9.7.2023

Koeajo: Indian FTR Sport – jenkkimuskelin sporttisempi puoli

Indian FTR Sport edustaa luokkaa, jota ei usein tapaa amerikkalaisilla moottoripyörävalmistajilla. Hyvää: moottorin luonne, alusta, jarrut, fiilis Huonoa: keulan hervottomuus

Starttinapin painallus herättää pedon unilta. Indianin 1200-kuutioinen V-twin alkaa jytkyttämään tuttuun jenkkityyliin. Äänet ovat maltilliset, sillä pyörässä on lisävarusteena myytävä Dr. Jekill & Mr. Hyde -putkisto, joka on tällä hetkellä Dr. Jekill -tilassa. Silloin putkiston sisällä oleva läppä on kiinni.

Kun kuski painaa ohjaustangossa sijaitsevaa nappia, avautuu vaimentajassa oleva läppä ja pyörä muuttuu Mr. Hydeksi. Soundimaailma on raaka, maskuliininen ja voimakas. Tästä V2-moottorissa on kyse. Fiilis on silkkaa Amerikkaa.

FTR Sport ei ole niitä kaikkein tyypillisimpiä jenkkipyöriä. Indianin mallisto keskittyy pääosin custom-pyöriin, jotka on luotu Route 66:n kaltaisille tylsille maanteille. Niillä papatetaan menemään rauhassa ja nautiskellen. FTR on toista maata, sillä kyseessä on muskelin ja cruiserin välimaastoon menevä sporttinen retro.

Malli on periaatteessa useamman vuoden vanha, mutta Sport-versio tuli markkinoille vasta 2022. Se vie flat tracker -henkisen pyörän lähemmäs sporttipyörää, ja lopputulos on yllättävän kyvykäs. FTR Sport on kuin kotonaan mutkatiellä ja pienellä varauksella myös radalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vääntöä ja voimaa riittämiin

Ensimmäinen huomion kiinnittävä seikka FTR:ssä on ehdottomasti voimanlähde. Moottorina toimii 1200-kuutioinen twini, joka pamauttaa tiskiin mukavat teholukemat: 120 hv ja 118 Nm. Vääntökäyrä on jykevä ja maksimaalinen momentti saadaan ulos 6000 kierroksen kohdalla. Huipputeho puolestaan lukemalla 7750 rpm.

Moottori on etenkin sport-ajotilassa raju tapaus. Vääntöä on jo 2000 kierroksen jälkeen härski määrä. Harvalla pyörällä voi lähteä kiihdyttämään tyhjäkäynniltä niin, että munaskuissa tuntuu. Moottorin paras tehoalue on laaja, mutta alakierrospainotteinen. Vaikka moottori kiertää 9000 kierroksen tienoille, ei sinne asti huudattamisessa ole järkeä. Voimanlähde on sporttiseen pyörään epätyypillinen, mutta silti sopiva.

Sport poikkeaa perusmallin FTR:stä pääosin alustan ja rengaskoon suhteen. Pyörästä löytyy ZF Sachsin valmistama ja täysin säädettävissä ole jousitus, joka on normimallia matalampi. Joustomatka pudotus tuo ketteryyttä ja sporttisuutta. Saman ilmiön synnyttää rengaskoko, joka on katupyörän peruskoko 17/17 verrattuna flat trackerin 19/18 kombinaatioon.

Alusta on jämäkkä ja se kannattelee pyörän ja kuskin painon hyvin. FTR Sport on painava pyörä, sillä kuivapainoksi ilmoitetaan 222 kiloa. Jos sitä vertaa vaikkapa supernakuluokkaan, ollaan vähintään parikymmentä kiloa pitkällä. Ajossa tämä ei kuitenkaan juuri tunnu, ellei matka suuntaudu radalle.

Myös jarruvarustus on kunnossa. Komponentit ovat Brembon käsialaa ja keulasta löytyvä 4-mäntäiset radiaalisatulat. Takarenkaalla pärjätään 2-mäntäisellä satulalla, kuten tapoihin kuuluu. Jarrutehoa on riittävästi ja tuntuma on looginen.

Painavaksi pyöräksi kevyt käsitellä

Vaikka Sport onkin perusajatukseltaan vastaava kuin muut FTR:t, jää siitä hyvin erilainen vaikutelma. Ulkonäkö on retroa, mutta kulku modernia. Indian on todella nopea ja kevyt käsitellä, vaikka painoa toki onkin reippaanpuoleisesti. Tämä tuntuu jarrutuksissa ja nopeissa puolenvaihdoissa.

Mikään rataohjus ei ole kyseessä, sillä se ei syöksy sisämutkaan samalla tavalla kuin supersportien pohjalle rakennetut nakut. Indiania joutuu painamaan mutkiin hieman voimakkaammin, mutta pienellä pakottamisella se kyllä nielee mutkat kiltisti. Ajettavuudessa on myös pientä sanomista. Keula tuntuu paikoin hieman levottomalta ja eloisalta.

Muskelina ja powercruiserina Indian FTR Sport on omimmillaan. Se syttyy täyteen lauluun alhaisella kierroslukemalla ja mutkatiellä voi painella menemään sporttista ajoa kahta pykälää suuremmalla vaihteella kuin suurella osalla muita pyöriä. Twini ei tärise tai jytise, vaan antaa voimaa lineaarisesti. Tuntuma on suorastaan maaginen.

Paljon positiivisia yllätyksiä

Indian tarjoaa useampia positiivisia yllätyksiä. Erinomaisen moottorin ja ajettavuuden lisäksi mittaristo on yksi markkinoiden parhaista. Retrohenkinen pyöreä mittari on kosketusnäyttö, ja varsin toimiva ja tyylikäs. Se on helppolukuinen, selkeä ja informatiivinen. Lisäksi siinä on sisäänrakennettu navigaattori. Tästä voisi moni muu valmistaja ottaa oppia.

FTR Sportin vahvuuksiin on laskettava myös ulkonäkö, sillä pyörä on todella rouhea retromalli, jota jaksaa katsella pidempäänkin. Kokonaisuus on pohdittu ja viimeistelty, mutta takarenkaan päälle tuleva kilpiteline on suorastaan kammottava ilmestys. Se on taiteltu paksusta huonekaluputkesta ja taakse on sijoitettu kammottavan suuret vilkut.

Indianin moottoripyörät eivät ole sieltä kaikkein edullisimmasta päästä, eikä FTR Sport sekään ole ilmainen. Listahinta on 22799 euroa. Kun päälle lätkäistään Dr. Jekill ja Mr Hyde -putki, kirpaisee se maltilliset 2500 euroa. Hinta saattaa tuntua vtarkan markan ostajalle kovalta, mutta putki on silkkaa neroutta ja suoraan sanoen pakkohankinta FTR:ään.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Indian FTR Sport

Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen V-moottori, 1203 cc
Teho: 67,5 kW (120 hv) / 7750 r/min
Vääntö: 118 Nm /  6000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1524 mm
Istuinkorkeus: 805 mm
Tankin tilavuus: 13 litraa

Paino tankattuna: 237 kg

Hinta: 22 799€

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat