30.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto X-Line on muutakin kuin muovihelmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Picanto X-Line tarjoaa maastomaisia herkkuja kaupan päälle. Hyvää: ajamisen helppous, ketteryys, varustelu, takuu. Huonoa: ajoasento, vaihderobotti, takatilat. Kia Picanto on yksi Suomen suosituimmista A-segmentin torikasseista. Eikä ihme, 15 tonnin hintaan pääsee jo valitsemaan isompaa moottoria ja parempaa varustetasoa. Ajettavuudesta ei juuri löydy moitittavaa. Pikkuautoksi mukavuus on hyvällä tolalla niin jousituksen kuin äänieristyksenkin puolesta.Nyt Picanton houkuttelevuutta on lisätty uudella X-Line-varustetasolla. Crossover-tyylinen korotus ja muovihelmat on siis levinnyt läpi autoluokkien tähän pienimpäänkin. Kauppaan kuuluu kuitenkin paljon varusteita, jotka tuovat järkeä lisäsatsaukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkainen vaihderobottiPicanton kolmesta bensiinimoottorista X-Line on saatavilla vain teholtaan keskimmäisellä nelisylinterisellä 1,2-litraisella. Vaihteistoksi saa joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmissa vaihteita on viisi. Robotin lisähinta on edulliset 1 200 euroa. Vaihteisto muuttaa koko auton luonteen. Käsivaihteinen on ahkeran kepittäjän ohjastamana ja kierroksia käyttämällä pirteä liikkeissään. Vaihderobotti puolestaan on helppo kuin automaatti – vain P-pysäköintiasento puuttuu, eli seisontajarrulle on käyttöä. Robotti ei kuitenkaan osaa vaihtaa yhtä nopeasti ja pehmeästi kuin oikea automaatti, vaan sitä on autettava juuri ennen vaihtoa kaasua hölläämällä. Hissun kissun tai kaasu pohjassa ajaen laatikko selviää joten kuten, mutta muulloin veto nyykähtää vaihdoissa toviksi.0–100 km/h kerrotaankin vievän peräti kolme sekuntia kauemmin kuin manuaalilla. Robotti on kuitenkin automaattia taloudellisempi, kulutus jää kohtuulliseen lukemaan 5,4 l/100 km. Runsas varusteluX-Linen erottaa tuhdimmista puskureista ja muovisista helmalevikkeistä. Olemus ei auta maastossa, mutta 1,5 sentin maavaran korotus ja isommat pyörät selviävät pienistä lumikinoksista. Takahelma kromisine pakoaukkoineen on komea, tosin pakoputki ei yllä niihin asti. Lisähinnaltaan 1 500 euron X-Line ei ole pelkkää koristetta, ulkonäkö tulee kaupan päälle. X-Linen varustelu on nimittäin yhtenevä EX-version 1 700 euron Premium Multimedia Packin kanssa kattaen avustimet, ison näyttöruudun, modernit yhteydet ja muut herkut. Eniten jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja ristiselän tukea.Tuhdimpi ulkonäkö, helpompi käynti korkeampaan autoon ja toimiva varustelu saavat X-Linen tuntumaan puolta pykälää todellista kokoaan isommalta. Toisaalta satsaamalla toisen mokoman saa jo kokonaista pykälää isomman auton.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Picanto 1.2 X-Line AMT Hinta alkaen 15 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 681 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,7 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1625 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle