4.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar I-Pace – kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar I-Pace on hyvässä vauhdissa kohti tulevaisuutta, mutta matkaa on vielä jäljellä. Hyvää: toimiva design, voimalinja, suuri akku. Huonoa: epämukava alusta, jarrutuntuma, hitaat valikot, yleinen keskeneräisyys. Jaguar I-Pace saa kunnian olla ensimmäinen Teslan haastaja. Vaikka pelkkä täyssähköauton olemassaolo riittää tekemään Jaguarin uutuudesta yhden vuoden odotetuimmista autoista, tarjoaa se paljon muutakin kiintoisaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi normaaliJaguar markkinoi autoaan muodikkaasti katumaasturina. Maavaran puolesta näin ehkä onkin, mutta termiin liittyvä turhakemaisuus on vääryys I-Pacea kohtaan. Uutuusmallillaan Jaguar saattaa hyvinkin näyttää esimakua siitä, miltä autot näyttävät lähitulevaisuudessa.Jaguar on jättänyt taakseen tunnusomaisen pitkän keulan, suuren polttomoottorin symbolin. Kun sitä ei ole, ei ole syytä olla laajentamatta matkustamoa lähemmäs etuakselia. Korkeus viestii maasturitrendeistä, mutta sitä tarvitaan ajoakun tähden. Se sijaitsee Teslan tapaan välipohjassa. Loppumuodon sanelee aerodynamiikka, joka on moottoritieajon energiatehokkuuden kannalta ratkaisevassa asemassa. I-Pacen keulasta voi löytää jännittäviä ilmakanavia, ja sen viistomainen perä on muotoiltu jättövirtaukset huomioiden. Jaguar on ylpeä ilmanvastuskertoimesta (Cd 0,29) katumaasturiluokassa.Lyhyesti: kun huomioidaan sähköautoilta vaadittavat ominaisuudet, päädytään järkiperäisellä muotoilulla pitkälle I-Pacen näköiseen autoon.Vaikuttava voimalinjaTäyssähköinen voimalinja on vaikuttava. Jaguar I-Pace saapuu useana eri varusteversiona (S, SE, HSE ja rajoitettu First Edition), mutta ilahduttavasti kaikki jakavat saman voimalinjan. Ajoakku on hyvin suuri (90 kilowattituntia), eli yli kolme kertaa suurempi kuin Moottorin Vuosi Sähköllä -sarjan Hyundai Ioniq Electricissä. Vain Teslan huippumallit tarjoavat suuremman ajoakun (100 kilowattituntia).Tehdas kertoo I-Pacen taittavan uudella WLTP-mittaussyklillä 480 kilometriä latauksella. Pikalataus onnistuu yleisellä CCS-järjestelmällä 100 kilowatin teholla. Tehtaan mukaan 80-prosenttinen lataus vie 40 minuuttia. Samainen lataus 7 kilowatin kotilaturilla vie reilut 10 tuntia. Latausportti on kuljettajan puolen etulokasuojassa.I-Pacen nelivedosta vastaavat akselien yhteyteen sijoitetut sähkömoottorit. 400-hevosvoiman yhteisteho lennättää 2 208-kiloisen Jaguarin sataan kilometriin tunnissa 4,8 sekunnissa.Koeajolenkki vei myös maastopolulle: maasturista I-Pacessa ei ole kyse, mutta auto selviää huonommastakin mökkitiestä.Ripeästi, tarkasti ja sulavasti reagoiva voimalinja on erittäin miellyttävä käyttää. Kun Jaguar I-Pacella ajelee läpi Portugalin pikkukyliä ja kiertelee kauniisti polveilevia maaseututeitä, on helppo vakuuttua siitä, että alla on tulevaisuuden voimalinja.Matkaa jäljelläTulevaisuuteen on kuitenkin vielä matkaa. Teslan tapaan Jaguarin sähköauto tuntuu paikoin huomattavan keskeneräiseltä. Vielä toukokuun lopussa ajettujen ensikoeajojen aikaan autosta löytyy puutteita, ja muutama jopa lievästi vaarallinen ominaisuus.Kun jokaisessa automaattivaihteisessa autossa on tottunut auton pysyvän mäkilähdössä paikallaan, valahtaa Jaguarin ylpeys ensimmäisen liikkeellelähdön jälkeen alamäkeen, jos kaasupolkimen hellittää (valinnaisen ryömintätoiminnon ollessa sammutettuna). Ominaisuuden kanssa voi elää, mutta miksi ongelmaa ei ole poistettu paremmin toimivalla paikallaanpitotoiminnolla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllätys ja nykäysToisen epämiellyttävän yllätyksen löytää, kun vakionopeudensäätimen katkaisee jarrupolkimella. Poljin valahtaa elottomana läpi energian talteenottoa säätävien senttimetrien. Vakionopeudensäädin sammuu vasta, kun poljin yltää perinteisiä levyjarruja käyttävälle alueelle. Silloin auto nykäisee rajusti, pyydetäänhän syvälle painetulla polkimella voimakasta moottorijarrutusta.Jarrupolkimen epäjohdonmukainen käytös heikentää luottamusta, ja muutenkin jarrutuntuma on keskinkertainen. Onneksi arkiajo sujuu vaivatta esimerkiksi Nissan Leafin ja BMW i3:n tapaan yhden polkimen taktiikalla.Ilmajousituksen vaivojaI-Pacen perusjousituksesta vastaavat kierrejouset, mutta ensikoeajolla oli tarjolla vain ilmajousituksella ja säätyvällä iskunvaimennuksella varustettuja autoja 20-tuumaisin vantein (tarjolla koot 18–22-tuumaa). Hyväkuntoisella tiellä kevyellä kuormalla alusta toimii mallikkaasti, mutta optimiolosuhteiden ulkopuolella auto ajoittain velloo ja täristää pahasti. Aivan kuin iskunvaimentimista puuttuisi herkkyyttä ja vaimennuskykyä.Ajettavuutta voi muokata lukuisilla ajotiloilla, mutta niiden väliset erot jäävät pieniksi. Mukavuustilassa osa kuljettajista saattanee toivoa hieman kevyempää ohjausta.Kelpaa vaikka radalleMatalan painopisteen ja tasaisen painojakauman ansiosta Jaguar I-Pace on sinänsä nopea ja helppo auto ajaa hyvinkin lujaa: Jaguar on jopa vuokrannut Portimãon lähistöllä sijaitsevan Autódromo Internacional do Algarven kilparadan esitelläkseen sähköautonsa kyvykkyyttä ja kestävyyttä kilparadalla.Äärirajoilla I-Pacen keula ja perä alkavat hieman elää ja ohjauksen vasteessa on epäluonnollisuutta, mutta moiset havainnot ovat varsin merkityksettömiä – ratakelpoisuus on vain ymmärrettävä turhuus, jota nopealta premiumautolta halutaan vaatia. Harva hyödyntänee myöskään I-Pacen 50 senttimetrin kahluusyvyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi nyt vaan... nytPäivittäisessä käytössä on arvokkaampaa tietää, miten kosketusnäytöllä toteutetun tietoviihdejärjestelmän valikot saattavat pahimmillaan latautua useita sekunteja. Ylipäänsä Jaguarin ruudun pienten symbolien näppäily tärisevässä kyydissä kannattaa jättää apukuljettajan vastuulle. Tämä on kova paikka Teslaan tottuneille. Pieni ergonominen painajainen on myös ohjauspyörän vasemmassa puolassa oleva tunnoton rulla, jonka painaminen toimii ruletin tarkkuudella. Vaikka arpaonni osuisikin kohdalle, on mittaristoon mahdotonta saada samanaikaisesti navigaattorin karttaa ja ajotietokonetta.Hienosäädöllä kuntoonValtaosa moitteista lienee korjattavissa ohjelmistopäivityksin, ja jo ensikoeajossa osassa autoista valikkorakenteet erosivat toisistaan. Toivottavasti puutteet korjataan nopeasti, sillä Jaguar I-Pacelle toivoo menestystä. Siitä aistii pienen yhtiön innostuneisuuden, intohimon ja innovatiivisuuden.Perusauto on hyvä. Sähkövoimalinjan ympärille on rakennettu neljälle aikuiselle mainiot tilat ja valmistajan mukaan peräti 656-litrainen tavaratila. Hyviä ideoita löytyy kaikkialta: esimerkiksi navigaattorin karttanäkymä osaa ennustaa akun varaustason eri reittipisteissä, ja järjestelmä ehdottaa suunnitelmaa, jos toimintamatka uhkaa loppua kesken.Toimintamatkaa ensikoeajoissa ei päässyt kokeilemaan, mutta taajama-ajossa kulutus pyöri 20 kilowattitunnissa sataa kilometriä kohden – WLTP-mittaus lupaa 21,2 kWh/100 km. Moottori- ja maaseututeillä lukema pyörii jo 30 kilowattitunnissa per sata kilometriä – aerodynaamisuudesta huolimatta suuri koko tekee veronsa? Lopulliset lukemat saamme kesällä, kun autoja alkaa saapua Suomeen.Teslan voittaja?Jaguarin tavoite oli kehittää I-Pacesta maailman paras sähköauto. Toimintamatkaan nähden edullisen hankintahinnan ja Teslan omien kompasteluiden ansiosta tavoite on toistaiseksi saavutettu. Jaguar I-Pace on hyvässä vauhdissa kohti tulevaisuutta, mutta perillä se ei vielä ole. Saa nähdä, miten pitkälle etumatka riittää, kun saksalaismerkit lopulta saapuvat markkinoille.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar I-Pace Hinta alkaen 84 380 € Moottori Sähköauto, kaksi sähkömoottoria, automaattivaihteisto, neliveto, 90 kWh litium-ioniakku Teho 294 kW (400 hv) Vääntö 696 Nm Vääntö 696 Nm Toimintamatka 480 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4682 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla