3.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: kiipeilee kuin lumivuohi – Mercedes-Benz Sprinter 6×6 Oberaigner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta Sprinteriä ei vielä pääse ajamaan, mutta kolmiakselinen Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner on hyvä syy kokeilla vanhaakin mallia. Hyvää: etenemiskyky, ajomukavuus, istuin, hyötykuorma. Huonoa: kankeus kaupungissa, kulutus, roiskeläpät. Olemme tottuneet kehumaan pakettiautomallistoja laajoiksi tuhansine eri vaihtoehtoineen. Raskaiden pakettiautojen ja keveimpien kuorma-autojen markkinajohtaja Mercedes-Benz Sprinter pistää vielä pykälää paremmaksi. Vastaus on Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner. Mercedeksen tuotantolinjalta tulee jo omasta takaa nelivetomalleja. Tien huonontuessa tai jopa loppuessa tarvitaan kuitenkin järeämpiä keinoja. Ratkaisun ongelmaan tarjoaa itävaltalainen Oberaigner, joka toimittaa vakio-Sprinterienkin neliveto-osat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi tasauspyörästön lukkoa Oberaignerin Roctockissa sijaitseva verstas muuntaa tilauksesta nelivetoisia ja kuusivetoisia Sprinter-maastokuorma-autoja. Ne täydentävät Mercedeksen maastokykyisten mallien sarjaa Unimogia kevyempänä ja edullisempana nostaen kuitenkin hyötykuorman aina neljään tonniin asti. Kuusipyöräisenä pintapaine jää silti kohtuulliseksi pehmeillä urilla tai lumessa. Käyttöä löytynee pelastustöissä, sotilastehtävissä tai vaikkapa linjanrakennustöissä. Oberaigner vahvistaa Sprinterin rungon, lisää pohjapanssarin, alennusvaihteiston ja viisi tasauspyörästön lukkoa, kaksi pitkittäistä akselien välille ja yhden poikittaisen jokaiselle akselille. Kolmas akseli lisää painoa 1 100 kiloa. Taka-akseliston epäsymmetrinen kaksoisheilurijousitus vähentää rungon vääntymistä ja puskemistaipumusta. Jatkuva veto on jaettu akselien kesken, eteen 33 prosenttia, keskelle 40 prosenttia ja takimmaiselle 27 prosenttia. Isompien pyörien kanssa auton korkeus nousee 12 senttiä. Maavaraa kertyy 25 senttiä, kahluusyvyyttä 65 senttiä. Vierastaa kaupunkia Kokeilimme kolmiakselista ja kuusipyörävetoista Oberaigner 6x6:ta pidemmällä akselivälillä ja pidemmällä kuusipaikkaisella ohjaamolla. Pitkä ohjaamo on tuttu muusta mallistosta, vain alennusvaihteiston ja tasauspyörästön lukkojen kytkimet on lisätty kojelautaan siististi Mercedeksen tyyliin integroituna. Kuusisylinterinen kolmilitrainen diesel (190 hv) ja viisivaihteinen automaatti ovat tuttuja, mutta suurempi massa ja jatkuvan kuusivedon kitkahäviöt pakottavat tarkistamaan, jäikö käsijarru vedetyksi. Myös ensimmäinen risteys tuntuu hankalalta, kääntösäde on valtava ja teli haraa kääntymistä vastaan. Koko ja massa unohtuvat kuitenkin pian, kulku on vakaata ja ajaminen helppoa. Voimansiirto ja maastorenkaat nostavat melutasoa hivenen. Myös kuskin korvan juureen tuotu snorkkeli-ilmanotto antaa oman sävynsä äänimaailmaan. Vastus näkyy myös tankatessa, naftaa palaa yli 20 l/100km. Rakastaa luontoa Tien huonontuessa Oberaigner pääsee elementtiinsä. Jäisellä uralla ehtii kuitenkin hetkisen epäilyttää, sen verran helposti teho pääsee karkaamaan sutivalle pyörälle pelkän luistoneston kaitsemana. Ronskille ulkonäölle tulee kuitenkin katetta lukkojen ja alennusvaihteiston kytkemisen jälkeen. Yksitellen kytkettävät lukot voisivat kytkeytyä nopeamminkin. Sprinter kiipeilee jäisillä kallioilla kuin lumivuohi eikä vinssiä tarvita. Ulosjoustot ovat vaatimattomat ja kaikki pyörät eivät tavoita maahan, mutta eteneminen jatkuu eleettömästi lähes tyhjäkäynnillä. Etu- ja takaylitykset ovat olemattomat, mutta akseliväli pitkä. Silti pohjakosketuksilta vältytään ja astinlaudat pysyvät mukana. Eniten harmia tuottaa kuormatilan rakentaneen yrityksen mainosroiskeläpät, jotka esteeseen peruutettaessa nyhtävät takalokasuojat irti. Yllättävän notkeasti 6x6 lopulta taipuu puiden reunustamaa polkua. Enemmän siitä kuitenkin hyötynee avoimemmassa maastossa. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.oberaigner.com/oberaigner-6x6 www.vehotrucks.fi/sprinter-oberaigner-6x6 Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner Moottori Dieselmoottori 2 987 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 5-v. automaattivaihteisto, jatkuva kuusiveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 7100 mm, leveys 2210 mm, korkeus 2700 mm Muu tieto Akseliväli: 3 952 + 1 100 (mm) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?