15.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Nexo – puhutaanko hetki vedystä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vetyauton myyminen tankkausasemattomassa maassa saattaa kuulostaa hullulta, mutta teollaan Hyundai haluaa herätellä vetykeskustelua Suomessa. Hyvää: vedyn kätevyys, tavallisuus, tilat. Huonoa: tankkausverkoston puuttuminen, akkupohjaiset kilpailijat. 2018 esitelty Hyundai Nexo on korealaismerkin vetypolttokennoauto jo toisessa polvessa. Nyt auto on hinnastossa ja tilattavissa myös Suomessa – maassa, jossa ei ole ainuttakaan vetytankkausasemaa.Tempauksellaan Hyundai Finland haluaa herätellä keskustelua vedystä, sillä kuluva vuosi on ehdottomasti energiakeskustelun aikaa. Ei Hyundai ole luopumassa valtavasta panostuksestaan täyssähköautoihin, päinvastoin, mutta tulevaisuus tuskin on yhden ainoan energiaformaatin monopolia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin tankkaamiseenKäytännön suhteen vetypolttokennoauto on jossain polttomoottorin ja sähköauton välimaastossa. Auto tankataan muutamissa minuuteissa asemalla, mutta toisaalta pinnan alla liikkumisesta vastaa sähkömoottori.Nexon tapauksessa kolmen vetysäiliön yhteiskapasiteetti on 156 litraa, tai yleisemmin 6,3 kilogrammaa. Hyundain mukaan autolla pääsee jopa 666 kilometriä yhdellä tankkauksella. (WLTP) Lyhyen koeajolenkin kulutus asettui noin 1,3 kg/100 km lukemiin. Tankkaaminen kestää noin viisi minuuttia. Vetypolttokennon kylmäkäynnistyslämpötila on Nexon tapauksessa -30°C.Vetypolttokennon huipputeho on 95 kilowattia, minkä lisäksi Nexo käyttää 1,6 kilowattitunnin kokoista akkua välivarastona. Poikkeuksellisen pitkissä täyskiihdytyksissä suorituskyky voi laskea, jos puskuriakku tyhjenee. Etuakselin sähkömoottorissa on puhtia 120 kW (163 hv) ja 395 Nm, joten Nexo kiihtyy 0–100 km/h 9,5 sekunnissa. Huippunopeus on 179 km/h.Paljon tuttua, jotain uuttaKuljettajan paikalta Hyundai Nexo rinnastuu vahvasti Hyundain ja Kian tavallisempiin katumaastureihin. Mittaristonäkymät ovat pääosin tuttuja ja ohjauspyörän käyttäminen sujuu opitun perusteella.Merkittävin ero syntyy kojelaudan painikearmeijasta, joka on kertoo Nexon käyttävän hiukan muista malleista poikkeavaa tietoviihdejärjestelmää. Kuljettaja arvostaa myös BMW-tyylistä rullaa, jolla voi liikkua valikoissa. Vaihde, tai oikeastaan suunta, valitaan puolestaan sähköautotyyliin painikkeilla. Painikkeiden avulla toiminnot on toisaalta helppo löytää jatkossa ja kosketusnäytön ruudulla olevat valikot ovat enimmäkseen tuttuja esimerkiksi Hyundai Tucsonista. Järjestelmässä on toki joukko erilaisia vetyaiheisia näkymiä, kuten se, paljonko ilmaa Nexo on puhdistanut liikkuessaan.Takaistuimet ovat kuin mistä tahansa muusta 4,6-metrisestä katumaasturista. Tavaratilaa Nexossa on on 461 litraa ja se on laajennettavissa 1 466 litraa. Tavaratilan pohjan alla voi nähdä yhden vetysäiliöistä. Keulalla ei ole tavaratilaa, sillä vetypolttokenno ja sähkömoottori asuvat siellä.Lähes 1 900 kilogramman omamassa ei kuulosta vähäiseltä, mutta se muistuttaa siitä, että vaikka Nexo liikkuu sähköllä, siinä ei ole satojen kilojen painoista akustoa. Tien epätasaisuuksissa auto käyttäytyy enemmän polttomoottorimallien tavoin, joskin karkeimmat kohdat pompottavat yllättävästi.VetyvoimaaHyundai on kiinnittänyt Nexossa huomiota myös materiaaleihin, joten auton sisustassa on käytetty enemmän ekoystävällisiä kuituja ja keinonahkaa.Hyundai Nexo on Suomessa mielenkiintoinen näky, sillä vetyautot ovat osa arkiliikennettä monessa Euroopan kolkassa. Meillä tankkausverkoston hidas kehittyminen on odotettavasti pitänyt polttokennoautot vierailevina tähtinä. Käyttäjälle vety ei kuitenkaan näy tankkaamisen ulkopuolella juurikaan.Nexo itsessään sijoittuu autoluokkaan, jossa suurin osa kilpakumppaneista tullee akkupohjaisten sähköautojen suunnalta. Se on kuitenkin mielenkiintoinen keskustelunavaus siitä, että onko vedyllä rooli esimerkiksi raskaan liikenteen, meriliikenteen tai ilmailun saralla. Myös kysymykset energian välivarastoista voivat muuttaa vedyn asemaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Nexo 163hv Hydrogen Fuel Cell Ultimate Hinta alkaen 79 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 79 990 € Moottori Sähkömoottori, etuakseli. Teho 120 kW (163 hv) Vääntö 395 Nm Vääntö 395 Nm Akku Vetysäiliöt 156,6 litraa / 6,33 kg. Korkeajänniteakku 1,56 kWh. Vetypolttokennon huipputeho 95 kW. Toimintamatka 666 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,95 kg/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4670 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2790 mm Tavaratila: 461–1 466 l Omamassa: 1889 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 5.4.2025 Vety Näin erottuu massasta toisen sukupolven Hyundai Nexo, joka tarjoaa yli 700 päästötöntä kilometriä viiden minuutin tankkauksella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni