30.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto X-Line on muutakin kuin muovihelmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Picanto X-Line tarjoaa maastomaisia herkkuja kaupan päälle. Hyvää: ajamisen helppous, ketteryys, varustelu, takuu. Huonoa: ajoasento, vaihderobotti, takatilat. Kia Picanto on yksi Suomen suosituimmista A-segmentin torikasseista. Eikä ihme, 15 tonnin hintaan pääsee jo valitsemaan isompaa moottoria ja parempaa varustetasoa. Ajettavuudesta ei juuri löydy moitittavaa. Pikkuautoksi mukavuus on hyvällä tolalla niin jousituksen kuin äänieristyksenkin puolesta.Nyt Picanton houkuttelevuutta on lisätty uudella X-Line-varustetasolla. Crossover-tyylinen korotus ja muovihelmat on siis levinnyt läpi autoluokkien tähän pienimpäänkin. Kauppaan kuuluu kuitenkin paljon varusteita, jotka tuovat järkeä lisäsatsaukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkainen vaihderobottiPicanton kolmesta bensiinimoottorista X-Line on saatavilla vain teholtaan keskimmäisellä nelisylinterisellä 1,2-litraisella. Vaihteistoksi saa joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmissa vaihteita on viisi. Robotin lisähinta on edulliset 1 200 euroa. Vaihteisto muuttaa koko auton luonteen. Käsivaihteinen on ahkeran kepittäjän ohjastamana ja kierroksia käyttämällä pirteä liikkeissään. Vaihderobotti puolestaan on helppo kuin automaatti – vain P-pysäköintiasento puuttuu, eli seisontajarrulle on käyttöä. Robotti ei kuitenkaan osaa vaihtaa yhtä nopeasti ja pehmeästi kuin oikea automaatti, vaan sitä on autettava juuri ennen vaihtoa kaasua hölläämällä. Hissun kissun tai kaasu pohjassa ajaen laatikko selviää joten kuten, mutta muulloin veto nyykähtää vaihdoissa toviksi.0–100 km/h kerrotaankin vievän peräti kolme sekuntia kauemmin kuin manuaalilla. Robotti on kuitenkin automaattia taloudellisempi, kulutus jää kohtuulliseen lukemaan 5,4 l/100 km. Runsas varusteluX-Linen erottaa tuhdimmista puskureista ja muovisista helmalevikkeistä. Olemus ei auta maastossa, mutta 1,5 sentin maavaran korotus ja isommat pyörät selviävät pienistä lumikinoksista. Takahelma kromisine pakoaukkoineen on komea, tosin pakoputki ei yllä niihin asti. Lisähinnaltaan 1 500 euron X-Line ei ole pelkkää koristetta, ulkonäkö tulee kaupan päälle. X-Linen varustelu on nimittäin yhtenevä EX-version 1 700 euron Premium Multimedia Packin kanssa kattaen avustimet, ison näyttöruudun, modernit yhteydet ja muut herkut. Eniten jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja ristiselän tukea.Tuhdimpi ulkonäkö, helpompi käynti korkeampaan autoon ja toimiva varustelu saavat X-Linen tuntumaan puolta pykälää todellista kokoaan isommalta. Toisaalta satsaamalla toisen mokoman saa jo kokonaista pykälää isomman auton.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Picanto 1.2 X-Line AMT Hinta alkaen 15 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 681 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Vääntö 118 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,7 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1625 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta