7.5.2017

Koeajo: Hymer Grand Canyon S – retkeilyauto myös huonoille teille

Mercedes-Benz Hymer

Nelivetoinen Hymercar Grand Canyon S laajentaa matkailuautoilun maailmaa.

Nelivetoinen Hymercar Grand Canyon S laajentaa matkailuautoilun maailmaa. Jo leirintäalueen märkä nurmi voi olla ylivoimainen este matkailuautolle. Hymercar-retkeilyauton uskaltaa viedä kosteallekin nurmikolle ja teille, joille tavallisella matka-autolla ei ole asiaa. Auto sopii sivuteiden kulkijoille, metsästys- ja kalareisuille peräkärryssä lumikelkka tai mönkijä.

Mercedes-Benz Hymer

Grand Canyonin ostoon on hyvä olla erityissyy, sillä retkiautoja saa 40 000 euroa halvemmallakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä?

Mercedes-Benz Sprinter-pakettiautosta on muokattu retkeilyauto, johon on lisätty kytkettävä neliveto, automaattivaihteisto ja jämerät renkaat. Maavaraa on nostettu kymmenisen senttiä.

Mercedes-Benz Hymer

Auton kokonaispaino on 3 500 kiloa, joten B-kortti riittää. Kantavuutta on liki 500 kiloa, joten matkatavaraa voi lastata huoleti.

Mercedes-Benz Hymer

Neliveto tuntuu imaisevan auton tiehen kiinni. Sivutuuliassistentista huolimatta tuulisella moottoritiellä tekee mieli pitää tukevasti ratista. Kuljettajan työympäristö on henkilöautomaisempi kuin markkinoita hallitsevalla kilpailijalla.

Mercedes-Benz Hymer

Sisältä kuuluu matkailuautomaista natinaa. Asuinosan ikkunat ovat raamilliset ja upotetut, mikä vähentää suhinoita ja parantaa ulkonäköä.

Mercedes-Benz Hymer

Vuode

Parisänky on perässä poikittain. Lisämittaa on hankittu kylkien levikkeillä, joilla on saatu pituutta 191 senttiä. Aamuvirkun on hyvä nukkua sisäreunassa, sillä nukkujan yli on hankala kiivetä, vaikka tilaa ylöspäin riittää. Vuode on 96 senttiä korkea, portaat tai tikkaat puuttuvat, eikä irtojakkara ole paras ratkaisu.

Mercedes-Benz Hymer

WC

Vessa suihkuineen on pieni (pituus 89, leveys 66 senttiä) mutta toimiva. Pesualtaan korvaa näppärä kaukalo, joka taittuu seinältä wc-istuimen ylle. Kattoluukun lisäksi on pieni ikkuna, siitä lisäpiste samoin kuin tangosta, jossa voi kuivata vaatteita.

Mercedes-Benz Hymer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keittiö

Kokin työkaluja ovat kaksiliekkinen liesi ja syvä tiskiallas. Ne täyttävät keittiötason eikä työtilaa jää, jos lasikannet ovat auki. Apua tuo ripustettava taso. Tiskipöydässä on laatikoita, mikä on kaappeja parempi ratkaisu, sillä tavaraa mahtuu enemmän. Jääkaapin käyttöä helpottaa, että se on nostettu lattiatasosta. Roskakorin puute on iso miinus.

Mercedes-Benz Hymer

Istuinryhmä

Olohuone syntyy esiin taitettavan pöydän ympärille sohvasta ja kääntyvistä etuistuimista. Pöytä on vain 40 senttiä leveä, mutta avattuna lähes metrin pitkä, ja ainakin kaksi ihmistä mahtuu aterialle. Sohva on vajaat 90 senttiä leveä, eikä se riitä kahdelle aikuiselle.

Tavaratilat

Seinäkaapit eivät ole kovin syviä. Päätavaratila on vuoteen alla, jossa on myös muutama erilliskaappi. Sänky purkamalla kulkevat myös isot tavarat kuten polkupyörät, ja lattiassa on niille oivat kiinnityskiskot. Vaatekaappi puuttuu, tilalla on parin takin tanko vuoteen yllä.

Mercedes-Benz Hymer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköt ja lämpö

Valaistus on ledeillä, ja valoa riittää lukuun ottamatta tavaratiloja, jotka kaipaisivat valaisimia. Akun kapasiteetti on 95 Ah, ja eräretkiä varten kannattaisi hankkia aurinkopaneelit ja toinen akku. Sähkökeskus on kätevästi vuoteen alla.

Truma Combi 6 -ilmakeskuslämmitys riittänee kovillakin keleillä. Se toimii kaasulla, sähköllä sekä niiden yhdistelmillä ja puhaltaa lämpöä viiden suulakkeen kautta. Liukuoven kohdalla ja ohjaamossa ei suulaketta ole, ja pakkasilla niistä henkii viileää. Lattialämpöä tai kaksoispohjaa ei ole, mutta tukevat lisävarustematot ja suulakkeiden sijoittelu paikkaavat puutetta. Truma on sohvan alla, missä se ei häiritse herkkäunisia. Laitteen ohjauskeskus vaati aluksi paneutumista.

Kaasupullokoteloon mahtuu 11-kiloisen kaveriksi vain pienempi pullo.

Mercedes-Benz Hymer

Liukuovi

Retkiautojen akilleen kantapäitä ovat niukat tilat ja iso liukuovi, joka on lämpösyöppö, raskas liikuteltava ja äänekäs suljettava. Grand Canyonissa on sulkuavustin, joka lopuksi imaisee oven lähes ääneti kiinni. Oven käyttöä helpottaisi, jos sen saisi lukittua vain puoliksi auki. Lisäpisteitä hyttysovesta.

Hymercar Grand Canyon S

  • Hinta 89 880 euroa
  • Sprinterin perushinta 63 600 euroa
  • Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI 120 kW (163 hv), euro 6, pituus 593, leveys 199, korkeus 285 senttiä, rekisteröity neljälle, vuodepaikat kahdelle.
  • Koeajoautossa automaattivaihteisto, neliveto, All-Terrain renkaat alumiinivanteilla, vakionopeudensäädin, ilmastointi, sumu- ja kaarrevalot, istuinlämmitys, parkkiapu, tummennetut ikkunat, jaettu tavaratila, mattosarja, hälytyslaite, mukavuuspaketti, eristetty ja lämmitetty harmaavesisäiliö, Eberi-lisälämmitin, autom. kaasupullonvaihtaja, Truma Combi 6 sähkövastuksella, Zenec-multimedia.

Teksti: Paavo Tukkimäki Kuvat: Roman Razinkov

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat