29.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kakkoskoti kuudelle – Hobby T65 HKM Ontour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hobby T65 HKM Ontour tarjoaa hyvät tilat kuuden henkilön matkantekoon. Puoli-integroidut matkailuautot ovat jo pitkään olleet suomalaisten suosiossa. Vuoden 2019 kahden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen 53 prosenttia matkailuautomarkkinoista koostui puoli-integroiduista malleista, kun taas aikaisemmin suosittujen alkoviautojen suosio on laskenut kuuteen prosenttiin.Syynä alkoviautojen suosion laskuun lienee auton etuosaan rakennettu kuomu, joka lisää ilmanvastusta huomattavasti. Se puolestaan johtaa suurempaan polttonesteen kulutukseen ja sitä kautta kasvaneisiin hiilidioksidipäästöihin, jotka myös matkailuautovalmistajien on otettava nykyään huomioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi harvoista lajissaanAlkovien poistumisen myötä iso osa markkinoilla olevista matkailuautoista on nykyään suunnattu neljän henkilön matkantekoon, etenkin B-luokan ajo-oikeudella ajettavien autojen osalta. Kuusi peti- ja istumapaikkaa omaavat puoli-integroidut autot ovat markkinoilla vähissä, joten Hobby T65 HKM Ontour on saksalaisvalmistajan vastaus tähän kysyntään.Auto on rakennettu Citroën Jumperin pohjalle, joka on PSA:n versio Fiat Ducatosta. Ohjaamo tuntuukin heti muista matkailuautoista tutulta – Citroën on kuljettajalle yhtä ankea ilmestys kuin Fiatkin. Hobby on saatavilla integroidulla navigaattorilla, joka toisi varmasti hieman iloisempaa ilmettä hieman vanhahtavaan ohjaamoon. Suuren auton ajaminen tuntuu onneksi heti helpolta.Alkuun epäilyksiä herättänyt 132-hevosvoimainen kaksilitrainen dieselmoottori liikuttaa kolme tonnia painavaa Hobbya vallan mainiosti, ja vaihteiston välitykset sopivat niin kaupunki- kuin maantieajoonkin. Tunnoton ja heikosti palauttava ohjaus haukkaa kuitenkin taajamassa osansa ajamisen miellyttävyydestä.Koeajon aikana iski melkoinen syysmyrsky räntäsateineen, ja silloin matkailuauton ajamisesta on hauskuus kaukana. Moottoritiellä pitää varautua paitsi tuulenpuuskiin myös tien uriin, joihin Hobby on selvästi tykästynyt. Olo paranee huomattavasti, kun sade helpottaa ja ajovalojen heikko keila valaisee jälleen yli kymmenen metrin päähän.Lämpöä ja ruokaa kaikilleLeiriytymispaikalla kuusipaikkaisen Hobbyn parhaat puolet alkavat tulla esiin. Parkkiin peruuttamisessa tosin peruutuskamerasta olisi hyötyä. Tukijalat auton takaosasta perinteisesti kammella veivaamalla maahan, ja auto on valmis oleskelua varten.Truma-ilmalämmityksen uusi hallintapaneeli toimii erinomaisesti: kaikki toiminnot ovat nopeasti säädettävissä, eikä mitään ole piilotettu valikkoviidakon taakse. Paneelista voi säätää sisätilan ja käyttöveden lämpötilojen lisäksi muun muassa puhallinmoottorin kierrosnopeutta, jolloin Truman tyypillisesti häiritsevää hurinaa saa huomattavasti hiljennettyä. L-mallinen keittiönurkkaus on auton parhaita puolia. Muutenkin laajaa tasopinta-alaa saa entisestään lisättyä ulko-oven eteen kääntyvällä lisätasolla, jonka avulla ateriaa voi valmistaa suuremmallekin porukalle kerralla, kolmen kaasupolttimen voimin.Tilaa syödä ja nukkuaAteriointiakaan ei tarvitse jaksottaa tilanpuutteen vuoksi. Turvavöillä varustettujen istuinten lisäksi tilaa löytyy auton pituussuuntaiselta sohvalta, jonka luokse pöytätilaa voi laajentaa niin ikään kääntyvällä laajennuksella.Säilytystilaa on erinomaisesti. Hyllyjä on ympäri asuintilaa, ja ne ovat vielä kiitettävän syviä. ’’Siivouskaappeja’’ löytyy yksi, joka välttänee suurimmalle osalle käyttäjistä, mutta toisestakaan ei olisi haittaa. Pöytäryhmä levittyy helposti parisängyksi, eikä istuinten selkänojista muodostuva palapeli ole lainkaan haasteellinen. Sängyn valmistuttua yläpedin voi laskea alas. Se asettuu poikkeuksellisen matalalle, mikä tuo hyvin ilmatilaa yläpedissäkin yöpyjille, eli kysessä ei ole ainoastaan lasten nukkumiseen tarkoitettu paikka. Tikkaitakin on onneksi kaksin kappalein, ettei kukaan jää loukkuun parvimaiselle petiosastolle tai ylempään kerrosvuoteeseen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Hobby T65 HKM Ontour Hinta alkaen 57 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 935 € Mitat pituus 6999 mm, leveys 2330 mm, korkeus 2580 mm, akseliväli 3800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 kg Muu tieto Kantavuus 515 kg. Takuu 24 kk Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla