11.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: KTM 790 Duke – rivimoottori korvaa V-tyylin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n moottorivalikoima kasvaa, kun yksisylinteristen ja V2-moottoreiden rinnalle tulee KTM 790 Dukeen uusi kaksisylinterinen rivimoottori. Hyvää: elektroniset ajoavustimet, keveys, rohkeasti erilainen konsepti. Huonoa: alakierroksilla nykivä moottori. KTM 790 Duke on täysin uusi malli. Runko, moottori, KTM:n valmistamat jarrut ja uusi rengasmerkki kertovat, että suunnittelussa on lähdetty puhtaalta pöydältä. Jopa KTM:n slogan ”Ready to Race” on vaakalaudalla, sillä itävaltalaisten mukaan suunnittelussa on korostettu rataominaisuuksien sijaan maantieajoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeaa kilpailijoistaKTM lähtee omanlaisellaan reseptillä kilpailemaan Kawasakin Z900:n, Triumph Street Triplen ja Yamaha MT-09:n kanssa. Aseena ei ole suurin teho ja kalleimmat jousitus- ja jarrukomponentit, vaan järkevän hintaiset perusosat ja kilpailijoista poiketen kattava varustus elektronisia apuvälineitä.Moottorin asetuksia on neljä: Track, Sport, Road ja Rain.Erot näiden välillä ovat suuret ja Track ja Sport ovat selvästi liian teräviä taajama-ajoon. Sport osoittautuu mutkatiellä hauskan teräväksi valinnaksi. Track-asetuksessa kuljettaja voi säätää kaasunvasteen, luistoneston ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen asetuksen mieleisekseen.Sekä ABS-jarrut että luistonesto huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa.Jarrut vaativat sormivoimiaKahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin erottaa KTM:n mutkatieajossa kilpailijoista, edukseen. Moottori vetää puhtaasti 3 000 kierroksesta alkaen mutta puutuu jo vähän ennen punarajaa.Suorituskykyä on ripeään etemiseen riittävästi. Jousitus on kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välimaastosta. Tehokas jarrutus vaatii reilusti sormivoimaa eikä jarruteho kasva lineaarisesti puristusvoiman kanssa. Mittaristo on muuten selkeälukuinen, mutta kierroslukupalkki kasvaa karkeasti.Runko, satula ja tankki ovat kapeita, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla ylettävät kantapäätkin maahan. Ajoasento on lievästi eteen nojaava. Ohjaustankoa pystyy säätämään pituus- ja korkeussuunnassa. Se on hyvä, sillä tehdasasetuksessaan se on keskimittaiselle kuljettajalle turhan alhaalla ja kovissa jarrutuksissa tuen saaminen tangosta on vaikeaa.Tulokas sekoittaa luokan markkinoita pirteän erilaisella konseptillaan. Se on ajettavuudeltaan kevyt ja ohjaukseltaan nopea. Runsas elektronisten varusteiden määrä ilman lisähintaa on jotain mitä kilpailijat eivät tarjoa. Saatavana on myös A2-korttiluokkaan kuristettavissa oleva 70 kW versio hintaan 12 734 €.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas RomeroLisätietoja: www.ktm.com/790-duke KTM 790 Duke Hinta alkaen 13 413 € Moottori Bensiinimoottori 799 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 77 kW (105 hv), 9500 r/min Vääntö 87 Nm (8000 r/min) Vääntö 87 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, kuivapaino 169 kg, akseliväli 1 475 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä