12.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hiljaista hiipimistä kartanon mailla – Land Rover Range Rover P400e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Roverin Range Rover P400e on odotettu lataushybridilisäys tutun luksusmaasturin mallistoon vielä ennen mallipolvivaihdosta. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, luksus. Huonoa: kulutus, tietoviihdejärjestelmä. Land Roverin mallisto on 2000-luvulla laajentunut uusiin markkinasegmentteihin Range Rover Sportin, Evoquen, Velarin ja Discovery Sportin myötä, mutta 50-vuotista taivaltaan juhlistava Range Rover on silti säilyttänyt paikkansa kookkaana luksusmaasturina ja mukavuuden lippulaivana. Range Rover P400e vie 2012 esitellyn nykyisen mallipolven vielä lataushybridien suuntaan ennen seuraavaa Range Rover -polvea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiipien ja huokaillenKomeasti virnuilevan keulan takaa löytyy Jaguar Land Roverin 2,0-litrainen nelisylinterinen Ingenium bensiiniturbo, joka on samalla pienin isoon Rangeen saatava polttomoottori. 300 hevosvoiman teho riittää sinänsä mainiosti, mutta moottori kuulostaa vaativimmissa kiihdytyksissä hiukan karkealta ja hengästyneeltä.Onneksi polttomoottorin apuna on automaattivaihteiston yhteydessä 85 kilowatin sähkömoottori. Yhteisvoimin muhkea maasturi liikkuu 404 hevosvoiman turvin vaivattomasti. Sähkömoottorin puhti riittää hyvin taajama-ajossa ja hiljainen liikkuminen sopii jälleen edustusluokan ajoneuvoihin erinomaisesti.Mikäli P400e:n ajoakku on tyhjä aamulla lähdettäessä, huomaa vaihteiston ja polttomoottorin yhteispelissä pientä kulmikkuutta kylmänä ennen voimalinjan lämpenemistä. Mikäli tie vie merkittävään kahlaamiseen, tulee polttomoottori pitää tehtaan mukaan käynnissä varmuuden vuoksi.13,1 kilowattitunnin akku riittää noin 40 kilometrin sähköajoon. Polttoaineen kulutukseen voi toki vaikuttaa lataamalla ahkerasti (latausteho enimmillään 7,4 kW), mutta autoon nähden pienehkö bensiinimoottori joutuu urakoimaan varsinkin maantie- ja moottoritieajossa.Vaikka jo perusmallin Range Rover on muhkea ilmestys, on P400e saatavissa myös pitkän akselivälin versioon. Samalla mallisto on saanut lataushybridistä uuden hinnat alkaen -version.Mökkiteiden mammuttiMuuten Range Rover on tutulla tolalla. Rentouttavan leppoisasti etenevä kiinteistö kykenee selvittämään kaikki ne maastohaasteet mitä tällaiselle luksuslinnakkeelle uskaltaa tarjota. Hiukankaan haastavammissa tilanteissa apuna ovat nelivetojärjestelmä ja eri maastotilanteisiin suunnitellut sähköiset ajo-ohjelmat. Arkisista ahtaista paikoista selviää puolestaan kohtuullisen kivuttomasti pysäköintitutkien ja erilaisten kameranäkymien avulla. InControl-perheen tietoviihdejärjestelmä on tuttu monista muista JLR-tuotteista, mutta sen ikä ja kömpelyys ovat ilmeisiä esimerkiksi uuden Defenderin Pivi-järjestelmään verrattuna. Tekniikan puutteita on kuitenkin helppo antaa anteeksi, sillä Land Rover on onnistunut loihtimaan Range Roverin matkustamosta yksinkertaisesti mukavan ja laatuvaikutelmaltaan hienon tilan.Tavaratilalta tosin odottaa auton koko huomioiden enemmän, mutta ainakin tehdas on säilyttänyt edelleen makean kaksiosaisen takaluukkuratkaisun.Pienempiin Land Rover -tuotteisiin verrattuna viisikymppinen Range Rover P400e on edelleen täysin omalla tasollaan mukavuuden ja luksuksen suhteen. Aikakauden vaatimat uudet temput sopivat kuitenkin sen pirtaan erinomaisesti, vaikka sähköinen toimintamatka voisi olla suurempikin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Range Rover P400e Plug-in Hybrid Autobiography Hinta alkaen 149 050 € Koeajetun auton hinta varusteineen 170 222 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 105 kW (141 hv). Teho 224 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,1 / 12,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 39 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8 (yhd.) CO2-päästöt 84 g/km Mitat pituus 5000 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1869 mm, akseliväli 2922 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella