30.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kaikkea muuta kuin peruspaku – Peugeot Traveller Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Traveller on pakettiautopohjainen tila-auto, joka soveltuu perhekäyttöön – ja ylelliseksi varusteltuna johtokuntatason liikkumistavaksi. Hyvää: kuskin valtakunta, moottori, varustelu, muunneltavuus. Huonoa: lokerikkomäärä edessä, hinta, automaattivaihteisto (varauksin). Peugeot Traveller soveltuu suurperheen hyötykuljettimeksi. Koeajoyksilö on kuorrutettu kaikin mahdollisin lisäherkuin metalliväristä, navigaattorijärjestelmästä, peruutuskamerasta, nahkaistuimista, irrotettavasta matkustamon pöydästä ja lasikatosta alkaen. Lisäherkut tuovat matkustusmukavuutta ja näyttävyyttä, mutta nostavat hinnan hieman yli 62 500 euroon. Autossa on käyttöä helpottavat sähkötoimiset sivuliukuovet, joista vasemman kyljen ovi on lisävarusteinen ratkaisu.Vakiovarustelu on sekin jo erittäin kattava. Autossa on muun muassa mäkilähtöavustin, avaimeton lukitus ja käynnistys, värillinen tuulilasinäyttö, seitsentumainen kosketusnäyttö, pysäköintitutka takana, kaksialueinen automaatti-ilmastointi ja lisäilmastointi taakse, vakionopeudensäädin, valoautomatiikka, ksenon ajovalot, automaattitoimiset tuulilasinpyyhkijät, itsestään tummeneva taustapeili ja 8 kaiutinta.Näillä eväin auto on miellyttävä ja monin tavoin vaivaton matkakumppani. Ja vaikka ulkoa auto näyttää pakettiautolta, voi puhua myös tila-autosta. Peugeotin pitkäkorinen Traveller ei ole kolho ja kömpelö hyötyauto, vaan runsaat sisätilat tarjoava ja monipuolisesti muunneltava arkiseen ajoon soveltuva kuljetusihme.Kuljettajan valtakunnan saa säädettyä – kiitos etuistuimen sähkösäädön – tarkasti ja riittävän monipuolisesti. Etuistuin on riittävän tukeva myös sivusuunnasta. Ja kyynärnojankin korkeutta voi säätää. Ja kun ohjauspyörä säätyy myös syvyyssuunnassa, ei ajoasennon löytyminen ole vaikeaa. Kaikki säätimet ovat hyvin käsillä. Kojelaudan yläosan kosketusnäyttö on selkeä ja riittävän iso.Peugeot Traveller on ohjaamoratkaisuiltaan ja ajokäytökseltään hyvin henkilöautomainen – ja tämä on vankka kehu. Vain ohjauksen keskialueen tahmeus jättää toivomisen varaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteellista ja ketterääTraveller on yllättävän ketterä pysäköitävä. Ohjaus antaa hyvin tietoa renkaiden asennosta, kun autoa viikkailee kadun varren ahtaaseen pysäköintilokoseen. Sovittelua helpottaa peruutuskamera. Ja kun auton kyljissä on ikkunat, on taustapeilin tai taakse vilkaisun avulla näkyvyyttä tarjolla myös takaviistoon, umpikorisen pakettiauton peruuttajalla olisi paljon enemmän haasteita.Sivupeilien sähkösäätö toimii näppärästi, mutta itse peilit saisivat olla kookkaammat.Muunneltavissa monin tavoinMatkustamon muunneltavuus on hyvää luokkaa. Herkkua käytettävyyden kannalta ovat sähkötoimiset liukuovet auton kummallakin kyljellä.Matkustamon muhkeat nahkaistuimet liikkuvat kiskoilla eteen ja taakse, niiden selkänojat saa taitettua vaakatasoon ja istuimet myös irtoavat kiskoilta, joten istumasuunnan voi vaihtaa. Takana voisi siis vaikka kokoustaa, sillä istuinten välissä lattiakiskolla siirreltävä lokerikko muuttuu käden käänteessä kääntölevyjen avulla yllättävän jämäkäksi pöytätasoksi.Edessä on kyllä säilytystilaa pientavaroille, mutta lokerikkoja saisi olla enemmän.Väkevää menoaTraveller osoittautuu koeajossa yllättävän kerkeäksi kulkijaksi, jolla on vaivatonta niellä kilometrejä pidemmälläkin ajotaipaleella. Rekkojenkaan ohituksia maantiellä ei tarvitse liiemmin arastella.Kaksilitrainen moottori tarjoaa käyttöön 180 hevosvoimaa. Riittävän väkevä voimanlähde vie kookasta autoa iloisesti, eikä kiihtyvyydessä moottoritien liikennevirtaan ole mitään ongelmia.Vaivattomuutta suo hyvä vääntö, jota on 400 newtonmetrin verran. Automaattivaihteisto toimii nikotteluitta, mutta saisi olla useampilovinen: nyt moottorin kyvyt jäävät aika ajoin hyödyntämättä täysimääräisesti kaikilla kierrosalueilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättävän hiljainenPakettiautokoriseksi Peugeot Traveller on mukavan hiljaiseksi äänieristetty. Tältä osin omat ennakkokäsitykset saavat koeajossa huutia.Silti matkanpäällä – etenkin uraisilla teillä – rengasäänet ja korin kumahtelut jostakin takaa kantavat häiritsevinä kuskin korviin saakka. Ajettaessa saa siis hieman korottaa ääntä, jotta keskustelu sujuu takana matkustavien kanssa.Kaupunkiajossa tulee oikeastaan vain kiihdytysvaiheissa kiinnittäneeksi huomiota moottoriääniin. Dieselin käyntiäänet ovat kuitenkin miellyttävät, eivätkä liian päällekäyvät.Matka-ajossa miellyttää Travellerin vakaus. Pitkä akseliväli tuo etenemiseen rauhallisuutta, kunhan muistaa, että kookas auto on herkkä sivutuulille.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.peugeot.fi/traveller Peugeot Traveller VIP Shuttle BlueHDi 180 autom. Hinta alkaen 56 263 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 510 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1905 mm, akseliväli 3275 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla