23.7.2023

Koeajo: Indian Sport Chief – ne pienet, mutta merkittävät muutokset

Indian Chief ansaitsee Sport-lisänimen pienillä mutta merkittävillä muutoksilla. Lisähoukuttimena vain pieni lisähinta perusmalliin. HYVÄÄ: jousitus, katteen tarjoama suoja, moottorin vääntö HUONOA: rajalliset kallistusvarat, ilmajäähdytteisen moottorin hohtama kuumuus

Indianin alaston perus-Chief, leveämpirenkainen Chief Bobber ja tuulilasilla sekä sivulaukuilla varustettu Super Chief saavat rinnalleen neljännen malliversion, kun Sport Chief nimensä mukaisesti ottaa malliston urheilullisimman version tittelin itselleen.

Perustekniikka on kaikissa sama, eli ilmajäähdytteinen, 1890-kuutioinen V2-moottori, teräsputkirunko, kuusi vaihdetta ja hihnaveto. Teholukema on maltillinen 88 hevosvoimaa, mutta isoa amerikkalaista ajetaan matalilla kierroksilla ja muhkealla väännöllä, jota riittääkin 162 newtonmetriä jo 3200 kierroksella. Ison moottorin maksimikierrosluku on 5500 ja moottori vetää puhtaasti 1500 kierrokselta alkaen.

Ykkösvaihde on lyhyt riittäen vain 75 kilometrin mittarinopeuteen. Kuutonen on vastaavasti erittäin pitkä, sillä satasen vauhdissa kierroksia on vain 2200.

Urheilullisuutta tarjoilee Sport-ajotila, jolloin kaasuvaste on huomattavan terävä, ja tällöin myös tapahtuu selvä nykäisy moottorijarrutukselta vedolle ja päinvastoin siirryttäessä. Starndard-ajotila on selvästi rauhallisempi ja sopivampi erityisesti matkustajan ollessa kyydissä tai ajettaessa sateessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Imukupin lailla tiessä kiinni

Muista Chief-malleista Sport eroaa tehokkailla Brembon tuplalevyjarruilla ja urheilullisemmalla jousituksella. Joustomatkaa on edessä 130 millimetriä ja takana 100 millimetriä, mikä on tässä luokassa huomattavan suuri lukema.

Parasta on pyörän istuminen tiessä kiinni epätasaisuuksissakin imukupin lailla. Jos vauhti kasvaa suorilla liikaa, niin sen hillitseminen onnistuu tehokkaasti kaksi sormea jarrukahvalle siirtämällä.

Lisäksi Sport Chief on saanut ajovalon ympärille pienen varttikatteen, joka vaatimattomasta koostaan huolimatta suojaa keskikokoista kuljettajaa erittäin hyvin ajoviimalta. Pidemmille kuljettajille on tarjolla 65 millimetriä korkeampi pleksi katteeseen.

Neutraalit ajo-ominaisuudet

Ajoasento on perinteinen custompyörämäinen, sillä istuinkorkeutta on alle 700 millimetriä, jalkatapit on melko edessä ja ohjaustanko viety eteen ja ylös. Ohjaustanko on kapea, mutta ohjaaminen sujuu kevyesti onnistuneen runkogeometrian ansiosta.

Ensimmäisenä ajossa väsyvät kädet ja hartiat, ja tällöin kuljettaja kiittelee pientä 15,1 litran vetoista tankkia, jolloin tankkaaminen on hyvä syy pysähtyä ja samalla lepuutella jäseniä.

Parasta Sport Chiefissä on eleettömän neutraalit ajo-ominaisuudet sekä moottorin ja ajo-ominaisuuksien hyvä keskinäinen tasapaino. Miinuslistalle jää vaatimattomat kallistusvarat sekä kaupunkiajossa ja pysähdyksissä kuumana jalan vieressä hehkuva pakoputki.

Indian Sport Chief

V2-moottori 1890 cm3,
ilmajäähdytys
6 vaihdetta, hihnaveto
65 kW (88 hv) / -
162 Nm / 3 200 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 686 mm
Akseliväli 1 640 mm
Polttonestesäiliö 15,1 l

Massa tankattuna 311 kg

Rengaskoko
edessä 130/60B19
takana 180/65B16

Takuu 2 vuotta (+3 vuoden rajoitettu lisätakuu moottorille, vaihteistolle ja elektroniikalle)

Hinta 27 799 €

Teksti Janne Huhtala, Kuvat Ula Serra ja Felix Romero

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat