23.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Indian Sport Chief – ne pienet, mutta merkittävät muutokset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indian Chief ansaitsee Sport-lisänimen pienillä mutta merkittävillä muutoksilla. Lisähoukuttimena vain pieni lisähinta perusmalliin. HYVÄÄ: jousitus, katteen tarjoama suoja, moottorin vääntö HUONOA: rajalliset kallistusvarat, ilmajäähdytteisen moottorin hohtama kuumuus Indianin alaston perus-Chief, leveämpirenkainen Chief Bobber ja tuulilasilla sekä sivulaukuilla varustettu Super Chief saavat rinnalleen neljännen malliversion, kun Sport Chief nimensä mukaisesti ottaa malliston urheilullisimman version tittelin itselleen. Perustekniikka on kaikissa sama, eli ilmajäähdytteinen, 1890-kuutioinen V2-moottori, teräsputkirunko, kuusi vaihdetta ja hihnaveto. Teholukema on maltillinen 88 hevosvoimaa, mutta isoa amerikkalaista ajetaan matalilla kierroksilla ja muhkealla väännöllä, jota riittääkin 162 newtonmetriä jo 3200 kierroksella. Ison moottorin maksimikierrosluku on 5500 ja moottori vetää puhtaasti 1500 kierrokselta alkaen. Ykkösvaihde on lyhyt riittäen vain 75 kilometrin mittarinopeuteen. Kuutonen on vastaavasti erittäin pitkä, sillä satasen vauhdissa kierroksia on vain 2200. Urheilullisuutta tarjoilee Sport-ajotila, jolloin kaasuvaste on huomattavan terävä, ja tällöin myös tapahtuu selvä nykäisy moottorijarrutukselta vedolle ja päinvastoin siirryttäessä. Starndard-ajotila on selvästi rauhallisempi ja sopivampi erityisesti matkustajan ollessa kyydissä tai ajettaessa sateessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Imukupin lailla tiessä kiinni Muista Chief-malleista Sport eroaa tehokkailla Brembon tuplalevyjarruilla ja urheilullisemmalla jousituksella. Joustomatkaa on edessä 130 millimetriä ja takana 100 millimetriä, mikä on tässä luokassa huomattavan suuri lukema. Parasta on pyörän istuminen tiessä kiinni epätasaisuuksissakin imukupin lailla. Jos vauhti kasvaa suorilla liikaa, niin sen hillitseminen onnistuu tehokkaasti kaksi sormea jarrukahvalle siirtämällä. Lisäksi Sport Chief on saanut ajovalon ympärille pienen varttikatteen, joka vaatimattomasta koostaan huolimatta suojaa keskikokoista kuljettajaa erittäin hyvin ajoviimalta. Pidemmille kuljettajille on tarjolla 65 millimetriä korkeampi pleksi katteeseen. Neutraalit ajo-ominaisuudet Ajoasento on perinteinen custompyörämäinen, sillä istuinkorkeutta on alle 700 millimetriä, jalkatapit on melko edessä ja ohjaustanko viety eteen ja ylös. Ohjaustanko on kapea, mutta ohjaaminen sujuu kevyesti onnistuneen runkogeometrian ansiosta. Ensimmäisenä ajossa väsyvät kädet ja hartiat, ja tällöin kuljettaja kiittelee pientä 15,1 litran vetoista tankkia, jolloin tankkaaminen on hyvä syy pysähtyä ja samalla lepuutella jäseniä. Parasta Sport Chiefissä on eleettömän neutraalit ajo-ominaisuudet sekä moottorin ja ajo-ominaisuuksien hyvä keskinäinen tasapaino. Miinuslistalle jää vaatimattomat kallistusvarat sekä kaupunkiajossa ja pysähdyksissä kuumana jalan vieressä hehkuva pakoputki. Indian Sport Chief V2-moottori 1890 cm3, ilmajäähdytys 6 vaihdetta, hihnaveto 65 kW (88 hv) / - 162 Nm / 3 200 r/min Mitat Istuinkorkeus 686 mm Akseliväli 1 640 mm Polttonestesäiliö 15,1 l Massa tankattuna 311 kg Rengaskoko edessä 130/60B19 takana 180/65B16 Takuu 2 vuotta (+3 vuoden rajoitettu lisätakuu moottorille, vaihteistolle ja elektroniikalle) Hinta 27 799 € Teksti Janne Huhtala, Kuvat Ula Serra ja Felix Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe