3.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: kiipeilee kuin lumivuohi – Mercedes-Benz Sprinter 6×6 Oberaigner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta Sprinteriä ei vielä pääse ajamaan, mutta kolmiakselinen Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner on hyvä syy kokeilla vanhaakin mallia. Hyvää: etenemiskyky, ajomukavuus, istuin, hyötykuorma. Huonoa: kankeus kaupungissa, kulutus, roiskeläpät. Olemme tottuneet kehumaan pakettiautomallistoja laajoiksi tuhansine eri vaihtoehtoineen. Raskaiden pakettiautojen ja keveimpien kuorma-autojen markkinajohtaja Mercedes-Benz Sprinter pistää vielä pykälää paremmaksi. Vastaus on Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner.Mercedeksen tuotantolinjalta tulee jo omasta takaa nelivetomalleja. Tien huonontuessa tai jopa loppuessa tarvitaan kuitenkin järeämpiä keinoja. Ratkaisun ongelmaan tarjoaa itävaltalainen Oberaigner, joka toimittaa vakio-Sprinterienkin neliveto-osat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi tasauspyörästön lukkoaOberaignerin Roctockissa sijaitseva verstas muuntaa tilauksesta nelivetoisia ja kuusivetoisia Sprinter-maastokuorma-autoja. Ne täydentävät Mercedeksen maastokykyisten mallien sarjaa Unimogia kevyempänä ja edullisempana nostaen kuitenkin hyötykuorman aina neljään tonniin asti. Kuusipyöräisenä pintapaine jää silti kohtuulliseksi pehmeillä urilla tai lumessa. Käyttöä löytynee pelastustöissä, sotilastehtävissä tai vaikkapa linjanrakennustöissä.Oberaigner vahvistaa Sprinterin rungon, lisää pohjapanssarin, alennusvaihteiston ja viisi tasauspyörästön lukkoa, kaksi pitkittäistä akselien välille ja yhden poikittaisen jokaiselle akselille. Kolmas akseli lisää painoa 1 100 kiloa. Taka-akseliston epäsymmetrinen kaksoisheilurijousitus vähentää rungon vääntymistä ja puskemistaipumusta.Jatkuva veto on jaettu akselien kesken, eteen 33 prosenttia, keskelle 40 prosenttia ja takimmaiselle 27 prosenttia. Isompien pyörien kanssa auton korkeus nousee 12 senttiä. Maavaraa kertyy 25 senttiä, kahluusyvyyttä 65 senttiä. Vierastaa kaupunkiaKokeilimme kolmiakselista ja kuusipyörävetoista Oberaigner 6x6:ta pidemmällä akselivälillä ja pidemmällä kuusipaikkaisella ohjaamolla. Pitkä ohjaamo on tuttu muusta mallistosta, vain alennusvaihteiston ja tasauspyörästön lukkojen kytkimet on lisätty kojelautaan siististi Mercedeksen tyyliin integroituna. Kuusisylinterinen kolmilitrainen diesel (190 hv) ja viisivaihteinen automaatti ovat tuttuja, mutta suurempi massa ja jatkuvan kuusivedon kitkahäviöt pakottavat tarkistamaan, jäikö käsijarru vedetyksi. Myös ensimmäinen risteys tuntuu hankalalta, kääntösäde on valtava ja teli haraa kääntymistä vastaan.Koko ja massa unohtuvat kuitenkin pian, kulku on vakaata ja ajaminen helppoa. Voimansiirto ja maastorenkaat nostavat melutasoa hivenen. Myös kuskin korvan juureen tuotu snorkkeli-ilmanotto antaa oman sävynsä äänimaailmaan. Vastus näkyy myös tankatessa, naftaa palaa yli 20 l/100km.Rakastaa luontoaTien huonontuessa Oberaigner pääsee elementtiinsä. Jäisellä uralla ehtii kuitenkin hetkisen epäilyttää, sen verran helposti teho pääsee karkaamaan sutivalle pyörälle pelkän luistoneston kaitsemana. Ronskille ulkonäölle tulee kuitenkin katetta lukkojen ja alennusvaihteiston kytkemisen jälkeen. Yksitellen kytkettävät lukot voisivat kytkeytyä nopeamminkin. Sprinter kiipeilee jäisillä kallioilla kuin lumivuohi eikä vinssiä tarvita.Ulosjoustot ovat vaatimattomat ja kaikki pyörät eivät tavoita maahan, mutta eteneminen jatkuu eleettömästi lähes tyhjäkäynnillä.Etu- ja takaylitykset ovat olemattomat, mutta akseliväli pitkä. Silti pohjakosketuksilta vältytään ja astinlaudat pysyvät mukana.Eniten harmia tuottaa kuormatilan rakentaneen yrityksen mainosroiskeläpät, jotka esteeseen peruutettaessa nyhtävät takalokasuojat irti. Yllättävän notkeasti 6x6 lopulta taipuu puiden reunustamaa polkua. Enemmän siitä kuitenkin hyötynee avoimemmassa maastossa.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.oberaigner.com/oberaigner-6x6 www.vehotrucks.fi/sprinter-oberaigner-6x6 Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner Moottori Dieselmoottori 2 987 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 5-v. automaattivaihteisto, jatkuva kuusiveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 7100 mm, leveys 2210 mm, korkeus 2700 mm Muu tieto Akseliväli: 3 952 + 1 100 (mm) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle