23.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kova huippumalli – Volvo V60 T6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 T6 muutti sporttifarkun järkevämmäksi kartanoautoksi. Hyvää: runsaat tilat, suorituskyky, etuistuimet, varustelu. Huonoa: takaistuimen mataluus, napakka jousitus, perusbensamoottorin puute, polttonesteen kulutus. Volvo jatkaa mallistonsa uusimista: vuorossa on V60. Uutuutta joutuu hetken etsimään esittelyautojen rivistöstä, sen verran samalta uudet Volvot näyttävät. Aluksi ihastuttanut design hieman kyllästyttää mallista toiseen toistettuna – Volvon kehuma skaalautuva perusrakenne näyttää koskevan myös muotoilua. Nopeimmin V60:n erottaa V90-isoveljestään pystymmästä takaikkunasta. Kokoeroa on yllättävän vähän, akselivälissä seitsemän senttiä ja pituudessa vaaksan verran. Sisämitoissa erot ovat vieläkin pienemmät, joten edullisempi V60 anastanee leijonanosan kartano-Volvojen myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokoluokkaa suurempiSiinä missä uusi V60 puhuttelee pari vuotta sitten tuotannosta poistuneen V70-mallin käyttäjiä, vanhan V60:n omistajat voivat kakistella kokoluokan kasvua tyköistuvasta taksiluokkaan. Ensimmäistä kertaa V60:n takaistuimelle sopii aikuinen. Keskipaikallakin viihtyy lyhyen matkaa, vaikka keskitunneli on vanhojen takaveto-Volvojen luokkaa. Matalalle asetettu takaistuin uupuu reisitukea, mutta mahdollistaa tasaisen lattian selkänojat kaadettuna. Tavaratila on muutenkin selkeän muotoinen ja riittävän kokoinen. Kun vanha V60 oli saksalaisen premium-trion joukossa ahtain, uusi on nyt porukan tilavin. Laadukkaasti verhoillun auton kauneusvirheenä on hätäisesti kyhätyn näköinen koiraverkko. Myös sisäilme on yhtenevä muun malliston kanssa: näkymää hallitsee suuri, pystyyn asetettu monitoiminäyttö. Nappulat on karsittu minimiin, ja lämpötilaakin on säädeltävä ruudun kautta. Intuitiivinen käyttöliittymä helpottaa totuttelua. Kova huippumalliKoeajoon valikoitui kallein moottorivaihtoehto T6, vieläpä runsailla lisävarusteilla. Madallettu alusta matalilla 19-tuumaisilla renkailla näyttää viettelevältä, ja nelivetoon yhdistettynä tuntuma tiehen on Volvossa ennen kokematonta. Valitettavasti alusta myös kertoo tarkkaan tien epätasaisuudet. Edes Volvolla ei uskota kenenkään haluavan käyttää dynamic-ajotilaa, sillä auto palaa aina moottorin käynnistyksen jälkeen comfort-moodiin.Alle kuuden sekunnin kiihtyvyys sataseen on urheiluautoluokkaa, mutta V60 ei normaaliajossa tunnu teholukemansa mukaiselta. Kaasun annostelu ja vaihteisto ovat talousviritettyjä, niinpä tallaa täytyy painaa syvään hevosten vapauttamiseksi. Ja polleja etsiessä kulutus karkaa yli kymmenen litran.T6 jäänee harvinaiseksi, sillä ensi vuoden alussa mallisto laajenee kahdella bensiinimoottorisella pistokehybridillä. Niissä on tehoa vielä enemmän (340/390 hv), mutta alhaisempien päästöjen ansiosta vähemmän autoveroa. Siihen asti D3 (150 hv) ja D4 (190 hv) -dieselit houkuttanevat useimpia.Ihme kyllä mallistosta puuttuu edullinen perusbensiinimoottori. Odotuslistalla on myös korotettu Cross Country, joka saapunee markkinoille keväällä juuri ennen S60-sedania.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.volvocars.com/v60 Volvo V60 T6 AWD Business Inscription aut Hinta alkaen 67 226 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 475 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle