29.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kakkoskoti kuudelle – Hobby T65 HKM Ontour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hobby T65 HKM Ontour tarjoaa hyvät tilat kuuden henkilön matkantekoon. Puoli-integroidut matkailuautot ovat jo pitkään olleet suomalaisten suosiossa. Vuoden 2019 kahden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen 53 prosenttia matkailuautomarkkinoista koostui puoli-integroiduista malleista, kun taas aikaisemmin suosittujen alkoviautojen suosio on laskenut kuuteen prosenttiin.Syynä alkoviautojen suosion laskuun lienee auton etuosaan rakennettu kuomu, joka lisää ilmanvastusta huomattavasti. Se puolestaan johtaa suurempaan polttonesteen kulutukseen ja sitä kautta kasvaneisiin hiilidioksidipäästöihin, jotka myös matkailuautovalmistajien on otettava nykyään huomioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi harvoista lajissaanAlkovien poistumisen myötä iso osa markkinoilla olevista matkailuautoista on nykyään suunnattu neljän henkilön matkantekoon, etenkin B-luokan ajo-oikeudella ajettavien autojen osalta. Kuusi peti- ja istumapaikkaa omaavat puoli-integroidut autot ovat markkinoilla vähissä, joten Hobby T65 HKM Ontour on saksalaisvalmistajan vastaus tähän kysyntään.Auto on rakennettu Citroën Jumperin pohjalle, joka on PSA:n versio Fiat Ducatosta. Ohjaamo tuntuukin heti muista matkailuautoista tutulta – Citroën on kuljettajalle yhtä ankea ilmestys kuin Fiatkin. Hobby on saatavilla integroidulla navigaattorilla, joka toisi varmasti hieman iloisempaa ilmettä hieman vanhahtavaan ohjaamoon. Suuren auton ajaminen tuntuu onneksi heti helpolta.Alkuun epäilyksiä herättänyt 132-hevosvoimainen kaksilitrainen dieselmoottori liikuttaa kolme tonnia painavaa Hobbya vallan mainiosti, ja vaihteiston välitykset sopivat niin kaupunki- kuin maantieajoonkin. Tunnoton ja heikosti palauttava ohjaus haukkaa kuitenkin taajamassa osansa ajamisen miellyttävyydestä.Koeajon aikana iski melkoinen syysmyrsky räntäsateineen, ja silloin matkailuauton ajamisesta on hauskuus kaukana. Moottoritiellä pitää varautua paitsi tuulenpuuskiin myös tien uriin, joihin Hobby on selvästi tykästynyt. Olo paranee huomattavasti, kun sade helpottaa ja ajovalojen heikko keila valaisee jälleen yli kymmenen metrin päähän.Lämpöä ja ruokaa kaikilleLeiriytymispaikalla kuusipaikkaisen Hobbyn parhaat puolet alkavat tulla esiin. Parkkiin peruuttamisessa tosin peruutuskamerasta olisi hyötyä. Tukijalat auton takaosasta perinteisesti kammella veivaamalla maahan, ja auto on valmis oleskelua varten.Truma-ilmalämmityksen uusi hallintapaneeli toimii erinomaisesti: kaikki toiminnot ovat nopeasti säädettävissä, eikä mitään ole piilotettu valikkoviidakon taakse. Paneelista voi säätää sisätilan ja käyttöveden lämpötilojen lisäksi muun muassa puhallinmoottorin kierrosnopeutta, jolloin Truman tyypillisesti häiritsevää hurinaa saa huomattavasti hiljennettyä. L-mallinen keittiönurkkaus on auton parhaita puolia. Muutenkin laajaa tasopinta-alaa saa entisestään lisättyä ulko-oven eteen kääntyvällä lisätasolla, jonka avulla ateriaa voi valmistaa suuremmallekin porukalle kerralla, kolmen kaasupolttimen voimin.Tilaa syödä ja nukkuaAteriointiakaan ei tarvitse jaksottaa tilanpuutteen vuoksi. Turvavöillä varustettujen istuinten lisäksi tilaa löytyy auton pituussuuntaiselta sohvalta, jonka luokse pöytätilaa voi laajentaa niin ikään kääntyvällä laajennuksella.Säilytystilaa on erinomaisesti. Hyllyjä on ympäri asuintilaa, ja ne ovat vielä kiitettävän syviä. ’’Siivouskaappeja’’ löytyy yksi, joka välttänee suurimmalle osalle käyttäjistä, mutta toisestakaan ei olisi haittaa. Pöytäryhmä levittyy helposti parisängyksi, eikä istuinten selkänojista muodostuva palapeli ole lainkaan haasteellinen. Sängyn valmistuttua yläpedin voi laskea alas. Se asettuu poikkeuksellisen matalalle, mikä tuo hyvin ilmatilaa yläpedissäkin yöpyjille, eli kysessä ei ole ainoastaan lasten nukkumiseen tarkoitettu paikka. Tikkaitakin on onneksi kaksin kappalein, ettei kukaan jää loukkuun parvimaiselle petiosastolle tai ylempään kerrosvuoteeseen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Hobby T65 HKM Ontour Hinta alkaen 57 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 935 € Mitat pituus 6999 mm, leveys 2330 mm, korkeus 2580 mm, akseliväli 3800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 kg Muu tieto Kantavuus 515 kg. Takuu 24 kk Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle