamiseen, tulee polttomoottori pitää tehtaan mukaan käynnissä varmuuden vuoksi.13,1 kilowattitunnin akku riittää noin 40 kilometrin sähköajoon. Polttoaineen kulutukseen voi toki vaikuttaa lataamalla ahkerasti (latausteho enimmillään 7,4 kW), mutta autoon nähden pienehkö bensiinimoottori joutuu urakoimaan varsinkin maantie- ja moottoritieajossa.Vaikka jo perusmallin Range Rover on muhkea ilmestys, on P400e saatavissa myös pitkän akselivälin versioon. Samalla mallisto on saanut lataushybridistä uuden hinnat alkaen -version.Mökkiteiden mammuttiMuuten Range Rover on tutulla tolalla. Rentouttavan leppoisasti etenevä kiinteistö kykenee selvittämään kaikki ne maastohaasteet mitä tällaiselle luksuslinnakkeelle uskaltaa tarjota. Hiukankaan haastavammissa tilanteissa apuna ovat nelivetojärjestelmä ja eri maastotilanteisiin suunnitellut sähköiset ajo-ohjelmat. Arkisista ahtaista paikoista selviää puolestaan kohtuullisen kivuttomasti pysäköintitutkien ja erilaisten kameranäkymien avulla. InControl-perheen tietoviihdejärjestelmä on tuttu monista muista JLR-tuotteista, mutta sen ikä ja kömpelyys ovat ilmeisiä esimerkiksi uuden Defenderin Pivi-järjestelmään verrattuna. Tekniikan puutteita on kuitenkin helppo antaa anteeksi, sillä Land Rover on onnistunut loihtimaan Range Roverin matkustamosta yksinkertaisesti mukavan ja laatuvaikutelmaltaan hienon tilan.Tavaratilalta tosin odottaa auton koko huomioiden enemmän, mutta ainakin tehdas on säilyttänyt edelleen makean kaksiosaisen takaluukkuratkaisun.Pienempiin Land Rover -tuotteisiin verrattuna viisikymppinen Range Rover P400e on edelleen täysin omalla tasollaan mukavuuden ja luksuksen suhteen. Aikakauden vaatimat uudet temput sopivat kuitenkin sen pirtaan erinomaisesti, vaikka sähköinen toimintamatka voisi olla suurempikin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Range Rover P400e Plug-in Hybrid Autobiography Hinta alkaen 149 050 € Koeajetun auton hinta varusteineen 170 222 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 105 kW (141 hv). Teho 224 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,1 / 12,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 39 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8 (yhd.) CO2-päästöt 84 g/km Mitat pituus 5000 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1869 mm, akseliväli 2922 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija