3.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: kiipeilee kuin lumivuohi – Mercedes-Benz Sprinter 6×6 Oberaigner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta Sprinteriä ei vielä pääse ajamaan, mutta kolmiakselinen Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner on hyvä syy kokeilla vanhaakin mallia. Hyvää: etenemiskyky, ajomukavuus, istuin, hyötykuorma. Huonoa: kankeus kaupungissa, kulutus, roiskeläpät. Olemme tottuneet kehumaan pakettiautomallistoja laajoiksi tuhansine eri vaihtoehtoineen. Raskaiden pakettiautojen ja keveimpien kuorma-autojen markkinajohtaja Mercedes-Benz Sprinter pistää vielä pykälää paremmaksi. Vastaus on Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner.Mercedeksen tuotantolinjalta tulee jo omasta takaa nelivetomalleja. Tien huonontuessa tai jopa loppuessa tarvitaan kuitenkin järeämpiä keinoja. Ratkaisun ongelmaan tarjoaa itävaltalainen Oberaigner, joka toimittaa vakio-Sprinterienkin neliveto-osat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi tasauspyörästön lukkoaOberaignerin Roctockissa sijaitseva verstas muuntaa tilauksesta nelivetoisia ja kuusivetoisia Sprinter-maastokuorma-autoja. Ne täydentävät Mercedeksen maastokykyisten mallien sarjaa Unimogia kevyempänä ja edullisempana nostaen kuitenkin hyötykuorman aina neljään tonniin asti. Kuusipyöräisenä pintapaine jää silti kohtuulliseksi pehmeillä urilla tai lumessa. Käyttöä löytynee pelastustöissä, sotilastehtävissä tai vaikkapa linjanrakennustöissä.Oberaigner vahvistaa Sprinterin rungon, lisää pohjapanssarin, alennusvaihteiston ja viisi tasauspyörästön lukkoa, kaksi pitkittäistä akselien välille ja yhden poikittaisen jokaiselle akselille. Kolmas akseli lisää painoa 1 100 kiloa. Taka-akseliston epäsymmetrinen kaksoisheilurijousitus vähentää rungon vääntymistä ja puskemistaipumusta.Jatkuva veto on jaettu akselien kesken, eteen 33 prosenttia, keskelle 40 prosenttia ja takimmaiselle 27 prosenttia. Isompien pyörien kanssa auton korkeus nousee 12 senttiä. Maavaraa kertyy 25 senttiä, kahluusyvyyttä 65 senttiä. Vierastaa kaupunkiaKokeilimme kolmiakselista ja kuusipyörävetoista Oberaigner 6x6:ta pidemmällä akselivälillä ja pidemmällä kuusipaikkaisella ohjaamolla. Pitkä ohjaamo on tuttu muusta mallistosta, vain alennusvaihteiston ja tasauspyörästön lukkojen kytkimet on lisätty kojelautaan siististi Mercedeksen tyyliin integroituna. Kuusisylinterinen kolmilitrainen diesel (190 hv) ja viisivaihteinen automaatti ovat tuttuja, mutta suurempi massa ja jatkuvan kuusivedon kitkahäviöt pakottavat tarkistamaan, jäikö käsijarru vedetyksi. Myös ensimmäinen risteys tuntuu hankalalta, kääntösäde on valtava ja teli haraa kääntymistä vastaan.Koko ja massa unohtuvat kuitenkin pian, kulku on vakaata ja ajaminen helppoa. Voimansiirto ja maastorenkaat nostavat melutasoa hivenen. Myös kuskin korvan juureen tuotu snorkkeli-ilmanotto antaa oman sävynsä äänimaailmaan. Vastus näkyy myös tankatessa, naftaa palaa yli 20 l/100km.Rakastaa luontoaTien huonontuessa Oberaigner pääsee elementtiinsä. Jäisellä uralla ehtii kuitenkin hetkisen epäilyttää, sen verran helposti teho pääsee karkaamaan sutivalle pyörälle pelkän luistoneston kaitsemana. Ronskille ulkonäölle tulee kuitenkin katetta lukkojen ja alennusvaihteiston kytkemisen jälkeen. Yksitellen kytkettävät lukot voisivat kytkeytyä nopeamminkin. Sprinter kiipeilee jäisillä kallioilla kuin lumivuohi eikä vinssiä tarvita.Ulosjoustot ovat vaatimattomat ja kaikki pyörät eivät tavoita maahan, mutta eteneminen jatkuu eleettömästi lähes tyhjäkäynnillä.Etu- ja takaylitykset ovat olemattomat, mutta akseliväli pitkä. Silti pohjakosketuksilta vältytään ja astinlaudat pysyvät mukana.Eniten harmia tuottaa kuormatilan rakentaneen yrityksen mainosroiskeläpät, jotka esteeseen peruutettaessa nyhtävät takalokasuojat irti. Yllättävän notkeasti 6x6 lopulta taipuu puiden reunustamaa polkua. Enemmän siitä kuitenkin hyötynee avoimemmassa maastossa.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.oberaigner.com/oberaigner-6x6 www.vehotrucks.fi/sprinter-oberaigner-6x6 Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner Moottori Dieselmoottori 2 987 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 5-v. automaattivaihteisto, jatkuva kuusiveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 7100 mm, leveys 2210 mm, korkeus 2700 mm Muu tieto Akseliväli: 3 952 + 1 100 (mm) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”