9.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1.0 T-GDI – turhankin tasavarmasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Menestys antaa mahdollisuuden varman päälle pelaamiseen, mutta kannattaako siihen tyytyä? Hyvää: tilat, moottorit, arkisuus Huonoa: muovisuus, arkisuus Ei ole salaisuus, että Kia Rio korealaisvalmistajalle tärkeä auto. Maailmanlaajuisesti neljänteen sukupolveensa ennättänyt Rio on valmistajansa toiseksi myydyin malli, tuoden Kialle noin 15% sen vuosimyynnistä. Suomessa nyt väistyvä mallisukupolvi keräsi noin 11 000 kappaleen myynnin. Niinpä korealaistehtaan ase B-segmentin jatkuvaan menestykseen on tarjota lisää jo hyväksi havaittua.Pituutta Rioon on sukupolvenvaihdoksessa tullut 15 millimetriä, josta 10 millimetriä on haettu akselivälillä. Samalla mallin muotosuhteita on määritelty uudelleen, sillä takaylitykseltään auto on jopa edeltäjäänsä lyhyempi sporttisempaa olemusta varten. Samasta syystä perä on myös entistä pystympi.Trendin mukaisesti korkeudesta on lähtenyt 5 millimetriä. Keulalla uudesta ilmeestä kertoo entistä leveämpi versio Kian “tiikerikeulasta”. Valoilmeessä vastuu on jaettu U-mallisten led-päivänajovalojen sekä projektorilla toteutettujen halogeenien kesken. Euroopassa Rio nähdään aina Koreassa valmistettuna viisiovisena hatchbackinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla reseptilläMatkustamossa Kia Rio jatkaa varmaa kehityskulkua. Kojelauta on suunnattu hiukan kuljettajaa kohti ja sitä hallitsee hiukan jälkiajatukselta näyttävä 5- tai 7-tuumainen viihdejärjestelmän näyttö, mutta pystyyn nostettua kosketusnäyttöä on helpompi käyttää kuin kaltevaa. Bluetooth-liitettävyys löytyy vakiovarusteena ja lisävarustelistalta löytyy peruutuskameran ja -tutkan yhdistelmä.Väriä sisustaan tuova kojelaudan keskiosa on joissain varusteversioissa pehmeäpintainen, mutta muuten sisustaa vaivaa halvan muovin tauti. Onneksi etupenkeillä on miellyttävä olla ja tilaa on asiallisesti. Rio erottautuu edukseen takatiloillaan, sillä yli nelimetrisenä Rion takapenkki on hiukan kilpailijoita tilavampi ja helppokulkuisempi. Ero näkyy myös tavaratilassa, jota on nyt 325 litraa, peräti 37 litraa edeltäjää enemmän. Tilojen turvin Rio kamppaileekin jo pientä perheautoa etsivien huomiosta.Hallintalaitteissa vallitsee keveys, joka tekee Riosta helpon, mutta mauttoman ajettavan. Ohjaus ei kommunikoi etuakselin tekemisistä ja sama pääpiirteisyys jatkuu poljintuntumassa. Arkiajoa etäisyys ei häiritse, mutta ero on selkeä viimeaikaisiin kilpailijoihin verrattuna. Rajoja lähestyttäessä Rio on käytökseltään looginen ja turvallisen aliohjaava.Alustan osalta Rio hoitaa useimmat töyssyt asiallisesti, keskikokoisissa kuopissa hiukan rämähtäen. Poikkeuksen muodostavat 17-tuumaiset vanteet, jotka ovat Rion jousitukselle turhan kunnianhimoiset. Niiden myötä kulkuun tulee vain ylimääräistä nypytystä.Tärkeimmistä turvavarusteista Kia Rioon on saatavissa automaattinen hätäjarrutusavustin jalankulkijatoiminnolla sekä kaistavahti. Risteävän liikenteen havainnointi sekä kuolleen kulman varoitin ovat tulossa tarjolle myöhemmin.Turbon voimallaUuden Kia Rion hinnat alkaen on 15 591 euroa ja silloin konepellin alta löytyy 1,25-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka 84 hevosvoimaa riittävät kelvolliseen etenemiseen. Malliston toisena vapaasti hengittävänä on 100 hevosvoiman 1,4-litrainen voimanlähde, jonka osuus myynnistä jäänee vähäiseksi. Moottori on samalla malliston ainut, jonka saa alkuvaiheessa automaattivaihteistolla.Kia Rion moottoripaletin tärkein anti lienee Cee’distä tuttu kolmisylinterinen 1,0 litran T-GDI 100-hevosvoimainen bensiiniturbo, joka asettuu hinnastossa 16 990 euroon. Vaikka 172 newtonmetrin huippuvääntö alkaa jo 1 500 kierroksen tuntumasta, kannattaa moottorilla pyrkiä todelliseen etenemiseen noin 2 000 kierroksen tuntumasta, jolloin voimavarat riittävät sangen sujuvaan etenemiseen. Muiden moottorivaihtoehtojen luottaessa 6-vaihteiseen manuaaliin, joutuvat T-GDI 100 ja 1,25-litrainen vapari tyytymään viiteen pykälään. Moottorista on saatavissa myös 120-hevosvoimainen versio.Dieseliä kaipaavalle tarjolla on 1,4-litrainen diesel 77 ja 90 hevosvoiman versioina. Lyhyen koelenkin perusteella 90-hevosvoimaisen moottorin laveampi vääntöalue tekee arkiajamisesta helppoa.Parempaa automaattivaihtoehtoa odottavien kannattaa puolestaan odottaa tovi, sillä 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaatti on tulossa myöhemmin.Tasapainoisen varmastiUusi Kia Rio on varman päälle pelattu jatko-osa menestyksekkäälle mallisarjalle. Rion vahvuuksina ovat tilat, takuu ja osin hyvä varustelu. Lopputuloksena onkin tasapainoinen tuote, joka tosin häviää kilpailijoilleen laatuvaikutelman ja viihdyttävyyden saralla. Lopulta tarpeet ja mielihalut määrittävät, mitkä näistä ovat ratkaisevia tekijöitä.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenValmistajan käyttämä mielikuvabiisi: Louise Dowd - Young Forever Kia Rio 1.0 T-GDI 100 5Mt Hinta alkaen 16 990 € Moottori Bensiinimoottori 998cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 102 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 325 l Omamassa: 1155 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?