23.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kova huippumalli – Volvo V60 T6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 T6 muutti sporttifarkun järkevämmäksi kartanoautoksi. Hyvää: runsaat tilat, suorituskyky, etuistuimet, varustelu. Huonoa: takaistuimen mataluus, napakka jousitus, perusbensamoottorin puute, polttonesteen kulutus. Volvo jatkaa mallistonsa uusimista: vuorossa on V60. Uutuutta joutuu hetken etsimään esittelyautojen rivistöstä, sen verran samalta uudet Volvot näyttävät. Aluksi ihastuttanut design hieman kyllästyttää mallista toiseen toistettuna – Volvon kehuma skaalautuva perusrakenne näyttää koskevan myös muotoilua. Nopeimmin V60:n erottaa V90-isoveljestään pystymmästä takaikkunasta. Kokoeroa on yllättävän vähän, akselivälissä seitsemän senttiä ja pituudessa vaaksan verran. Sisämitoissa erot ovat vieläkin pienemmät, joten edullisempi V60 anastanee leijonanosan kartano-Volvojen myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokoluokkaa suurempiSiinä missä uusi V60 puhuttelee pari vuotta sitten tuotannosta poistuneen V70-mallin käyttäjiä, vanhan V60:n omistajat voivat kakistella kokoluokan kasvua tyköistuvasta taksiluokkaan. Ensimmäistä kertaa V60:n takaistuimelle sopii aikuinen. Keskipaikallakin viihtyy lyhyen matkaa, vaikka keskitunneli on vanhojen takaveto-Volvojen luokkaa. Matalalle asetettu takaistuin uupuu reisitukea, mutta mahdollistaa tasaisen lattian selkänojat kaadettuna. Tavaratila on muutenkin selkeän muotoinen ja riittävän kokoinen. Kun vanha V60 oli saksalaisen premium-trion joukossa ahtain, uusi on nyt porukan tilavin. Laadukkaasti verhoillun auton kauneusvirheenä on hätäisesti kyhätyn näköinen koiraverkko. Myös sisäilme on yhtenevä muun malliston kanssa: näkymää hallitsee suuri, pystyyn asetettu monitoiminäyttö. Nappulat on karsittu minimiin, ja lämpötilaakin on säädeltävä ruudun kautta. Intuitiivinen käyttöliittymä helpottaa totuttelua. Kova huippumalliKoeajoon valikoitui kallein moottorivaihtoehto T6, vieläpä runsailla lisävarusteilla. Madallettu alusta matalilla 19-tuumaisilla renkailla näyttää viettelevältä, ja nelivetoon yhdistettynä tuntuma tiehen on Volvossa ennen kokematonta. Valitettavasti alusta myös kertoo tarkkaan tien epätasaisuudet. Edes Volvolla ei uskota kenenkään haluavan käyttää dynamic-ajotilaa, sillä auto palaa aina moottorin käynnistyksen jälkeen comfort-moodiin.Alle kuuden sekunnin kiihtyvyys sataseen on urheiluautoluokkaa, mutta V60 ei normaaliajossa tunnu teholukemansa mukaiselta. Kaasun annostelu ja vaihteisto ovat talousviritettyjä, niinpä tallaa täytyy painaa syvään hevosten vapauttamiseksi. Ja polleja etsiessä kulutus karkaa yli kymmenen litran.T6 jäänee harvinaiseksi, sillä ensi vuoden alussa mallisto laajenee kahdella bensiinimoottorisella pistokehybridillä. Niissä on tehoa vielä enemmän (340/390 hv), mutta alhaisempien päästöjen ansiosta vähemmän autoveroa. Siihen asti D3 (150 hv) ja D4 (190 hv) -dieselit houkuttanevat useimpia.Ihme kyllä mallistosta puuttuu edullinen perusbensiinimoottori. Odotuslistalla on myös korotettu Cross Country, joka saapunee markkinoille keväällä juuri ennen S60-sedania.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.volvocars.com/v60 Volvo V60 T6 AWD Business Inscription aut Hinta alkaen 67 226 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 475 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle