30.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto X-Line on muutakin kuin muovihelmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Picanto X-Line tarjoaa maastomaisia herkkuja kaupan päälle. Hyvää: ajamisen helppous, ketteryys, varustelu, takuu. Huonoa: ajoasento, vaihderobotti, takatilat. Kia Picanto on yksi Suomen suosituimmista A-segmentin torikasseista. Eikä ihme, 15 tonnin hintaan pääsee jo valitsemaan isompaa moottoria ja parempaa varustetasoa. Ajettavuudesta ei juuri löydy moitittavaa. Pikkuautoksi mukavuus on hyvällä tolalla niin jousituksen kuin äänieristyksenkin puolesta.Nyt Picanton houkuttelevuutta on lisätty uudella X-Line-varustetasolla. Crossover-tyylinen korotus ja muovihelmat on siis levinnyt läpi autoluokkien tähän pienimpäänkin. Kauppaan kuuluu kuitenkin paljon varusteita, jotka tuovat järkeä lisäsatsaukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkainen vaihderobottiPicanton kolmesta bensiinimoottorista X-Line on saatavilla vain teholtaan keskimmäisellä nelisylinterisellä 1,2-litraisella. Vaihteistoksi saa joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmissa vaihteita on viisi. Robotin lisähinta on edulliset 1 200 euroa. Vaihteisto muuttaa koko auton luonteen. Käsivaihteinen on ahkeran kepittäjän ohjastamana ja kierroksia käyttämällä pirteä liikkeissään. Vaihderobotti puolestaan on helppo kuin automaatti – vain P-pysäköintiasento puuttuu, eli seisontajarrulle on käyttöä. Robotti ei kuitenkaan osaa vaihtaa yhtä nopeasti ja pehmeästi kuin oikea automaatti, vaan sitä on autettava juuri ennen vaihtoa kaasua hölläämällä. Hissun kissun tai kaasu pohjassa ajaen laatikko selviää joten kuten, mutta muulloin veto nyykähtää vaihdoissa toviksi.0–100 km/h kerrotaankin vievän peräti kolme sekuntia kauemmin kuin manuaalilla. Robotti on kuitenkin automaattia taloudellisempi, kulutus jää kohtuulliseen lukemaan 5,4 l/100 km. Runsas varusteluX-Linen erottaa tuhdimmista puskureista ja muovisista helmalevikkeistä. Olemus ei auta maastossa, mutta 1,5 sentin maavaran korotus ja isommat pyörät selviävät pienistä lumikinoksista. Takahelma kromisine pakoaukkoineen on komea, tosin pakoputki ei yllä niihin asti. Lisähinnaltaan 1 500 euron X-Line ei ole pelkkää koristetta, ulkonäkö tulee kaupan päälle. X-Linen varustelu on nimittäin yhtenevä EX-version 1 700 euron Premium Multimedia Packin kanssa kattaen avustimet, ison näyttöruudun, modernit yhteydet ja muut herkut. Eniten jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja ristiselän tukea.Tuhdimpi ulkonäkö, helpompi käynti korkeampaan autoon ja toimiva varustelu saavat X-Linen tuntumaan puolta pykälää todellista kokoaan isommalta. Toisaalta satsaamalla toisen mokoman saa jo kokonaista pykälää isomman auton.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Picanto 1.2 X-Line AMT Hinta alkaen 15 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 681 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,7 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1625 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa