9.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Indian Challenger haastaa muut baggerit suorituskyvyllään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indian Challenger haastaa kilpailijat suorituskyvyllään, matkaominaisuuksillaan ja varusteillaan. Hyvää: suorituskyky, väljät tilat kuljettajalle ja matkustajalle, polttoainetalous. Huonoa: uraherkkyys, suuri kääntöympyrä. Ulkonäkö, etukatteen muotoilu, kapeat mutta tilavat sivulaukut ja väljä ajoasento tekevät Challengerista tyypillisen baggerin. Indian Challenger haluaa erottua kilpailijoista, ja tekee sen suorituskyvyllään. Bagger-luokan perinteiset kilpailijat ovatkin helisemässä, sillä suorituskykyisestä Challengerista ei oikeastaan jää uupumaan muuta kuin puutteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino häviää ajossaMassiivinen. Se kuvaa parhaiten ensivaikutelmaa Challengerista. Tankattuna 381 kiloa painavan pyörän kantavuus on peräti 247 kiloa, jolloin kokonaispainoksi tulee 628 kiloa. Kunhan pyörän saa nostettua sivujalan varasta pystyyn ja lähtee liikkeelle, kilot katoavat hämmästyttävästi.Pitkästä akselivälistä huolimatta Indian taipuu mutkiin kevyesti. Maantietä se seuraa kuin itsestään, ja vakionopeudensäädin sekä laadukas soitin viimeistelevät nautinnon. Koko tuntuu käytännössä vain parkkipaikkapyörityksessä, missä suuri kääntöympyrä tekee pyörästä kankean.Lähes 1 800-kuutioinen V2-moottori tarjoaa luokassaan mahtavaa suorituskykyä. Vaikka kone on kilpailijoita korkeaviritteisempi, se ei tunnu heikkoutena alakierroksilla. Challengerilla voi ajella letkeästi käyttäen 1 500–2 500 kierrosta, mutta tarvittaessa löylyä löytyy nostamalla kierroslukua tuplasti korkeammaksi.Kiihdytys nollasta sataan taittuu alle viidessä sekunnissa, mitä voidaan pitää tässä luokassa todella hyvänä arvona. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella kierroslukumittari näyttää 2 700 r/min lukemaa, eli suorituskykyä ei ole tapettu ylipitkillä välityksillä.Kuljettaja voi valita kolmesta tehoasetuksesta sopivimman (Sport, Standard, Rain). Tehdas on varmuuden vuoksi asentanut pyörään nopeudenrajoittimen, jotta vauhti pysyisi baggerille turvallisissa lukemissa.Matkakäyttöön suunniteltuIstuinkorkeus on matala ja astinlaudat viety kauas eteen, jolloin kuljettaja istuu leppoisasti kuin sohvalla. Voimakkaasti taakse taivutettu ohjaustanko johtaa mukavan rentoon ajoasentoon, mutta vastaavasti se tarkoittaa kurottelemista, kun pyörän haluaa kääntää ympäri pienessä tilassa.Tuulilasin korkeus on sähköisesti säädettävissä, ja se suojaa kuljettajaa hyvin. Avaimeton käyttö helpottaa arkikäyttöä. Ride Command -järjestelmän iso näyttö kertoo tärkeimpien ajotietojen lisäksi myös reitin korkeusprofiilin merenpinnasta. Mielenkiintoista seurattavaa, joskin matkan kertyessä tieto tiivistetään melko karkeisiin lukemiin.Metzelerin Cruisetec-renkaat tarjoavat luokassaan hyvää pitoa ja tuntumaa. Hyvin toimivasta jousituksesta on erikseen nostettava esiin takapään pitkä joustomatka, mikä säästää kuljettajan selkää routapattien ylityksissä. Jarrut ovat ominaisuuksiltaan suorastaan urheilullisen tehokkaat.Maantieajossa polttoaineen kulutus jää vajaaseen viiteen litraan sadalla. Yli 450 kilometrin tankkausväli tuleekin tarpeeseen, sillä sekä kuljettaja että matkustaja viihtyvät kyydissä mielellään vaikka koko tankillisen kerrallaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Indian Challenger Hinta alkaen 38 900 € Moottori Bensiinimoottori 1 768 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 89,7 kW (122 hv), 5500 r/min Vääntö 178 Nm (3800 r/min) Vääntö 178 Nm (3800 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 672 mm, paino tankattuna 381 kg, akseliväli 1 668 mm, tankin tilavuus 22,7 litraa. Rengaskoko: edessä 130/60 B19, takana 180/60 B16. Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa