22.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Svartpilen 125 – kaikki ainekset menestykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maksimiteho, rouhea ulkonäkö ja mukiinmenevät ajo-ominaisuudet tekevät Svartpilenistä kiinnostavan paketin. Hyvää: laadukas olemus, jarrujen ja jousituksen toiminta, rengaspito sekä soralla että kestopäällysteellä. Huonoa: mittariston heikko luettavuus. KTM 125 Duken tekniikkaan perustuva Husqvarna Svartpilen 125 eroaa käytännössä paljon enemmän ”esikuvastaan”, kuin sinänsä pienten muutosten jälkeen voisi kuvitella. Tyylikkään ulkonäön ja teknisten parannusten jälkeen on yllättävää, että hinta ei ole yhtään korkeampi kuin Dukessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLain sallimat maksimitehotA1-luokan moottoripyörien maksimiteho saa olla 11 kilowattia (15 hv), ja Svartpilenin yksisylinterinen nelitahtimoottori tuottaa täsmälleen sallitun maksimin. Uusien päästömääräysten mukaiseksi muokattu moottori tuntuu ala- ja keskikierroksilla jopa aiempaa pontevammalta. Kiihtyvyys on luokassaan mainiota, eikä moottoria tarvitse esimerkiksi kaupunkiajossa huudattaa punarajalle asti. Alamäessä Svartpilen kerää parhaimmillaan 130 kilometrin mittarinopeuden, jolloin moottori hakkaa kuutosvaihteella jo rajoittimelle. Erityiskiitoksen ansaitsee tuntumaltaan hyvä kytkin sekä erittäin herkkätoiminen vaihteisto.Ajotuntumaan tuovat tukevuutta uudet jämäkämmät jousituksen säädöt. Esijännityksen ja vaimennusten suhde on hyvin kohdallaan. Karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat pitävät asvaltillakin hyvin, mutta kaarteissa matala rengasprofiili tuo tiettyä raskautta pyörän kallisteluun. Soralla karkean rengaskuvion pito on luonnollisesti mainio. Jarrujakin on parannettu kasvattamalla etujarrulevyn kokoa. Muutos jarrutuntumassa on huomattava, ja parempaan suuntaan.Kauneusvirhe näkökentässäPyöreä mittaristo sopii sinänsä yhteen perinteisen pyöreän ajovalon kanssa, mutta halvan oloinen mittaristo on luettavuudeltaan vain välttävä. Se onkin oikeastaan ainut kauneusvirhe muuten laadukkaassa kokonaisuudessa. Ajoasento on ryhdikäs, ja satula on kovuudestaan huolimatta mukava vielä parin tunnin yhtämittaisen istunnon jälkeenkin.Svartpilen 125 on erittäin onnistunut kokonaisuus satapiikkiluokassa, jossa tärkeitä ominaisuuksia ovat helppokäyttöisyys, monipuolisuus ja ainakin 16-vuotiaiden mielestä ehdottomasti myös täysi 15 hevosvoiman teho. Ja satapiikkiluokassa täysitehoisuus merkitsee samalla lisää turvallisuutta, kun sillä pysyy muun liikenteen rytmissä ja tarvittaessa myös hitaampien ajoneuvojen ohittaminen onnistuu.Husqvarnalla on varmasti Svartpilenin ulkomuotoa suunniteltaessa tutkittu nuorison mieltymyksiä, ja jos nämä kaksi kohtaavat, on pyörälle helppo ennustaa menestystä – jopa siinä määrin, että se tulee nostamaan koko merkin markkinaosuutta selvästi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebastian Romero Husqvarna Svartpilen 125 Hinta alkaen 5 464 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm3, yksisylinte-rinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 11 kW (15 hv), 9500 r/min Vääntö 12 Nm (8000 r/min) Vääntö 12 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino ilman polttoainetta 146 kg, akseliväli 1 357 mm, tankin tilavuus 9,5 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta