20.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturien paholainen Alfa Romeo Stelvio tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Stelvio -katumaasturi palaa kauppoihin pienen päivityksen saaneena. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, alusta, suorituskyky, tilat. Huonoa: kulutus, moottoriäänien puute. Alfa Romeoiden hohto ei ole himmentynyt lyhyen myyntikatkoksen aikana. Uuden maahantuojan komennossa myyntipisteet lisääntyvät, ja Alfat tulevat myyntiin koko maassa aina Kemiä myöten. Uudistettu Alfa Romeo Stelvio edustaa valikoiman tuoreinta antia. Parivuotiaan Stelvion upeaan ulkoasuun ei onneksi ole kajottu. Sisälläkin muutokset ovat lähes huomaamattomia, ainakin keskikonsolin näyttö on muuttunut nykytapaan kosketusnäytöksi. Samalla ominaisuuksia, käyttölogiikkaa ja grafiikkaa on petrattu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viikonloppuna ratapäiville… Alfa Romeo todistaa, että katumaasturin ei ole pakko olla ajettavuudeltaan puuduttavan tylsä. Tosin kyseessä onkin maavaraltaan ja korkeudeltaan ennemminkin Giulia-sedanin korotettu farmariversio kuin maasturi lainkaan. Alhaisen painopisteen ja 50:50-painonjakautuman lisäksi Stelvio on omassa sarjassaan kevein, alle 1 700-kiloinen. Niinpä auto taittuu mutkiin innokkaasti. Ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas, ja tiukka alusta tarrautuu tien pintaan kiitettävästi. Ei ole ihme, että Quadrifoglio-huippumallilla on hallussaan myös Nürburgringin katumaasturien rataennätys. Nyt ajetulla Suomen malliston tehokkaimmalla 280-heppaisella ahdetulla kaksilitraisella neloskoneellakin ehtii kyllä mainiosti, kunhan ajomoodi on valittuna dynamic-asentoon. Syväksi muotoiltu istuin ottaa kuskin tyköistuvaan syleilyynsä. Myös putkimaiset mittarit ja kaareva kojelauta pitävät kuljettajaa keskiössään. Hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Ratin vaihdeläpyskät ovat valtavat, aivan kuin Alfa ei luottaisi 8-vaihteisen automaattinsa osaavan miellyttää käskijäänsä. Sivupeilit eivät sovi menevään linjaan, pakettiautomaisen suurina ne jättävät katveen etuviistoon. Kalleimmassa versiossa on täysarsenaali sähköisiä avustimia turvallisuutta taka-alalla varmistamassa. …tai perheen kanssa mummolaan Yllättäen muista ominaisuuksista ei ole tarvinnut tinkiä upean ajettavuuden kompromissina. Matkustajille on runsaasti tilaa niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Takaistuin on muotoiltu kahdelle, mutta kolmekin selviää lyhyen matkan. Tavaratilakin on kookas ja selkeän muotoinen, lisäetuna suuri luukku ja vähäinen nostokynnys. Stelvio yllättää myös mukavuudellaan: kaupunkinopeuksilla jousitus on topakan oloinen, mutta petraa vauhdin kasvaessa. Karhealla asvaltilla rengasmelu kasvaa, muutoin äänitaso on vaimea. Nelisylinterisen turbomoottorin ääni kantautuu sisälle vain kiihkeimmissä kiihdytyksissä. Soundi ei ole niin karismaattinen kuin Alfalta odottaisi. Vaikka ääntä ei kutittelisikaan, Stelvion suurin pahe tulee esiin – bensiininhimo on kyltymätön ajotilan valinnasta huolimatta. Yhdeksän litran normikulutukseen pääsee vain sinnikäs pihtaaja, muilla palaa alun toista kymmentä. Samalla rankat päästöt nostavat verollisen hinnan kovaan kilpailijaryhmään. Tukun rahaa voi säästää valitsemalla perusmallin dieselmoottorilla ja takavedolla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Alfa Romeo Stelvio 2.0 AT8 AWD Veloce+ Hinta alkaen 71 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (280 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (2250 r/min) Vääntö 400 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,9 (yhd.) CO2-päästöt 208 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1632 mm, akseliväli 2818 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan