23.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Indian Sport Chief – ne pienet, mutta merkittävät muutokset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indian Chief ansaitsee Sport-lisänimen pienillä mutta merkittävillä muutoksilla. Lisähoukuttimena vain pieni lisähinta perusmalliin. HYVÄÄ: jousitus, katteen tarjoama suoja, moottorin vääntö HUONOA: rajalliset kallistusvarat, ilmajäähdytteisen moottorin hohtama kuumuus Indianin alaston perus-Chief, leveämpirenkainen Chief Bobber ja tuulilasilla sekä sivulaukuilla varustettu Super Chief saavat rinnalleen neljännen malliversion, kun Sport Chief nimensä mukaisesti ottaa malliston urheilullisimman version tittelin itselleen.Perustekniikka on kaikissa sama, eli ilmajäähdytteinen, 1890-kuutioinen V2-moottori, teräsputkirunko, kuusi vaihdetta ja hihnaveto. Teholukema on maltillinen 88 hevosvoimaa, mutta isoa amerikkalaista ajetaan matalilla kierroksilla ja muhkealla väännöllä, jota riittääkin 162 newtonmetriä jo 3200 kierroksella. Ison moottorin maksimikierrosluku on 5500 ja moottori vetää puhtaasti 1500 kierrokselta alkaen.Ykkösvaihde on lyhyt riittäen vain 75 kilometrin mittarinopeuteen. Kuutonen on vastaavasti erittäin pitkä, sillä satasen vauhdissa kierroksia on vain 2200.Urheilullisuutta tarjoilee Sport-ajotila, jolloin kaasuvaste on huomattavan terävä, ja tällöin myös tapahtuu selvä nykäisy moottorijarrutukselta vedolle ja päinvastoin siirryttäessä. Starndard-ajotila on selvästi rauhallisempi ja sopivampi erityisesti matkustajan ollessa kyydissä tai ajettaessa sateessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyImukupin lailla tiessä kiinniMuista Chief-malleista Sport eroaa tehokkailla Brembon tuplalevyjarruilla ja urheilullisemmalla jousituksella. Joustomatkaa on edessä 130 millimetriä ja takana 100 millimetriä, mikä on tässä luokassa huomattavan suuri lukema.Parasta on pyörän istuminen tiessä kiinni epätasaisuuksissakin imukupin lailla. Jos vauhti kasvaa suorilla liikaa, niin sen hillitseminen onnistuu tehokkaasti kaksi sormea jarrukahvalle siirtämällä.Lisäksi Sport Chief on saanut ajovalon ympärille pienen varttikatteen, joka vaatimattomasta koostaan huolimatta suojaa keskikokoista kuljettajaa erittäin hyvin ajoviimalta. Pidemmille kuljettajille on tarjolla 65 millimetriä korkeampi pleksi katteeseen.Neutraalit ajo-ominaisuudetAjoasento on perinteinen custompyörämäinen, sillä istuinkorkeutta on alle 700 millimetriä, jalkatapit on melko edessä ja ohjaustanko viety eteen ja ylös. Ohjaustanko on kapea, mutta ohjaaminen sujuu kevyesti onnistuneen runkogeometrian ansiosta.Ensimmäisenä ajossa väsyvät kädet ja hartiat, ja tällöin kuljettaja kiittelee pientä 15,1 litran vetoista tankkia, jolloin tankkaaminen on hyvä syy pysähtyä ja samalla lepuutella jäseniä.Parasta Sport Chiefissä on eleettömän neutraalit ajo-ominaisuudet sekä moottorin ja ajo-ominaisuuksien hyvä keskinäinen tasapaino. Miinuslistalle jää vaatimattomat kallistusvarat sekä kaupunkiajossa ja pysähdyksissä kuumana jalan vieressä hehkuva pakoputki. Indian Sport Chief V2-moottori 1890 cm3, ilmajäähdytys 6 vaihdetta, hihnaveto 65 kW (88 hv) / - 162 Nm / 3 200 r/min Mitat Istuinkorkeus 686 mm Akseliväli 1 640 mm Polttonestesäiliö 15,1 l Massa tankattuna 311 kg Rengaskoko edessä 130/60B19 takana 180/65B16 Takuu 2 vuotta (+3 vuoden rajoitettu lisätakuu moottorille, vaihteistolle ja elektroniikalle) Hinta 27 799 € Teksti Janne Huhtala, Kuvat Ula Serra ja Felix Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”