3.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kokoluokkien veistelijä – Audi A1 Citycarver Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A1 Citycarver tuntuu luokkaansa isommalta – myös hinnaltaan. Hyvää: tilat, ajettavuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: hinta, kulutus. Pääsisipä salakuuntelemaan autonsuunnittelijoiden mallinimien ideointia. Yleensä maastohenkisten uutuuksien nimet viittaavat luontoon, mutta käännöshaku sanalle carver tuottaa tuloksia veistäjästä lihanleikkaajaan – juuri kun olimme toipumassa Audin merkillisistä moottorinumeroinneista.Noh, nimi ei tunnetusti autoa pahenna, A1 Citycarver on nimittäin todella pätevä pikkuinen. Paitsi hyvien tilojen, myös ajo-ominaisuuksien ja suorituskyvyn perusteella auto tuntuu pykälää isommalta. Vaikutelmaa vahvistaa Audille ominainen laadukas viimeistely kruunattuna kattavalla varustelulla ja personoiduilla yksityiskohdilla. Tosin samalla hinta karkaa lukemiin, joilla kilpailijoilta todellakin saa hankittua sen pykälää suuremman auton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeikkailumuovia helmoissaCitycarver on koriltaan identtinen viisiovisen perusmallin kanssa. Alustaa on korotettu nelisen senttiä. Suurin ilo siitä on helpompi käynti autoon. Maavarakin on toki kasvanut, mutta mökkitietä kummempaan maastoon ei kannata nelivetovaihtoehdon puutteessa haikailla. Ulkonäkö lupailee nykytyyliin vähän liikoja helmalevityksineen ja pohjapanssaria imitoivine alasuojineen. Ne eivät ole kovasta, kiiltävästä muovista valmistettuina edes kovin kolhuystävällisiä. Kaupunkiveistelijän sisustus vastaa perusmallia. Tilaa on neljälle mukavasti, kunhan kuskiksi ei valita porukan pisintä. Istuma-asento on luonteva, ja hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Toiminnot oppii helposti – kosketusnäyttöjä on onneksi vain yksi isoista Audeista poiketen. A1:n perusvarustelu ei ole ylenpalttinen, mutta lisävarusteita on tarjolla hengästyttävä määrä, ja niillä hinnan saa nousemaan yli 40 tuhannen euron.Sinnikäs kolmisylinterinenKaikkiin A1-malleihin on Suomessa tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, kolmisylinterinen litrainen bensakone, Audin logiikalla 30 TFSI. Nohevasti toimiva kaksoiskytkinautomaatti lienee itsestään selvä valinta pieneen laatuautoon. Innokkaille kepittäjille on varattuna kuusilovinen manuaali.Piskuista moottoria ei pidä väheksyä: turbon ansiosta se on pirteä kaupungissa ja sitkeä maantiellä, eikä edes pidä pahaa melua itsestään. Kolmisylinterisyyden toki erottaa kiihdytyksissä. Pikkuautolta pienellä moottorilla odottaa alhaista kulutusta, mutta ilmoitettu normikulutus 6,5 l/100 km on sekin kuin isommasta autosta. Koeajon lopputankkauksen tulos, 5,7 l/100 km, on sittenkin pieni huojennus. Silti muista Audeista tutulle kevythybriditekniikalle olisi tarvetta.Jo tavallinen A1 on ajettavuudeltaan yksi luokkansa parhaista, eikä asiaa saa pienellä korotuksella pilattua. Ohjaus on kevyt ja tarkka. Kallistelua ei ole nimeksikään enempää, ja suuremmat renkaat lisäävät mukavuutta hitusen verran. Parasta ajomukavuuden kannalta lienee kuitenkin se, ettei Citycarveriin saa tiukempaa S-line alustaa lainkaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A1 Citycarver 30 TFSI Business S tronic Hinta alkaen 26 296 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 841 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4046 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2566 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous