9.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Indian Challenger haastaa muut baggerit suorituskyvyllään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indian Challenger haastaa kilpailijat suorituskyvyllään, matkaominaisuuksillaan ja varusteillaan. Hyvää: suorituskyky, väljät tilat kuljettajalle ja matkustajalle, polttoainetalous. Huonoa: uraherkkyys, suuri kääntöympyrä. Ulkonäkö, etukatteen muotoilu, kapeat mutta tilavat sivulaukut ja väljä ajoasento tekevät Challengerista tyypillisen baggerin. Indian Challenger haluaa erottua kilpailijoista, ja tekee sen suorituskyvyllään. Bagger-luokan perinteiset kilpailijat ovatkin helisemässä, sillä suorituskykyisestä Challengerista ei oikeastaan jää uupumaan muuta kuin puutteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino häviää ajossaMassiivinen. Se kuvaa parhaiten ensivaikutelmaa Challengerista. Tankattuna 381 kiloa painavan pyörän kantavuus on peräti 247 kiloa, jolloin kokonaispainoksi tulee 628 kiloa. Kunhan pyörän saa nostettua sivujalan varasta pystyyn ja lähtee liikkeelle, kilot katoavat hämmästyttävästi.Pitkästä akselivälistä huolimatta Indian taipuu mutkiin kevyesti. Maantietä se seuraa kuin itsestään, ja vakionopeudensäädin sekä laadukas soitin viimeistelevät nautinnon. Koko tuntuu käytännössä vain parkkipaikkapyörityksessä, missä suuri kääntöympyrä tekee pyörästä kankean.Lähes 1 800-kuutioinen V2-moottori tarjoaa luokassaan mahtavaa suorituskykyä. Vaikka kone on kilpailijoita korkeaviritteisempi, se ei tunnu heikkoutena alakierroksilla. Challengerilla voi ajella letkeästi käyttäen 1 500–2 500 kierrosta, mutta tarvittaessa löylyä löytyy nostamalla kierroslukua tuplasti korkeammaksi.Kiihdytys nollasta sataan taittuu alle viidessä sekunnissa, mitä voidaan pitää tässä luokassa todella hyvänä arvona. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella kierroslukumittari näyttää 2 700 r/min lukemaa, eli suorituskykyä ei ole tapettu ylipitkillä välityksillä.Kuljettaja voi valita kolmesta tehoasetuksesta sopivimman (Sport, Standard, Rain). Tehdas on varmuuden vuoksi asentanut pyörään nopeudenrajoittimen, jotta vauhti pysyisi baggerille turvallisissa lukemissa.Matkakäyttöön suunniteltuIstuinkorkeus on matala ja astinlaudat viety kauas eteen, jolloin kuljettaja istuu leppoisasti kuin sohvalla. Voimakkaasti taakse taivutettu ohjaustanko johtaa mukavan rentoon ajoasentoon, mutta vastaavasti se tarkoittaa kurottelemista, kun pyörän haluaa kääntää ympäri pienessä tilassa.Tuulilasin korkeus on sähköisesti säädettävissä, ja se suojaa kuljettajaa hyvin. Avaimeton käyttö helpottaa arkikäyttöä. Ride Command -järjestelmän iso näyttö kertoo tärkeimpien ajotietojen lisäksi myös reitin korkeusprofiilin merenpinnasta. Mielenkiintoista seurattavaa, joskin matkan kertyessä tieto tiivistetään melko karkeisiin lukemiin.Metzelerin Cruisetec-renkaat tarjoavat luokassaan hyvää pitoa ja tuntumaa. Hyvin toimivasta jousituksesta on erikseen nostettava esiin takapään pitkä joustomatka, mikä säästää kuljettajan selkää routapattien ylityksissä. Jarrut ovat ominaisuuksiltaan suorastaan urheilullisen tehokkaat.Maantieajossa polttoaineen kulutus jää vajaaseen viiteen litraan sadalla. Yli 450 kilometrin tankkausväli tuleekin tarpeeseen, sillä sekä kuljettaja että matkustaja viihtyvät kyydissä mielellään vaikka koko tankillisen kerrallaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Indian Challenger Hinta alkaen 38 900 € Moottori Bensiinimoottori 1 768 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 89,7 kW (122 hv), 5500 r/min Vääntö 178 Nm (3800 r/min) Vääntö 178 Nm (3800 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 672 mm, paino tankattuna 381 kg, akseliväli 1 668 mm, tankin tilavuus 22,7 litraa. Rengaskoko: edessä 130/60 B19, takana 180/60 B16. Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella