7.4.2024

Koeajo: KGM Torres EVX – SsangYongin uusi raikas tuleminen yllättävin apuavoimin

Kuva Aake Kinnunen
KGM Torres EVX sähköauto

Korealainen KGM lähtee uudistamaan SsangYongin perintöä isolla vaihteella. Korandon jälkeen Torres tuntuu lähes aikamatkailulta.

Jos edellinen jakso jäi näkemättä, tässä pikakertaus. SsangYong, Korean vanhin autonvalmistaja, vaihtoi muutama vuosi sitten omistajaa oltuaan hetken tuuliajolla Mahindra & Mahindran alaisuudessa. Uudeksi kodiksi löytyi korealainen jättikonserni (chaebol) KG Group, jonka liikevaihto terästehtaine ja sanomalehtineen pyörii tukevasti miljardiluokassa. Autotehdas sai nimen KG Mobility, joka lyhenee automerkkikäytössä muotoon KGM.

KGM Torres EVX sähköauto

Viime vuonna nähty Korando e-Motion oli suoraa perintöä SsangYong-ajoista. Myös Torres esiteltiin vanhan merkin suojissa, mutta auto on selvästi uudesta kynästä. KGM esitteli samalla tulevien automallien suunnitelmia ja autoilla on nyt yhteinen selkeä muotokieli. Myöhemin Torres-mallistoon liittyy jopa nelivetoisena saatava sähköinen avolava, joten hyötyajoneuvopuolellakin on pian kerrottavaa. Eikä KGM suinkaan häpeile SsangYong-taustaa, vaan merkkivaihdos toteutetaan liukuvasti lähivuosina. Logokin säilyy ennallaan.

KGM Torres EVX sähköauto

KGM Torres EVX on sinänsä melko tyypillinen C-segmentin sähköcrossover. Muualla maailmassa autosta on myös polttomoottorimalli, mutta Suomessa luotetaan EVX-täyssähkömalliin. Reilu 4,7 metriä pitkä auto on tyylitelty hiukan jeeppimäisesti. Rouhean pinnan alla on tosin pelkkä etuveto ja maavaraa on minimissään 169 mm. Pientä vitsikkyyttä osoittaa takaluukku, joka on muovailtu isojen maasturien sivusaranoitujen luukkujen tapaan, mutta aukeaa perinteisesti ylös.

KGM Torres EVX sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Tyyli
  • Tilat
  • Sähkövoimalinjan perusominaisuudet
  • Napakka alusta
  • Ohjelmiston koukerot

Tilaa pelkistyksellä

Matkustamossa jalkatilaa on etuistuimilla hyvin ja takapenkillä keskivertoisesti. Mielenkiintoisesti Torres EVX:n turvavyön voi laskea tavallista alemmas, joten pituushaasteellisten kannattaa ainakin kokeilla mallia. Kattolinja on suora ja kattoluukusta huolimatta pääntilaa on myös takana hyvin. Takapenkin selkänojaa voi myös kallistaa. Tavaratilaa on hulppeat 703 litraa.

Nykyisten trendien mukaan KGM Torres EVX:n kojelauta perustuu kahteen 12,3-tuumaiseen näyttöön. Ylimääräiset painikkeet on siivottu pois ja jäljelle jääneet on sijoitettu kyynärtukeen sekä ohjauspyörään. Keskitunneli on nykymalliin avara ja säilytyslokeroita on hyvin. Mittaristonäkymissä ei ole suurta huomautettavaa lyhyehkön koeajon perusteella, mutta kosketukseen perustuvan tietoviihdejärjestelmän näytön valikot ovat paikoin melko mielikuvituksellisesti sijoitettuja. 

Kuljettajalle KGM Torres EVX on melko suoraviivainen ajettava. Ohjauspyörän painikkeet ovat melko pienet ja tunnoltaan huonot, mutta tärkeimpien sijainnin oppii käytön myötä. Energian talteenoton säätäminen onnistuu ohjauspyörän takana olevilla lavoilla. Tehoa on riittävästi, mutta ei ylettömästi, ja sama kommentti pätee myös etuakselin pitoon. 

Alusta on perusvireeltään melko napakka, eikä pehmeämpi olemus haittaisi arkiautossa. Äänieristys on hyvällä tasolla moottoritienopeuksien suhinoita lukuun ottamatta, mutta toisaalta Istanbulin alueen tiestö on suomalaisittain sileäpintaista.

Tuttuja tekijöitä

KGM Torres EVX:n sähkövoimalinjan pohjana on 73,4 kilowattitunnin LFP-rautafosfaattiakku, joka on kiinalaisen BYD:in valmistama. Suurin latausteho on virallisesti 120 kW, mutta ilmeisimmin teho voidaan ylittää hetkellisesti. 10-80% lataukseen aikaa menee noin 40 minuuttia. Sisäinen latauslaite on 10,5 kW.

 

Etuakselilla on 152 kilowatin (207 hv) kestomagnetoitu sähkömoottori. Torres EVX:n 18,7 kWh/100 km WLTP-kulutus heijastelee auton kokoa ja WLTP-toimintamatka on 462 kilometriä. Koeajolenkin perusteella kulutuslukema on saavutettavissa hiukan koleassakin kelissä, mutta talviominaisuuksiin täytyy tutustua vielä uudemman kerran.

KGM Torres EVX sähköauto

KGM Torres EVX:n hinnat Suomessa alkavat Quartz-varustelun 41 390 eurosta ja lisäksi tarjolla on ylellisempi Sapphire-varustelu 43 390 euron hinnalla. KGM myöntää autolle seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuun, minkä lisäksi autolla on huomattava 10 vuoden ja 1 000 000 kilometrin akkutakuu. Hintaluokassahan ei kilpailua puutu, mutta KGM Torres voi löytää ostajia juuri takuun kaltaisilla porkkanoilla.

KGM Torres EVX sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KGM Torres EVX AWD 73,4 kWh 207 hv Sapphire

SÄHKÖAUTO, etuveto

152 kW (207 hv), 339 Nm

Akku brutto 73,4 kWh

Lataus Type 2: 10,5 kW (3×16 A)

CCS: 120 kW

 

WLTP-kulutus 18,7 kWh / 100 km

toimintamatka 462 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s

huippunopeus 175 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 715 mm

Leveys 1 890 mm

Korkeus 1 725 mm

Akseliväli 2 680 mm

Tavaratila 703 l

Omamassa 1 915 kg

perävaunu 1 500 / 500 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 7 v / 150 000 km

ajoakku 10 v / 1 000 000 km

Hinta alkaen 43 390 €

koeajoauto 43 390 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat