22.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Svartpilen 125 – kaikki ainekset menestykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maksimiteho, rouhea ulkonäkö ja mukiinmenevät ajo-ominaisuudet tekevät Svartpilenistä kiinnostavan paketin. Hyvää: laadukas olemus, jarrujen ja jousituksen toiminta, rengaspito sekä soralla että kestopäällysteellä. Huonoa: mittariston heikko luettavuus. KTM 125 Duken tekniikkaan perustuva Husqvarna Svartpilen 125 eroaa käytännössä paljon enemmän ”esikuvastaan”, kuin sinänsä pienten muutosten jälkeen voisi kuvitella. Tyylikkään ulkonäön ja teknisten parannusten jälkeen on yllättävää, että hinta ei ole yhtään korkeampi kuin Dukessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLain sallimat maksimitehotA1-luokan moottoripyörien maksimiteho saa olla 11 kilowattia (15 hv), ja Svartpilenin yksisylinterinen nelitahtimoottori tuottaa täsmälleen sallitun maksimin. Uusien päästömääräysten mukaiseksi muokattu moottori tuntuu ala- ja keskikierroksilla jopa aiempaa pontevammalta. Kiihtyvyys on luokassaan mainiota, eikä moottoria tarvitse esimerkiksi kaupunkiajossa huudattaa punarajalle asti. Alamäessä Svartpilen kerää parhaimmillaan 130 kilometrin mittarinopeuden, jolloin moottori hakkaa kuutosvaihteella jo rajoittimelle. Erityiskiitoksen ansaitsee tuntumaltaan hyvä kytkin sekä erittäin herkkätoiminen vaihteisto.Ajotuntumaan tuovat tukevuutta uudet jämäkämmät jousituksen säädöt. Esijännityksen ja vaimennusten suhde on hyvin kohdallaan. Karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat pitävät asvaltillakin hyvin, mutta kaarteissa matala rengasprofiili tuo tiettyä raskautta pyörän kallisteluun. Soralla karkean rengaskuvion pito on luonnollisesti mainio. Jarrujakin on parannettu kasvattamalla etujarrulevyn kokoa. Muutos jarrutuntumassa on huomattava, ja parempaan suuntaan.Kauneusvirhe näkökentässäPyöreä mittaristo sopii sinänsä yhteen perinteisen pyöreän ajovalon kanssa, mutta halvan oloinen mittaristo on luettavuudeltaan vain välttävä. Se onkin oikeastaan ainut kauneusvirhe muuten laadukkaassa kokonaisuudessa. Ajoasento on ryhdikäs, ja satula on kovuudestaan huolimatta mukava vielä parin tunnin yhtämittaisen istunnon jälkeenkin.Svartpilen 125 on erittäin onnistunut kokonaisuus satapiikkiluokassa, jossa tärkeitä ominaisuuksia ovat helppokäyttöisyys, monipuolisuus ja ainakin 16-vuotiaiden mielestä ehdottomasti myös täysi 15 hevosvoiman teho. Ja satapiikkiluokassa täysitehoisuus merkitsee samalla lisää turvallisuutta, kun sillä pysyy muun liikenteen rytmissä ja tarvittaessa myös hitaampien ajoneuvojen ohittaminen onnistuu.Husqvarnalla on varmasti Svartpilenin ulkomuotoa suunniteltaessa tutkittu nuorison mieltymyksiä, ja jos nämä kaksi kohtaavat, on pyörälle helppo ennustaa menestystä – jopa siinä määrin, että se tulee nostamaan koko merkin markkinaosuutta selvästi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebastian Romero Husqvarna Svartpilen 125 Hinta alkaen 5 464 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm3, yksisylinte-rinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 11 kW (15 hv), 9500 r/min Vääntö 12 Nm (8000 r/min) Vääntö 12 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino ilman polttoainetta 146 kg, akseliväli 1 357 mm, tankin tilavuus 9,5 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle