9.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Indian Challenger haastaa muut baggerit suorituskyvyllään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indian Challenger haastaa kilpailijat suorituskyvyllään, matkaominaisuuksillaan ja varusteillaan. Hyvää: suorituskyky, väljät tilat kuljettajalle ja matkustajalle, polttoainetalous. Huonoa: uraherkkyys, suuri kääntöympyrä. Ulkonäkö, etukatteen muotoilu, kapeat mutta tilavat sivulaukut ja väljä ajoasento tekevät Challengerista tyypillisen baggerin. Indian Challenger haluaa erottua kilpailijoista, ja tekee sen suorituskyvyllään. Bagger-luokan perinteiset kilpailijat ovatkin helisemässä, sillä suorituskykyisestä Challengerista ei oikeastaan jää uupumaan muuta kuin puutteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino häviää ajossaMassiivinen. Se kuvaa parhaiten ensivaikutelmaa Challengerista. Tankattuna 381 kiloa painavan pyörän kantavuus on peräti 247 kiloa, jolloin kokonaispainoksi tulee 628 kiloa. Kunhan pyörän saa nostettua sivujalan varasta pystyyn ja lähtee liikkeelle, kilot katoavat hämmästyttävästi.Pitkästä akselivälistä huolimatta Indian taipuu mutkiin kevyesti. Maantietä se seuraa kuin itsestään, ja vakionopeudensäädin sekä laadukas soitin viimeistelevät nautinnon. Koko tuntuu käytännössä vain parkkipaikkapyörityksessä, missä suuri kääntöympyrä tekee pyörästä kankean.Lähes 1 800-kuutioinen V2-moottori tarjoaa luokassaan mahtavaa suorituskykyä. Vaikka kone on kilpailijoita korkeaviritteisempi, se ei tunnu heikkoutena alakierroksilla. Challengerilla voi ajella letkeästi käyttäen 1 500–2 500 kierrosta, mutta tarvittaessa löylyä löytyy nostamalla kierroslukua tuplasti korkeammaksi.Kiihdytys nollasta sataan taittuu alle viidessä sekunnissa, mitä voidaan pitää tässä luokassa todella hyvänä arvona. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella kierroslukumittari näyttää 2 700 r/min lukemaa, eli suorituskykyä ei ole tapettu ylipitkillä välityksillä.Kuljettaja voi valita kolmesta tehoasetuksesta sopivimman (Sport, Standard, Rain). Tehdas on varmuuden vuoksi asentanut pyörään nopeudenrajoittimen, jotta vauhti pysyisi baggerille turvallisissa lukemissa.Matkakäyttöön suunniteltuIstuinkorkeus on matala ja astinlaudat viety kauas eteen, jolloin kuljettaja istuu leppoisasti kuin sohvalla. Voimakkaasti taakse taivutettu ohjaustanko johtaa mukavan rentoon ajoasentoon, mutta vastaavasti se tarkoittaa kurottelemista, kun pyörän haluaa kääntää ympäri pienessä tilassa.Tuulilasin korkeus on sähköisesti säädettävissä, ja se suojaa kuljettajaa hyvin. Avaimeton käyttö helpottaa arkikäyttöä. Ride Command -järjestelmän iso näyttö kertoo tärkeimpien ajotietojen lisäksi myös reitin korkeusprofiilin merenpinnasta. Mielenkiintoista seurattavaa, joskin matkan kertyessä tieto tiivistetään melko karkeisiin lukemiin.Metzelerin Cruisetec-renkaat tarjoavat luokassaan hyvää pitoa ja tuntumaa. Hyvin toimivasta jousituksesta on erikseen nostettava esiin takapään pitkä joustomatka, mikä säästää kuljettajan selkää routapattien ylityksissä. Jarrut ovat ominaisuuksiltaan suorastaan urheilullisen tehokkaat.Maantieajossa polttoaineen kulutus jää vajaaseen viiteen litraan sadalla. Yli 450 kilometrin tankkausväli tuleekin tarpeeseen, sillä sekä kuljettaja että matkustaja viihtyvät kyydissä mielellään vaikka koko tankillisen kerrallaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Indian Challenger Hinta alkaen 38 900 € Moottori Bensiinimoottori 1 768 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 89,7 kW (122 hv), 5500 r/min Vääntö 178 Nm (3800 r/min) Vääntö 178 Nm (3800 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 672 mm, paino tankattuna 381 kg, akseliväli 1 668 mm, tankin tilavuus 22,7 litraa. Rengaskoko: edessä 130/60 B19, takana 180/60 B16. Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle