5.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: konservatiivisempi ja kauniimpi – Honda Civic 4D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Manuaalivaihteisto, 1,5-litrainen moottori ja hillitty sedan-kori. Siinä tuorein Honda Civic 4D siisteimmillään. Hyvää: ajettavuus, hieno voimalinja, hyvä aktiivinen turvavarustelu. Huonoa: pieni lastausaukko, kosketusnäyttö. On hämmentävää, miten pelkkä vaihteisto voi muuttaa auton luonnetta. Keväällä Moottorin koeajossa viisiovinen Honda Civic 1.0 Turbo jätti varsin valjun vaikutelman CVT-vaihteistonsa takia, mutta myöhemmin parivertailussa saman auton manuaaliversio maistui paljon paremmalta.Nyt vuorossa on vieläkin suurempi muutos Civic-tarinaan. Honda Civic 4D:n sedan-korii sopii ainakin allekirjoittaneen silmään huomattavasti töpöperäistä viisiovista paremmin: pitkä ja viisto perä tuo toivottua tasapainoa Hondan massiiviselle keulalle. Ilmettä kypsentävät myös uudet puskurit, joissa ei enää ole viisiovisesta tuttuja valeilmanottoaukkoja.Sedan ja viisiovinen jakavat saman perusrakenteen ja akselivälin. Tilaa aikuisille on sopivasti, vaikka tyylillisesti Honda onkin vaihtanut muutaman edeltävän sukupolven tila-automaisen ilmeen matalaan urheilullisuuteen.Taka-akseli on vaihtunut kahden edellisen sukupolven yhdystukiakseli-syrjähypystä takaisin erillisjousitukseen. Sinänsä yhdystukiakselissakaan ei ole mitään vikaa, moni kilpailija pärjää sillä mainiosti. Ehkä kyse lienee uskottavuudesta?Niin tai näin, Hondan ajettavuus on mainio. Etuakselilla on hämmästyttävän paljon pitoa. Civicillä on mukava ajella rauhassa ja reippaasti. Vain ohjaukseen kaipaisi hieman lisätuntoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnerginen voimanlähdeUrheilullinen ajettavuus sopii erinomaisesti Hondan voimalinjaan. Manuaalivaihteisto on oppikirjamaisen herkkä ja tarkka, joten pykäliä vaihtaa ilokseen. Kuusivaihteisen parina on erinomainen 1,5-litrainen moottori, joka onkin ainoa sedaniin saatava voimanlähde. Turboahdettu rivinelonen vääntää väkevästi ja vetää energisellä innolla punarajaa kohti. Luonteeltaan se tarjoaa kaiken, mitä nelisylinteriseltä turbomoottorilta kehtaa pyytää.Luonteeseen ja takapuolituntumaan nähden valmistajan lupaama 8,5 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan tuntuu varsin vaisulta. Sillä ei lopulta liene mitään väliä.Sedan-korin pitkä perä tarjoaa suuren tavaratilan, mutta viisto perä ja takavalojen muoto rajaa lastausaukon koon pieneksi.Ergonomiassa hiottavaaOhjauspyörän takaa sedania ei erota viisiovisesta. Neliovisen rauhallisempi muotokieli on enemmän yhtä Civicin sisätilojen kanssa. Perusergonomia on kunnossa, joskin istuimelta kaipaisi enemmän reisitukea.Heti ensisijaisten hallintalaitteiden jälkeen käyttökokemus heikkenee: ohjauspyörän painikkeet ovat sekavia ja kosketusnäytön käyttöliittymä kryptinen.Civic 4D:n hinnat alkavat Comfort-varustetason 27 860 eurosta. Se on samalla edullisin keino päästä 1,5-litraisen Hondan kuljettajaksi, sillä viisiovisen 1,5-litraiset alkavat urheilullisesta Sport-mallista.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.cars.honda.fi/civic-4-door Honda Civic 4D 1.5 Turbo 4D Elegance MT Hinta alkaen 27 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 948 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (182 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4648 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1407 mm, akseliväli 2698 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle