20.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturien paholainen Alfa Romeo Stelvio tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Stelvio -katumaasturi palaa kauppoihin pienen päivityksen saaneena. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, alusta, suorituskyky, tilat. Huonoa: kulutus, moottoriäänien puute. Alfa Romeoiden hohto ei ole himmentynyt lyhyen myyntikatkoksen aikana. Uuden maahantuojan komennossa myyntipisteet lisääntyvät, ja Alfat tulevat myyntiin koko maassa aina Kemiä myöten. Uudistettu Alfa Romeo Stelvio edustaa valikoiman tuoreinta antia.Parivuotiaan Stelvion upeaan ulkoasuun ei onneksi ole kajottu. Sisälläkin muutokset ovat lähes huomaamattomia, ainakin keskikonsolin näyttö on muuttunut nykytapaan kosketusnäytöksi. Samalla ominaisuuksia, käyttölogiikkaa ja grafiikkaa on petrattu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViikonloppuna ratapäiville…Alfa Romeo todistaa, että katumaasturin ei ole pakko olla ajettavuudeltaan puuduttavan tylsä. Tosin kyseessä onkin maavaraltaan ja korkeudeltaan ennemminkin Giulia-sedanin korotettu farmariversio kuin maasturi lainkaan. Alhaisen painopisteen ja 50:50-painonjakautuman lisäksi Stelvio on omassa sarjassaan kevein, alle 1 700-kiloinen.Niinpä auto taittuu mutkiin innokkaasti. Ohjaus on nopea, tarkka ja tunnokas, ja tiukka alusta tarrautuu tien pintaan kiitettävästi. Ei ole ihme, että Quadrifoglio-huippumallilla on hallussaan myös Nürburgringin katumaasturien rataennätys.Nyt ajetulla Suomen malliston tehokkaimmalla 280-heppaisella ahdetulla kaksilitraisella neloskoneellakin ehtii kyllä mainiosti, kunhan ajomoodi on valittuna dynamic-asentoon. Syväksi muotoiltu istuin ottaa kuskin tyköistuvaan syleilyynsä. Myös putkimaiset mittarit ja kaareva kojelauta pitävät kuljettajaa keskiössään. Hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Ratin vaihdeläpyskät ovat valtavat, aivan kuin Alfa ei luottaisi 8-vaihteisen automaattinsa osaavan miellyttää käskijäänsä. Sivupeilit eivät sovi menevään linjaan, pakettiautomaisen suurina ne jättävät katveen etuviistoon. Kalleimmassa versiossa on täysarsenaali sähköisiä avustimia turvallisuutta taka-alalla varmistamassa.…tai perheen kanssa mummolaanYllättäen muista ominaisuuksista ei ole tarvinnut tinkiä upean ajettavuuden kompromissina. Matkustajille on runsaasti tilaa niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Takaistuin on muotoiltu kahdelle, mutta kolmekin selviää lyhyen matkan. Tavaratilakin on kookas ja selkeän muotoinen, lisäetuna suuri luukku ja vähäinen nostokynnys. Stelvio yllättää myös mukavuudellaan: kaupunkinopeuksilla jousitus on topakan oloinen, mutta petraa vauhdin kasvaessa. Karhealla asvaltilla rengasmelu kasvaa, muutoin äänitaso on vaimea.Nelisylinterisen turbomoottorin ääni kantautuu sisälle vain kiihkeimmissä kiihdytyksissä. Soundi ei ole niin karismaattinen kuin Alfalta odottaisi. Vaikka ääntä ei kutittelisikaan, Stelvion suurin pahe tulee esiin – bensiininhimo on kyltymätön ajotilan valinnasta huolimatta. Yhdeksän litran normikulutukseen pääsee vain sinnikäs pihtaaja, muilla palaa alun toista kymmentä. Samalla rankat päästöt nostavat verollisen hinnan kovaan kilpailijaryhmään. Tukun rahaa voi säästää valitsemalla perusmallin dieselmoottorilla ja takavedolla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Alfa Romeo Stelvio 2.0 AT8 AWD Veloce+ Hinta alkaen 71 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (280 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (2250 r/min) Vääntö 400 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,9 (yhd.) CO2-päästöt 208 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1632 mm, akseliväli 2818 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous