7.4.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: KGM Torres EVX – SsangYongin uusi raikas tuleminen yllättävin apuavoimin Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealainen KGM lähtee uudistamaan SsangYongin perintöä isolla vaihteella. Korandon jälkeen Torres tuntuu lähes aikamatkailulta. Jos edellinen jakso jäi näkemättä, tässä pikakertaus. SsangYong, Korean vanhin autonvalmistaja, vaihtoi muutama vuosi sitten omistajaa oltuaan hetken tuuliajolla Mahindra & Mahindran alaisuudessa. Uudeksi kodiksi löytyi korealainen jättikonserni (chaebol) KG Group, jonka liikevaihto terästehtaine ja sanomalehtineen pyörii tukevasti miljardiluokassa. Autotehdas sai nimen KG Mobility, joka lyhenee automerkkikäytössä muotoon KGM.Viime vuonna nähty Korando e-Motion oli suoraa perintöä SsangYong-ajoista. Myös Torres esiteltiin vanhan merkin suojissa, mutta auto on selvästi uudesta kynästä. KGM esitteli samalla tulevien automallien suunnitelmia ja autoilla on nyt yhteinen selkeä muotokieli. Myöhemin Torres-mallistoon liittyy jopa nelivetoisena saatava sähköinen avolava, joten hyötyajoneuvopuolellakin on pian kerrottavaa. Eikä KGM suinkaan häpeile SsangYong-taustaa, vaan merkkivaihdos toteutetaan liukuvasti lähivuosina. Logokin säilyy ennallaan.KGM Torres EVX on sinänsä melko tyypillinen C-segmentin sähköcrossover. Muualla maailmassa autosta on myös polttomoottorimalli, mutta Suomessa luotetaan EVX-täyssähkömalliin. Reilu 4,7 metriä pitkä auto on tyylitelty hiukan jeeppimäisesti. Rouhean pinnan alla on tosin pelkkä etuveto ja maavaraa on minimissään 169 mm. Pientä vitsikkyyttä osoittaa takaluukku, joka on muovailtu isojen maasturien sivusaranoitujen luukkujen tapaan, mutta aukeaa perinteisesti ylös.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tyyli Tilat Sähkövoimalinjan perusominaisuudet Napakka alusta Ohjelmiston koukerot Tilaa pelkistykselläMatkustamossa jalkatilaa on etuistuimilla hyvin ja takapenkillä keskivertoisesti. Mielenkiintoisesti Torres EVX:n turvavyön voi laskea tavallista alemmas, joten pituushaasteellisten kannattaa ainakin kokeilla mallia. Kattolinja on suora ja kattoluukusta huolimatta pääntilaa on myös takana hyvin. Takapenkin selkänojaa voi myös kallistaa. Tavaratilaa on hulppeat 703 litraa. View this post on Instagram A post shared by Moottori (@moottorimedia) Nykyisten trendien mukaan KGM Torres EVX:n kojelauta perustuu kahteen 12,3-tuumaiseen näyttöön. Ylimääräiset painikkeet on siivottu pois ja jäljelle jääneet on sijoitettu kyynärtukeen sekä ohjauspyörään. Keskitunneli on nykymalliin avara ja säilytyslokeroita on hyvin. Mittaristonäkymissä ei ole suurta huomautettavaa lyhyehkön koeajon perusteella, mutta kosketukseen perustuvan tietoviihdejärjestelmän näytön valikot ovat paikoin melko mielikuvituksellisesti sijoitettuja. Kuljettajalle KGM Torres EVX on melko suoraviivainen ajettava. Ohjauspyörän painikkeet ovat melko pienet ja tunnoltaan huonot, mutta tärkeimpien sijainnin oppii käytön myötä. Energian talteenoton säätäminen onnistuu ohjauspyörän takana olevilla lavoilla. Tehoa on riittävästi, mutta ei ylettömästi, ja sama kommentti pätee myös etuakselin pitoon. Alusta on perusvireeltään melko napakka, eikä pehmeämpi olemus haittaisi arkiautossa. Äänieristys on hyvällä tasolla moottoritienopeuksien suhinoita lukuun ottamatta, mutta toisaalta Istanbulin alueen tiestö on suomalaisittain sileäpintaista.Tuttuja tekijöitäKGM Torres EVX:n sähkövoimalinjan pohjana on 73,4 kilowattitunnin LFP-rautafosfaattiakku, joka on kiinalaisen BYD:in valmistama. Suurin latausteho on virallisesti 120 kW, mutta ilmeisimmin teho voidaan ylittää hetkellisesti. 10-80% lataukseen aikaa menee noin 40 minuuttia. Sisäinen latauslaite on 10,5 kW. Etuakselilla on 152 kilowatin (207 hv) kestomagnetoitu sähkömoottori. Torres EVX:n 18,7 kWh/100 km WLTP-kulutus heijastelee auton kokoa ja WLTP-toimintamatka on 462 kilometriä. Koeajolenkin perusteella kulutuslukema on saavutettavissa hiukan koleassakin kelissä, mutta talviominaisuuksiin täytyy tutustua vielä uudemman kerran.KGM Torres EVX:n hinnat Suomessa alkavat Quartz-varustelun 41 390 eurosta ja lisäksi tarjolla on ylellisempi Sapphire-varustelu 43 390 euron hinnalla. KGM myöntää autolle seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuun, minkä lisäksi autolla on huomattava 10 vuoden ja 1 000 000 kilometrin akkutakuu. Hintaluokassahan ei kilpailua puutu, mutta KGM Torres voi löytää ostajia juuri takuun kaltaisilla porkkanoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy KGM Torres EVX AWD 73,4 kWh 207 hv Sapphire SÄHKÖAUTO, etuveto 152 kW (207 hv), 339 Nm Akku brutto 73,4 kWh Lataus Type 2: 10,5 kW (3×16 A) CCS: 120 kW WLTP-kulutus 18,7 kWh / 100 km toimintamatka 462 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 715 mm Leveys 1 890 mm Korkeus 1 725 mm Akseliväli 2 680 mm Tavaratila 703 l Omamassa 1 915 kg perävaunu 1 500 / 500 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 10 v / 1 000 000 km Hinta alkaen 43 390 € koeajoauto 43 390 € Lue lisää Kaikki artikkelit 12.8.2024 Koeajo Koeajo: KGM Torres EVX – jättiharppaus kohti parempaa 16.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: KGM Torres EVX – kehityksen ripeys yllättää 7.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: KGM Korando e-Motion – hihkuen lataamaan 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä