9.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1.0 T-GDI – turhankin tasavarmasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Menestys antaa mahdollisuuden varman päälle pelaamiseen, mutta kannattaako siihen tyytyä? Hyvää: tilat, moottorit, arkisuus Huonoa: muovisuus, arkisuus Ei ole salaisuus, että Kia Rio korealaisvalmistajalle tärkeä auto. Maailmanlaajuisesti neljänteen sukupolveensa ennättänyt Rio on valmistajansa toiseksi myydyin malli, tuoden Kialle noin 15% sen vuosimyynnistä. Suomessa nyt väistyvä mallisukupolvi keräsi noin 11 000 kappaleen myynnin. Niinpä korealaistehtaan ase B-segmentin jatkuvaan menestykseen on tarjota lisää jo hyväksi havaittua.Pituutta Rioon on sukupolvenvaihdoksessa tullut 15 millimetriä, josta 10 millimetriä on haettu akselivälillä. Samalla mallin muotosuhteita on määritelty uudelleen, sillä takaylitykseltään auto on jopa edeltäjäänsä lyhyempi sporttisempaa olemusta varten. Samasta syystä perä on myös entistä pystympi.Trendin mukaisesti korkeudesta on lähtenyt 5 millimetriä. Keulalla uudesta ilmeestä kertoo entistä leveämpi versio Kian “tiikerikeulasta”. Valoilmeessä vastuu on jaettu U-mallisten led-päivänajovalojen sekä projektorilla toteutettujen halogeenien kesken. Euroopassa Rio nähdään aina Koreassa valmistettuna viisiovisena hatchbackinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla reseptilläMatkustamossa Kia Rio jatkaa varmaa kehityskulkua. Kojelauta on suunnattu hiukan kuljettajaa kohti ja sitä hallitsee hiukan jälkiajatukselta näyttävä 5- tai 7-tuumainen viihdejärjestelmän näyttö, mutta pystyyn nostettua kosketusnäyttöä on helpompi käyttää kuin kaltevaa. Bluetooth-liitettävyys löytyy vakiovarusteena ja lisävarustelistalta löytyy peruutuskameran ja -tutkan yhdistelmä.Väriä sisustaan tuova kojelaudan keskiosa on joissain varusteversioissa pehmeäpintainen, mutta muuten sisustaa vaivaa halvan muovin tauti. Onneksi etupenkeillä on miellyttävä olla ja tilaa on asiallisesti. Rio erottautuu edukseen takatiloillaan, sillä yli nelimetrisenä Rion takapenkki on hiukan kilpailijoita tilavampi ja helppokulkuisempi. Ero näkyy myös tavaratilassa, jota on nyt 325 litraa, peräti 37 litraa edeltäjää enemmän. Tilojen turvin Rio kamppaileekin jo pientä perheautoa etsivien huomiosta.Hallintalaitteissa vallitsee keveys, joka tekee Riosta helpon, mutta mauttoman ajettavan. Ohjaus ei kommunikoi etuakselin tekemisistä ja sama pääpiirteisyys jatkuu poljintuntumassa. Arkiajoa etäisyys ei häiritse, mutta ero on selkeä viimeaikaisiin kilpailijoihin verrattuna. Rajoja lähestyttäessä Rio on käytökseltään looginen ja turvallisen aliohjaava.Alustan osalta Rio hoitaa useimmat töyssyt asiallisesti, keskikokoisissa kuopissa hiukan rämähtäen. Poikkeuksen muodostavat 17-tuumaiset vanteet, jotka ovat Rion jousitukselle turhan kunnianhimoiset. Niiden myötä kulkuun tulee vain ylimääräistä nypytystä.Tärkeimmistä turvavarusteista Kia Rioon on saatavissa automaattinen hätäjarrutusavustin jalankulkijatoiminnolla sekä kaistavahti. Risteävän liikenteen havainnointi sekä kuolleen kulman varoitin ovat tulossa tarjolle myöhemmin.Turbon voimallaUuden Kia Rion hinnat alkaen on 15 591 euroa ja silloin konepellin alta löytyy 1,25-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka 84 hevosvoimaa riittävät kelvolliseen etenemiseen. Malliston toisena vapaasti hengittävänä on 100 hevosvoiman 1,4-litrainen voimanlähde, jonka osuus myynnistä jäänee vähäiseksi. Moottori on samalla malliston ainut, jonka saa alkuvaiheessa automaattivaihteistolla.Kia Rion moottoripaletin tärkein anti lienee Cee’distä tuttu kolmisylinterinen 1,0 litran T-GDI 100-hevosvoimainen bensiiniturbo, joka asettuu hinnastossa 16 990 euroon. Vaikka 172 newtonmetrin huippuvääntö alkaa jo 1 500 kierroksen tuntumasta, kannattaa moottorilla pyrkiä todelliseen etenemiseen noin 2 000 kierroksen tuntumasta, jolloin voimavarat riittävät sangen sujuvaan etenemiseen. Muiden moottorivaihtoehtojen luottaessa 6-vaihteiseen manuaaliin, joutuvat T-GDI 100 ja 1,25-litrainen vapari tyytymään viiteen pykälään. Moottorista on saatavissa myös 120-hevosvoimainen versio.Dieseliä kaipaavalle tarjolla on 1,4-litrainen diesel 77 ja 90 hevosvoiman versioina. Lyhyen koelenkin perusteella 90-hevosvoimaisen moottorin laveampi vääntöalue tekee arkiajamisesta helppoa.Parempaa automaattivaihtoehtoa odottavien kannattaa puolestaan odottaa tovi, sillä 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaatti on tulossa myöhemmin.Tasapainoisen varmastiUusi Kia Rio on varman päälle pelattu jatko-osa menestyksekkäälle mallisarjalle. Rion vahvuuksina ovat tilat, takuu ja osin hyvä varustelu. Lopputuloksena onkin tasapainoinen tuote, joka tosin häviää kilpailijoilleen laatuvaikutelman ja viihdyttävyyden saralla. Lopulta tarpeet ja mielihalut määrittävät, mitkä näistä ovat ratkaisevia tekijöitä.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenValmistajan käyttämä mielikuvabiisi: Louise Dowd - Young Forever Kia Rio 1.0 T-GDI 100 5Mt Hinta alkaen 16 990 € Moottori Bensiinimoottori 998cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 102 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 325 l Omamassa: 1155 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja