30.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto X-Line on muutakin kuin muovihelmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Picanto X-Line tarjoaa maastomaisia herkkuja kaupan päälle. Hyvää: ajamisen helppous, ketteryys, varustelu, takuu. Huonoa: ajoasento, vaihderobotti, takatilat. Kia Picanto on yksi Suomen suosituimmista A-segmentin torikasseista. Eikä ihme, 15 tonnin hintaan pääsee jo valitsemaan isompaa moottoria ja parempaa varustetasoa. Ajettavuudesta ei juuri löydy moitittavaa. Pikkuautoksi mukavuus on hyvällä tolalla niin jousituksen kuin äänieristyksenkin puolesta.Nyt Picanton houkuttelevuutta on lisätty uudella X-Line-varustetasolla. Crossover-tyylinen korotus ja muovihelmat on siis levinnyt läpi autoluokkien tähän pienimpäänkin. Kauppaan kuuluu kuitenkin paljon varusteita, jotka tuovat järkeä lisäsatsaukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkainen vaihderobottiPicanton kolmesta bensiinimoottorista X-Line on saatavilla vain teholtaan keskimmäisellä nelisylinterisellä 1,2-litraisella. Vaihteistoksi saa joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmissa vaihteita on viisi. Robotin lisähinta on edulliset 1 200 euroa. Vaihteisto muuttaa koko auton luonteen. Käsivaihteinen on ahkeran kepittäjän ohjastamana ja kierroksia käyttämällä pirteä liikkeissään. Vaihderobotti puolestaan on helppo kuin automaatti – vain P-pysäköintiasento puuttuu, eli seisontajarrulle on käyttöä. Robotti ei kuitenkaan osaa vaihtaa yhtä nopeasti ja pehmeästi kuin oikea automaatti, vaan sitä on autettava juuri ennen vaihtoa kaasua hölläämällä. Hissun kissun tai kaasu pohjassa ajaen laatikko selviää joten kuten, mutta muulloin veto nyykähtää vaihdoissa toviksi.0–100 km/h kerrotaankin vievän peräti kolme sekuntia kauemmin kuin manuaalilla. Robotti on kuitenkin automaattia taloudellisempi, kulutus jää kohtuulliseen lukemaan 5,4 l/100 km. Runsas varusteluX-Linen erottaa tuhdimmista puskureista ja muovisista helmalevikkeistä. Olemus ei auta maastossa, mutta 1,5 sentin maavaran korotus ja isommat pyörät selviävät pienistä lumikinoksista. Takahelma kromisine pakoaukkoineen on komea, tosin pakoputki ei yllä niihin asti. Lisähinnaltaan 1 500 euron X-Line ei ole pelkkää koristetta, ulkonäkö tulee kaupan päälle. X-Linen varustelu on nimittäin yhtenevä EX-version 1 700 euron Premium Multimedia Packin kanssa kattaen avustimet, ison näyttöruudun, modernit yhteydet ja muut herkut. Eniten jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja ristiselän tukea.Tuhdimpi ulkonäkö, helpompi käynti korkeampaan autoon ja toimiva varustelu saavat X-Linen tuntumaan puolta pykälää todellista kokoaan isommalta. Toisaalta satsaamalla toisen mokoman saa jo kokonaista pykälää isomman auton.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Picanto 1.2 X-Line AMT Hinta alkaen 15 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 681 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,7 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1625 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous