15.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Nexo – puhutaanko hetki vedystä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vetyauton myyminen tankkausasemattomassa maassa saattaa kuulostaa hullulta, mutta teollaan Hyundai haluaa herätellä vetykeskustelua Suomessa. Hyvää: vedyn kätevyys, tavallisuus, tilat. Huonoa: tankkausverkoston puuttuminen, akkupohjaiset kilpailijat. 2018 esitelty Hyundai Nexo on korealaismerkin vetypolttokennoauto jo toisessa polvessa. Nyt auto on hinnastossa ja tilattavissa myös Suomessa – maassa, jossa ei ole ainuttakaan vetytankkausasemaa. Tempauksellaan Hyundai Finland haluaa herätellä keskustelua vedystä, sillä kuluva vuosi on ehdottomasti energiakeskustelun aikaa. Ei Hyundai ole luopumassa valtavasta panostuksestaan täyssähköautoihin, päinvastoin, mutta tulevaisuus tuskin on yhden ainoan energiaformaatin monopolia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisin tankkaamiseen Käytännön suhteen vetypolttokennoauto on jossain polttomoottorin ja sähköauton välimaastossa. Auto tankataan muutamissa minuuteissa asemalla, mutta toisaalta pinnan alla liikkumisesta vastaa sähkömoottori. Nexon tapauksessa kolmen vetysäiliön yhteiskapasiteetti on 156 litraa, tai yleisemmin 6,3 kilogrammaa. Hyundain mukaan autolla pääsee jopa 666 kilometriä yhdellä tankkauksella. (WLTP) Lyhyen koeajolenkin kulutus asettui noin 1,3 kg/100 km lukemiin. Tankkaaminen kestää noin viisi minuuttia. Vetypolttokennon kylmäkäynnistyslämpötila on Nexon tapauksessa -30°C. Vetypolttokennon huipputeho on 95 kilowattia, minkä lisäksi Nexo käyttää 1,6 kilowattitunnin kokoista akkua välivarastona. Poikkeuksellisen pitkissä täyskiihdytyksissä suorituskyky voi laskea, jos puskuriakku tyhjenee. Etuakselin sähkömoottorissa on puhtia 120 kW (163 hv) ja 395 Nm, joten Nexo kiihtyy 0–100 km/h 9,5 sekunnissa. Huippunopeus on 179 km/h. Paljon tuttua, jotain uutta Kuljettajan paikalta Hyundai Nexo rinnastuu vahvasti Hyundain ja Kian tavallisempiin katumaastureihin. Mittaristonäkymät ovat pääosin tuttuja ja ohjauspyörän käyttäminen sujuu opitun perusteella. Merkittävin ero syntyy kojelaudan painikearmeijasta, joka on kertoo Nexon käyttävän hiukan muista malleista poikkeavaa tietoviihdejärjestelmää. Kuljettaja arvostaa myös BMW-tyylistä rullaa, jolla voi liikkua valikoissa. Vaihde, tai oikeastaan suunta, valitaan puolestaan sähköautotyyliin painikkeilla. Painikkeiden avulla toiminnot on toisaalta helppo löytää jatkossa ja kosketusnäytön ruudulla olevat valikot ovat enimmäkseen tuttuja esimerkiksi Hyundai Tucsonista. Järjestelmässä on toki joukko erilaisia vetyaiheisia näkymiä, kuten se, paljonko ilmaa Nexo on puhdistanut liikkuessaan. Takaistuimet ovat kuin mistä tahansa muusta 4,6-metrisestä katumaasturista. Tavaratilaa Nexossa on on 461 litraa ja se on laajennettavissa 1 466 litraa. Tavaratilan pohjan alla voi nähdä yhden vetysäiliöistä. Keulalla ei ole tavaratilaa, sillä vetypolttokenno ja sähkömoottori asuvat siellä. Lähes 1 900 kilogramman omamassa ei kuulosta vähäiseltä, mutta se muistuttaa siitä, että vaikka Nexo liikkuu sähköllä, siinä ei ole satojen kilojen painoista akustoa. Tien epätasaisuuksissa auto käyttäytyy enemmän polttomoottorimallien tavoin, joskin karkeimmat kohdat pompottavat yllättävästi. Vetyvoimaa Hyundai on kiinnittänyt Nexossa huomiota myös materiaaleihin, joten auton sisustassa on käytetty enemmän ekoystävällisiä kuituja ja keinonahkaa. Hyundai Nexo on Suomessa mielenkiintoinen näky, sillä vetyautot ovat osa arkiliikennettä monessa Euroopan kolkassa. Meillä tankkausverkoston hidas kehittyminen on odotettavasti pitänyt polttokennoautot vierailevina tähtinä. Käyttäjälle vety ei kuitenkaan näy tankkaamisen ulkopuolella juurikaan. Nexo itsessään sijoittuu autoluokkaan, jossa suurin osa kilpakumppaneista tullee akkupohjaisten sähköautojen suunnalta. Se on kuitenkin mielenkiintoinen keskustelunavaus siitä, että onko vedyllä rooli esimerkiksi raskaan liikenteen, meriliikenteen tai ilmailun saralla. Myös kysymykset energian välivarastoista voivat muuttaa vedyn asemaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Nexo 163hv Hydrogen Fuel Cell Ultimate Hinta alkaen 79 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 79 990 € Moottori Sähkömoottori, etuakseli. Teho 120 kW (163 hv) Vääntö 395 Nm Vääntö 395 Nm Akku Vetysäiliöt 156,6 litraa / 6,33 kg. Korkeajänniteakku 1,56 kWh. Vetypolttokennon huipputeho 95 kW. Toimintamatka 666 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,95 kg/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4670 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2790 mm Tavaratila: 461–1 466 l Omamassa: 1889 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt