5.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: konservatiivisempi ja kauniimpi – Honda Civic 4D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Manuaalivaihteisto, 1,5-litrainen moottori ja hillitty sedan-kori. Siinä tuorein Honda Civic 4D siisteimmillään. Hyvää: ajettavuus, hieno voimalinja, hyvä aktiivinen turvavarustelu. Huonoa: pieni lastausaukko, kosketusnäyttö. On hämmentävää, miten pelkkä vaihteisto voi muuttaa auton luonnetta. Keväällä Moottorin koeajossa viisiovinen Honda Civic 1.0 Turbo jätti varsin valjun vaikutelman CVT-vaihteistonsa takia, mutta myöhemmin parivertailussa saman auton manuaaliversio maistui paljon paremmalta.Nyt vuorossa on vieläkin suurempi muutos Civic-tarinaan. Honda Civic 4D:n sedan-korii sopii ainakin allekirjoittaneen silmään huomattavasti töpöperäistä viisiovista paremmin: pitkä ja viisto perä tuo toivottua tasapainoa Hondan massiiviselle keulalle. Ilmettä kypsentävät myös uudet puskurit, joissa ei enää ole viisiovisesta tuttuja valeilmanottoaukkoja.Sedan ja viisiovinen jakavat saman perusrakenteen ja akselivälin. Tilaa aikuisille on sopivasti, vaikka tyylillisesti Honda onkin vaihtanut muutaman edeltävän sukupolven tila-automaisen ilmeen matalaan urheilullisuuteen.Taka-akseli on vaihtunut kahden edellisen sukupolven yhdystukiakseli-syrjähypystä takaisin erillisjousitukseen. Sinänsä yhdystukiakselissakaan ei ole mitään vikaa, moni kilpailija pärjää sillä mainiosti. Ehkä kyse lienee uskottavuudesta?Niin tai näin, Hondan ajettavuus on mainio. Etuakselilla on hämmästyttävän paljon pitoa. Civicillä on mukava ajella rauhassa ja reippaasti. Vain ohjaukseen kaipaisi hieman lisätuntoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnerginen voimanlähdeUrheilullinen ajettavuus sopii erinomaisesti Hondan voimalinjaan. Manuaalivaihteisto on oppikirjamaisen herkkä ja tarkka, joten pykäliä vaihtaa ilokseen. Kuusivaihteisen parina on erinomainen 1,5-litrainen moottori, joka onkin ainoa sedaniin saatava voimanlähde. Turboahdettu rivinelonen vääntää väkevästi ja vetää energisellä innolla punarajaa kohti. Luonteeltaan se tarjoaa kaiken, mitä nelisylinteriseltä turbomoottorilta kehtaa pyytää.Luonteeseen ja takapuolituntumaan nähden valmistajan lupaama 8,5 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan tuntuu varsin vaisulta. Sillä ei lopulta liene mitään väliä.Sedan-korin pitkä perä tarjoaa suuren tavaratilan, mutta viisto perä ja takavalojen muoto rajaa lastausaukon koon pieneksi.Ergonomiassa hiottavaaOhjauspyörän takaa sedania ei erota viisiovisesta. Neliovisen rauhallisempi muotokieli on enemmän yhtä Civicin sisätilojen kanssa. Perusergonomia on kunnossa, joskin istuimelta kaipaisi enemmän reisitukea.Heti ensisijaisten hallintalaitteiden jälkeen käyttökokemus heikkenee: ohjauspyörän painikkeet ovat sekavia ja kosketusnäytön käyttöliittymä kryptinen.Civic 4D:n hinnat alkavat Comfort-varustetason 27 860 eurosta. Se on samalla edullisin keino päästä 1,5-litraisen Hondan kuljettajaksi, sillä viisiovisen 1,5-litraiset alkavat urheilullisesta Sport-mallista.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.cars.honda.fi/civic-4-door Honda Civic 4D 1.5 Turbo 4D Elegance MT Hinta alkaen 27 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 948 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (182 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4648 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1407 mm, akseliväli 2698 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa