29.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kakkoskoti kuudelle – Hobby T65 HKM Ontour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hobby T65 HKM Ontour tarjoaa hyvät tilat kuuden henkilön matkantekoon. Puoli-integroidut matkailuautot ovat jo pitkään olleet suomalaisten suosiossa. Vuoden 2019 kahden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen 53 prosenttia matkailuautomarkkinoista koostui puoli-integroiduista malleista, kun taas aikaisemmin suosittujen alkoviautojen suosio on laskenut kuuteen prosenttiin. Syynä alkoviautojen suosion laskuun lienee auton etuosaan rakennettu kuomu, joka lisää ilmanvastusta huomattavasti. Se puolestaan johtaa suurempaan polttonesteen kulutukseen ja sitä kautta kasvaneisiin hiilidioksidipäästöihin, jotka myös matkailuautovalmistajien on otettava nykyään huomioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi harvoista lajissaan Alkovien poistumisen myötä iso osa markkinoilla olevista matkailuautoista on nykyään suunnattu neljän henkilön matkantekoon, etenkin B-luokan ajo-oikeudella ajettavien autojen osalta. Kuusi peti- ja istumapaikkaa omaavat puoli-integroidut autot ovat markkinoilla vähissä, joten Hobby T65 HKM Ontour on saksalaisvalmistajan vastaus tähän kysyntään. Auto on rakennettu Citroën Jumperin pohjalle, joka on PSA:n versio Fiat Ducatosta. Ohjaamo tuntuukin heti muista matkailuautoista tutulta – Citroën on kuljettajalle yhtä ankea ilmestys kuin Fiatkin. Hobby on saatavilla integroidulla navigaattorilla, joka toisi varmasti hieman iloisempaa ilmettä hieman vanhahtavaan ohjaamoon. Suuren auton ajaminen tuntuu onneksi heti helpolta. Alkuun epäilyksiä herättänyt 132-hevosvoimainen kaksilitrainen dieselmoottori liikuttaa kolme tonnia painavaa Hobbya vallan mainiosti, ja vaihteiston välitykset sopivat niin kaupunki- kuin maantieajoonkin. Tunnoton ja heikosti palauttava ohjaus haukkaa kuitenkin taajamassa osansa ajamisen miellyttävyydestä. Koeajon aikana iski melkoinen syysmyrsky räntäsateineen, ja silloin matkailuauton ajamisesta on hauskuus kaukana. Moottoritiellä pitää varautua paitsi tuulenpuuskiin myös tien uriin, joihin Hobby on selvästi tykästynyt. Olo paranee huomattavasti, kun sade helpottaa ja ajovalojen heikko keila valaisee jälleen yli kymmenen metrin päähän. Lämpöä ja ruokaa kaikille Leiriytymispaikalla kuusipaikkaisen Hobbyn parhaat puolet alkavat tulla esiin. Parkkiin peruuttamisessa tosin peruutuskamerasta olisi hyötyä. Tukijalat auton takaosasta perinteisesti kammella veivaamalla maahan, ja auto on valmis oleskelua varten. Truma-ilmalämmityksen uusi hallintapaneeli toimii erinomaisesti: kaikki toiminnot ovat nopeasti säädettävissä, eikä mitään ole piilotettu valikkoviidakon taakse. Paneelista voi säätää sisätilan ja käyttöveden lämpötilojen lisäksi muun muassa puhallinmoottorin kierrosnopeutta, jolloin Truman tyypillisesti häiritsevää hurinaa saa huomattavasti hiljennettyä. L-mallinen keittiönurkkaus on auton parhaita puolia. Muutenkin laajaa tasopinta-alaa saa entisestään lisättyä ulko-oven eteen kääntyvällä lisätasolla, jonka avulla ateriaa voi valmistaa suuremmallekin porukalle kerralla, kolmen kaasupolttimen voimin. Tilaa syödä ja nukkua Ateriointiakaan ei tarvitse jaksottaa tilanpuutteen vuoksi. Turvavöillä varustettujen istuinten lisäksi tilaa löytyy auton pituussuuntaiselta sohvalta, jonka luokse pöytätilaa voi laajentaa niin ikään kääntyvällä laajennuksella. Säilytystilaa on erinomaisesti. Hyllyjä on ympäri asuintilaa, ja ne ovat vielä kiitettävän syviä. ’’Siivouskaappeja’’ löytyy yksi, joka välttänee suurimmalle osalle käyttäjistä, mutta toisestakaan ei olisi haittaa. Pöytäryhmä levittyy helposti parisängyksi, eikä istuinten selkänojista muodostuva palapeli ole lainkaan haasteellinen. Sängyn valmistuttua yläpedin voi laskea alas. Se asettuu poikkeuksellisen matalalle, mikä tuo hyvin ilmatilaa yläpedissäkin yöpyjille, eli kysessä ei ole ainoastaan lasten nukkumiseen tarkoitettu paikka. Tikkaitakin on onneksi kaksin kappalein, ettei kukaan jää loukkuun parvimaiselle petiosastolle tai ylempään kerrosvuoteeseen. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Hobby T65 HKM Ontour Hinta alkaen 57 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 935 € Mitat pituus 6999 mm, leveys 2330 mm, korkeus 2580 mm, akseliväli 3800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 kg Muu tieto Kantavuus 515 kg. Takuu 24 kk Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe