10.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Honda E – Ihana, mutta puutteellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda E on kenties vuoden söpöin uutuus. Karkista on pakko pitää, vaikka kuoret kätkevät ikävän yllätyksen. Hyvää: Hiottu kokonaisuus, kätevä kaupungissa. Huonoa: Toimintamatka, hidas lataus, ajonvakautuksen toiminta En muista hetkeen ajaneeni autolla, joka olisi herättänyt niin paljon positiivista huomiota kuin Honda E. Suosio ei yllätä, näyttäähän japanilaisauto samaan aikaan sympaattiselta ja modernilta. Viittauksia merkin historiaankin löytyy. Raikas olemus jatkuu sisällä: selkeät muodot, puumaiset listat ja kotoisat verhoilumateriaalit kankaineen ja ruskeine turvavöineen antavat perustan, joka kuorrutetaan ohjaamon läpi venytetyllä viiden näytön komentokeskuksella. Jos Muji myisi autoja, ne voisivat olla E:n kaltaisia. Suuri näyttökokoelma ei muuta ohjaamoa ydinvoimalan hallintapaneeliksi: reunimmaiset ruudut toimivat virtuaalipeileinä, kuljettajan edessä on selkeä mittaristoruutu ja vain kaksi suurinta 12,3-tuumaista näyttöä vaativat operointia: ne piirtävät asetukset, navigoinnit, mediatoistot ja muut hienoudet, ja sisällön voi siirtää näytöltä toiselle: tarvittaessa apukuljettaja voi ottaa navigointivastuun yhtä nappia klikkaamalla. Periaatteessa kaikki toimii sujuvasti, mutta jo ensiajolla ehtii jo kyseenalaistaa, mihin moista ruutupintaa tarvitsee. Hondakin lienee miettinyt tätä, sillä valikoista voi löytää jopa virtuaaliakvaarion ruudun täytteeksi. Liikaa näytöistä ei ole innostuttu, vaan äänenvoimakkuudet ja ilmastoinnit hallintaan perinteisistä nupeista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksityiskohdat kunnossa Harkitut yksityiskohdat näkyvät: esimerkiksi ajosuunta valitaan napein, jotka erottuvat selkeästi sormituntumalla tai liikeradalla, jottei R tai D mene sekaisin. Honda E on varustettu virtuaalipeilein, Advance-varustetasossa myös taustapeili toimii kameralla. Peilinäytöt on sijoitettu luonnolliselle korkeudelle, mikä tekee ratkaisusta esimerkiksi Audin E-tronissa käyttämiä virtuaalipeilejä onnistuneemman, mutta silti ympäristön hahmottaminen vaatii totuttelua. Kuvakulman laajuuden voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Virtuaalipeilien näytöt löytyvät kojelaudan nurkista. Virtuaalipeilien ehkä suurin etu onkin se, että niiden ansiosta näkyvyys etuviistoon on paljon parempi, sillä peilien katve puuttuu täysin. Kaupunkiajoseikat Honda onkin hoitanut erinomaisesti. 3,9-metrinen sähköauto on takavetoinen, mikä mahdollistaa erinomaisen pienen 8,6 metrin kääntöympyrän pyöristä mitattuna. U-käännös onnistuu lähes missä vain. Virtuaalipeileille kuvaa toimittavat kamerat ovat ovissa. Koeajo sattui kuivalle viikolle – mitenköhän nämä toimivat sateessa tai usvassa? Koti kaupungissa Kaupunkiin sopii myös auton voimalinja. Perusmallin 100-kilowattinen (136 hv) tai Advance-varustelun 113-kilowattinen (154 hv) sähkömoottori liikuttaa autoa taajamanopeuksissa sähäkästi ja välittömästi, vaikka satasen sprintti vaatiikin jo polttomoottorimaiset 8,3–9,0 sekuntia tehoversiosta riippuen. Urbaaniin elämään sopii tosin myös toimintamatka. Honda kertoo akun teoreettiseksi kapasiteetiksi 35,5 kilowattituntia, käytettävää sisältöä yhtiö ei paljasta. WLTP-toimintamatka on virallisesti perusmallilla 222 kilometriä ja koeajetulla Advance-versiolla 210 kilometriä – ero johtunee rengastuksesta. Syynä on korkea kulutus: WLTP-mittauksessa Advance-versio vie 17,8 kWh/100km, perusmalli 17,2. Lukemat ovat valitettavan linjassa havaintojemme kanssa. Pihistelemällä 15-asteisessa kelissä pääsimme kaupungissa 15 kilowattituntiin satasella, mutta koko päivän sekalaisen kaupunki- ja moottoriliikennetieajon kulutus on huima 19 kWh/100 km. Vertailun vuoksi mainittakoon Hondan WLTP-lukemien olevan neljänneksen suurempia, kuin Hyundai Ioniq Electricin. Hidasta latausta Hondan toimintamatka sekalaisessa ajossa jää noin 150 kilometriin, moottoritiellä ei päästä tätäkään. Takavuosien sähköautojen toimintamatka-ahdistus on Hondassa läsnä. Huonoa toimintamatkaa rasittaa hidas pikalataus: valmistaja puhuu 50 kilowatin CCS-latauksesta, mutta latausvälillä 10–77% saimme keskitehoksi vain reilut 30 kilowattia. Kun hidas pikalataus ja suuri kulutus kohtaavat, vie sadan lisäkilometrin lataus reilut puoli tuntia. Hondan latauspistoke löytyy auton konepellin etureunasta – ei ehkä kätevin ratkaisu talveen. Vaihtosähkölatausta auto ottaa 6,6 kilowatin teholla, joskin valitettavasti vain yksivaiheisesti, joten useimmissa suomalaiskodeissa lataustehoa rajoittanee käytössä oleva virran määrä. Kilpailijoilla kovaa vauhtia yleistyvä kaksi- tai kolmivaihelataus olisi nykypäivää, vaikka Hondan akku toki täyttyy ongelmitta lyhyempienkin yöunien aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilahduttavan vaivaton ajaa Hondan ajettavuus on ilahduttavan vaivatonta. Hallintalaitteet ovat herkkätoimisia ja tuntumaltaan hyviä, joten autoon kotiutuu nopeasti. Jarrutuntumakaan ei aiheuta moitteita. Honda tarjoaa myös painikkeesta kytkettävän yhden polkimen ajon, eli voimakkaan moottorijarrutuksen pysähtymiseen saakka. Näytöllä toteutettu mittaristo on huippuselkeä. Puolitoistatonnisena auto ei ole kevyt, mutta erillisjousituksen ja pohjaan sijoitetun akun tuoman matalan painopisteen ansiosta se viihdyttää kuljettajaa reippaammassakin mutka-ajossa. Ajonvakautusjärjestelemän toiminta tosin herättää kysymyksen: jo märällä asvaltilla auton saa kaasulla provosoitua lähes pyörähtämään ennen järjestelmän reagointia, joten miten auto käyttäytyy liukkaalla kokemattoman käsissä? Hondan perusmalli maksaa 35 624 euroa. Koeajoauto edustaa Advance-varustelua. 41 986 eurolla saa mainitun lisätehon ohella 17-tuumaiset vanteet, pysäköintiavustimen, lämmitetyn ohjauspyörän ja muuta mukavaa. Ohjaamon tunnelma on rauhallinen ja laatuvaikutelma korkea. Haluttava, mutta ristiriitainen Kokonaisuutena Honda E on ristiriitainen. Se on hieno designtuote, jonka ulkonäkö, olemus ja ajettavuus ovat kaikki hienossa tasapainossa. Siitä haluaa pitää, ja suunnitellussa kaupunkikäytössä se toimineekin useimmilla käyttäjillä mainiosti. Hyväntahtoisinkaan olemus ei kuitenkaan saa unohtamaan, että kuoret kätkevät sähkötekniikan, jonka kilpailijat jättivät taakseen vuosia sitten. Ei se Hondaa pilaa, mutta se himmentää muutoin haluttavan paketin sädekehää. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda E Advance Hinta alkaen 41 986 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 519 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 113 kW (154 hv) Akku Akuston energiasisältö, teoreettinen / käytössä oleva: 35,5 / ei ilmoitettu. Lataus: Type 2 6,6 kW (1 x 32), CCS 50 kW. Toimintamatka 210 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 145 km/h Mitat pituus 3894 mm, leveys 1752 mm, korkeus 1512 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe