9.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Indian FTR Sport – jenkkimuskelin sporttisempi puoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indian FTR Sport edustaa luokkaa, jota ei usein tapaa amerikkalaisilla moottoripyörävalmistajilla. Hyvää: moottorin luonne, alusta, jarrut, fiilis Huonoa: keulan hervottomuus Starttinapin painallus herättää pedon unilta. Indianin 1200-kuutioinen V-twin alkaa jytkyttämään tuttuun jenkkityyliin. Äänet ovat maltilliset, sillä pyörässä on lisävarusteena myytävä Dr. Jekill & Mr. Hyde -putkisto, joka on tällä hetkellä Dr. Jekill -tilassa. Silloin putkiston sisällä oleva läppä on kiinni.Kun kuski painaa ohjaustangossa sijaitsevaa nappia, avautuu vaimentajassa oleva läppä ja pyörä muuttuu Mr. Hydeksi. Soundimaailma on raaka, maskuliininen ja voimakas. Tästä V2-moottorissa on kyse. Fiilis on silkkaa Amerikkaa.FTR Sport ei ole niitä kaikkein tyypillisimpiä jenkkipyöriä. Indianin mallisto keskittyy pääosin custom-pyöriin, jotka on luotu Route 66:n kaltaisille tylsille maanteille. Niillä papatetaan menemään rauhassa ja nautiskellen. FTR on toista maata, sillä kyseessä on muskelin ja cruiserin välimaastoon menevä sporttinen retro.Malli on periaatteessa useamman vuoden vanha, mutta Sport-versio tuli markkinoille vasta 2022. Se vie flat tracker -henkisen pyörän lähemmäs sporttipyörää, ja lopputulos on yllättävän kyvykäs. FTR Sport on kuin kotonaan mutkatiellä ja pienellä varauksella myös radalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntöä ja voimaa riittämiinEnsimmäinen huomion kiinnittävä seikka FTR:ssä on ehdottomasti voimanlähde. Moottorina toimii 1200-kuutioinen twini, joka pamauttaa tiskiin mukavat teholukemat: 120 hv ja 118 Nm. Vääntökäyrä on jykevä ja maksimaalinen momentti saadaan ulos 6000 kierroksen kohdalla. Huipputeho puolestaan lukemalla 7750 rpm.Moottori on etenkin sport-ajotilassa raju tapaus. Vääntöä on jo 2000 kierroksen jälkeen härski määrä. Harvalla pyörällä voi lähteä kiihdyttämään tyhjäkäynniltä niin, että munaskuissa tuntuu. Moottorin paras tehoalue on laaja, mutta alakierrospainotteinen. Vaikka moottori kiertää 9000 kierroksen tienoille, ei sinne asti huudattamisessa ole järkeä. Voimanlähde on sporttiseen pyörään epätyypillinen, mutta silti sopiva.Sport poikkeaa perusmallin FTR:stä pääosin alustan ja rengaskoon suhteen. Pyörästä löytyy ZF Sachsin valmistama ja täysin säädettävissä ole jousitus, joka on normimallia matalampi. Joustomatka pudotus tuo ketteryyttä ja sporttisuutta. Saman ilmiön synnyttää rengaskoko, joka on katupyörän peruskoko 17/17 verrattuna flat trackerin 19/18 kombinaatioon.Alusta on jämäkkä ja se kannattelee pyörän ja kuskin painon hyvin. FTR Sport on painava pyörä, sillä kuivapainoksi ilmoitetaan 222 kiloa. Jos sitä vertaa vaikkapa supernakuluokkaan, ollaan vähintään parikymmentä kiloa pitkällä. Ajossa tämä ei kuitenkaan juuri tunnu, ellei matka suuntaudu radalle.Myös jarruvarustus on kunnossa. Komponentit ovat Brembon käsialaa ja keulasta löytyvä 4-mäntäiset radiaalisatulat. Takarenkaalla pärjätään 2-mäntäisellä satulalla, kuten tapoihin kuuluu. Jarrutehoa on riittävästi ja tuntuma on looginen.Painavaksi pyöräksi kevyt käsitelläVaikka Sport onkin perusajatukseltaan vastaava kuin muut FTR:t, jää siitä hyvin erilainen vaikutelma. Ulkonäkö on retroa, mutta kulku modernia. Indian on todella nopea ja kevyt käsitellä, vaikka painoa toki onkin reippaanpuoleisesti. Tämä tuntuu jarrutuksissa ja nopeissa puolenvaihdoissa.Mikään rataohjus ei ole kyseessä, sillä se ei syöksy sisämutkaan samalla tavalla kuin supersportien pohjalle rakennetut nakut. Indiania joutuu painamaan mutkiin hieman voimakkaammin, mutta pienellä pakottamisella se kyllä nielee mutkat kiltisti. Ajettavuudessa on myös pientä sanomista. Keula tuntuu paikoin hieman levottomalta ja eloisalta.Muskelina ja powercruiserina Indian FTR Sport on omimmillaan. Se syttyy täyteen lauluun alhaisella kierroslukemalla ja mutkatiellä voi painella menemään sporttista ajoa kahta pykälää suuremmalla vaihteella kuin suurella osalla muita pyöriä. Twini ei tärise tai jytise, vaan antaa voimaa lineaarisesti. Tuntuma on suorastaan maaginen.Paljon positiivisia yllätyksiäIndian tarjoaa useampia positiivisia yllätyksiä. Erinomaisen moottorin ja ajettavuuden lisäksi mittaristo on yksi markkinoiden parhaista. Retrohenkinen pyöreä mittari on kosketusnäyttö, ja varsin toimiva ja tyylikäs. Se on helppolukuinen, selkeä ja informatiivinen. Lisäksi siinä on sisäänrakennettu navigaattori. Tästä voisi moni muu valmistaja ottaa oppia.FTR Sportin vahvuuksiin on laskettava myös ulkonäkö, sillä pyörä on todella rouhea retromalli, jota jaksaa katsella pidempäänkin. Kokonaisuus on pohdittu ja viimeistelty, mutta takarenkaan päälle tuleva kilpiteline on suorastaan kammottava ilmestys. Se on taiteltu paksusta huonekaluputkesta ja taakse on sijoitettu kammottavan suuret vilkut.Indianin moottoripyörät eivät ole sieltä kaikkein edullisimmasta päästä, eikä FTR Sport sekään ole ilmainen. Listahinta on 22799 euroa. Kun päälle lätkäistään Dr. Jekill ja Mr Hyde -putki, kirpaisee se maltilliset 2500 euroa. Hinta saattaa tuntua vtarkan markan ostajalle kovalta, mutta putki on silkkaa neroutta ja suoraan sanoen pakkohankinta FTR:ään.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Indian FTR Sport Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen V-moottori, 1203 cc Teho: 67,5 kW (120 hv) / 7750 r/min Vääntö: 118 Nm / 6000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1524 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 13 litraa Paino tankattuna: 237 kg Hinta: 22 799€ Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?