22.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Svartpilen 125 – kaikki ainekset menestykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maksimiteho, rouhea ulkonäkö ja mukiinmenevät ajo-ominaisuudet tekevät Svartpilenistä kiinnostavan paketin. Hyvää: laadukas olemus, jarrujen ja jousituksen toiminta, rengaspito sekä soralla että kestopäällysteellä. Huonoa: mittariston heikko luettavuus. KTM 125 Duken tekniikkaan perustuva Husqvarna Svartpilen 125 eroaa käytännössä paljon enemmän ”esikuvastaan”, kuin sinänsä pienten muutosten jälkeen voisi kuvitella. Tyylikkään ulkonäön ja teknisten parannusten jälkeen on yllättävää, että hinta ei ole yhtään korkeampi kuin Dukessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLain sallimat maksimitehotA1-luokan moottoripyörien maksimiteho saa olla 11 kilowattia (15 hv), ja Svartpilenin yksisylinterinen nelitahtimoottori tuottaa täsmälleen sallitun maksimin. Uusien päästömääräysten mukaiseksi muokattu moottori tuntuu ala- ja keskikierroksilla jopa aiempaa pontevammalta. Kiihtyvyys on luokassaan mainiota, eikä moottoria tarvitse esimerkiksi kaupunkiajossa huudattaa punarajalle asti. Alamäessä Svartpilen kerää parhaimmillaan 130 kilometrin mittarinopeuden, jolloin moottori hakkaa kuutosvaihteella jo rajoittimelle. Erityiskiitoksen ansaitsee tuntumaltaan hyvä kytkin sekä erittäin herkkätoiminen vaihteisto.Ajotuntumaan tuovat tukevuutta uudet jämäkämmät jousituksen säädöt. Esijännityksen ja vaimennusten suhde on hyvin kohdallaan. Karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat pitävät asvaltillakin hyvin, mutta kaarteissa matala rengasprofiili tuo tiettyä raskautta pyörän kallisteluun. Soralla karkean rengaskuvion pito on luonnollisesti mainio. Jarrujakin on parannettu kasvattamalla etujarrulevyn kokoa. Muutos jarrutuntumassa on huomattava, ja parempaan suuntaan.Kauneusvirhe näkökentässäPyöreä mittaristo sopii sinänsä yhteen perinteisen pyöreän ajovalon kanssa, mutta halvan oloinen mittaristo on luettavuudeltaan vain välttävä. Se onkin oikeastaan ainut kauneusvirhe muuten laadukkaassa kokonaisuudessa. Ajoasento on ryhdikäs, ja satula on kovuudestaan huolimatta mukava vielä parin tunnin yhtämittaisen istunnon jälkeenkin.Svartpilen 125 on erittäin onnistunut kokonaisuus satapiikkiluokassa, jossa tärkeitä ominaisuuksia ovat helppokäyttöisyys, monipuolisuus ja ainakin 16-vuotiaiden mielestä ehdottomasti myös täysi 15 hevosvoiman teho. Ja satapiikkiluokassa täysitehoisuus merkitsee samalla lisää turvallisuutta, kun sillä pysyy muun liikenteen rytmissä ja tarvittaessa myös hitaampien ajoneuvojen ohittaminen onnistuu.Husqvarnalla on varmasti Svartpilenin ulkomuotoa suunniteltaessa tutkittu nuorison mieltymyksiä, ja jos nämä kaksi kohtaavat, on pyörälle helppo ennustaa menestystä – jopa siinä määrin, että se tulee nostamaan koko merkin markkinaosuutta selvästi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebastian Romero Husqvarna Svartpilen 125 Hinta alkaen 5 464 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm3, yksisylinte-rinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 11 kW (15 hv), 9500 r/min Vääntö 12 Nm (8000 r/min) Vääntö 12 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino ilman polttoainetta 146 kg, akseliväli 1 357 mm, tankin tilavuus 9,5 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa