30.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kaikkea muuta kuin peruspaku – Peugeot Traveller Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Traveller on pakettiautopohjainen tila-auto, joka soveltuu perhekäyttöön – ja ylelliseksi varusteltuna johtokuntatason liikkumistavaksi. Hyvää: kuskin valtakunta, moottori, varustelu, muunneltavuus. Huonoa: lokerikkomäärä edessä, hinta, automaattivaihteisto (varauksin). Peugeot Traveller soveltuu suurperheen hyötykuljettimeksi. Koeajoyksilö on kuorrutettu kaikin mahdollisin lisäherkuin metalliväristä, navigaattorijärjestelmästä, peruutuskamerasta, nahkaistuimista, irrotettavasta matkustamon pöydästä ja lasikatosta alkaen. Lisäherkut tuovat matkustusmukavuutta ja näyttävyyttä, mutta nostavat hinnan hieman yli 62 500 euroon. Autossa on käyttöä helpottavat sähkötoimiset sivuliukuovet, joista vasemman kyljen ovi on lisävarusteinen ratkaisu.Vakiovarustelu on sekin jo erittäin kattava. Autossa on muun muassa mäkilähtöavustin, avaimeton lukitus ja käynnistys, värillinen tuulilasinäyttö, seitsentumainen kosketusnäyttö, pysäköintitutka takana, kaksialueinen automaatti-ilmastointi ja lisäilmastointi taakse, vakionopeudensäädin, valoautomatiikka, ksenon ajovalot, automaattitoimiset tuulilasinpyyhkijät, itsestään tummeneva taustapeili ja 8 kaiutinta.Näillä eväin auto on miellyttävä ja monin tavoin vaivaton matkakumppani. Ja vaikka ulkoa auto näyttää pakettiautolta, voi puhua myös tila-autosta. Peugeotin pitkäkorinen Traveller ei ole kolho ja kömpelö hyötyauto, vaan runsaat sisätilat tarjoava ja monipuolisesti muunneltava arkiseen ajoon soveltuva kuljetusihme.Kuljettajan valtakunnan saa säädettyä – kiitos etuistuimen sähkösäädön – tarkasti ja riittävän monipuolisesti. Etuistuin on riittävän tukeva myös sivusuunnasta. Ja kyynärnojankin korkeutta voi säätää. Ja kun ohjauspyörä säätyy myös syvyyssuunnassa, ei ajoasennon löytyminen ole vaikeaa. Kaikki säätimet ovat hyvin käsillä. Kojelaudan yläosan kosketusnäyttö on selkeä ja riittävän iso.Peugeot Traveller on ohjaamoratkaisuiltaan ja ajokäytökseltään hyvin henkilöautomainen – ja tämä on vankka kehu. Vain ohjauksen keskialueen tahmeus jättää toivomisen varaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteellista ja ketterääTraveller on yllättävän ketterä pysäköitävä. Ohjaus antaa hyvin tietoa renkaiden asennosta, kun autoa viikkailee kadun varren ahtaaseen pysäköintilokoseen. Sovittelua helpottaa peruutuskamera. Ja kun auton kyljissä on ikkunat, on taustapeilin tai taakse vilkaisun avulla näkyvyyttä tarjolla myös takaviistoon, umpikorisen pakettiauton peruuttajalla olisi paljon enemmän haasteita.Sivupeilien sähkösäätö toimii näppärästi, mutta itse peilit saisivat olla kookkaammat.Muunneltavissa monin tavoinMatkustamon muunneltavuus on hyvää luokkaa. Herkkua käytettävyyden kannalta ovat sähkötoimiset liukuovet auton kummallakin kyljellä.Matkustamon muhkeat nahkaistuimet liikkuvat kiskoilla eteen ja taakse, niiden selkänojat saa taitettua vaakatasoon ja istuimet myös irtoavat kiskoilta, joten istumasuunnan voi vaihtaa. Takana voisi siis vaikka kokoustaa, sillä istuinten välissä lattiakiskolla siirreltävä lokerikko muuttuu käden käänteessä kääntölevyjen avulla yllättävän jämäkäksi pöytätasoksi.Edessä on kyllä säilytystilaa pientavaroille, mutta lokerikkoja saisi olla enemmän.Väkevää menoaTraveller osoittautuu koeajossa yllättävän kerkeäksi kulkijaksi, jolla on vaivatonta niellä kilometrejä pidemmälläkin ajotaipaleella. Rekkojenkaan ohituksia maantiellä ei tarvitse liiemmin arastella.Kaksilitrainen moottori tarjoaa käyttöön 180 hevosvoimaa. Riittävän väkevä voimanlähde vie kookasta autoa iloisesti, eikä kiihtyvyydessä moottoritien liikennevirtaan ole mitään ongelmia.Vaivattomuutta suo hyvä vääntö, jota on 400 newtonmetrin verran. Automaattivaihteisto toimii nikotteluitta, mutta saisi olla useampilovinen: nyt moottorin kyvyt jäävät aika ajoin hyödyntämättä täysimääräisesti kaikilla kierrosalueilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättävän hiljainenPakettiautokoriseksi Peugeot Traveller on mukavan hiljaiseksi äänieristetty. Tältä osin omat ennakkokäsitykset saavat koeajossa huutia.Silti matkanpäällä – etenkin uraisilla teillä – rengasäänet ja korin kumahtelut jostakin takaa kantavat häiritsevinä kuskin korviin saakka. Ajettaessa saa siis hieman korottaa ääntä, jotta keskustelu sujuu takana matkustavien kanssa.Kaupunkiajossa tulee oikeastaan vain kiihdytysvaiheissa kiinnittäneeksi huomiota moottoriääniin. Dieselin käyntiäänet ovat kuitenkin miellyttävät, eivätkä liian päällekäyvät.Matka-ajossa miellyttää Travellerin vakaus. Pitkä akseliväli tuo etenemiseen rauhallisuutta, kunhan muistaa, että kookas auto on herkkä sivutuulille.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.peugeot.fi/traveller Peugeot Traveller VIP Shuttle BlueHDi 180 autom. Hinta alkaen 56 263 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 510 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1905 mm, akseliväli 3275 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”