29.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 Duke on halvempi ja hauskempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 890 Duke on jopa monipuolisempi ja hauskempi ajettava kuin viime vuonna esitelty tehokkaampi ja kalliimpi 890 Duke R. Hyvää: ajoasento, vaihteiston ja jarrujen herkkyys, suorituskyky. Huonoa: nykiminen kaupunkiajossa. 115-hevosvoimainen KTM 890 Duke korvaa kolme vuotta markkinoilla olleen ja 10 hevosvoimaa pienempitehoisen 790 Duken. Uusi malli kilpailee sekä hinnallaan että suorituskyvyllään tasapäisemmin Kawasaki Z 900:n, Yamaha MT-09:n ja Triumph Street Triplen kanssa. Keskikoon nakupyöriltä odotetaan helppokäyttöisyyttä, urheilullista suorituskykyä ja ajamisen hauskuutta. 890 Duke ei petä millään näistä osa-alueista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHämäävä ääniKaksisylinterisen rivimoottorin rauhallisesti papattava ääni hämää, sillä urheilullista suorituskykyä riittää alakierroksilta punarajalle asti. Kaasuun reagointi on terävää muttei nykäisevää moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä. Kevyt pyörä yhdistettynä näin reagoivaan moottoriin tarkoittaa samalla herkkää taipumusta keulimiseen, jos kuljettaja ei ole tarkkana kaasukahvan kanssa.Vaihteisto on herkkä ja vaihdepolkimen liike erittäin lyhyt, mutta siitä huolimatta vaihdepolkimessa tuntuu oikeaoppinen kaksivaiheinen napsahdus vaihteen vaihtuessa. Koeajopyörässä lisävarusteena ollut quickshifter-vaihdeavustin vaihtaa isommalle terävän nopeasti, mutta sekin vailla liiallista nykäisyä. Pienemmälle vaihdettaessa moottorinohjaus tarjoilee toisinaan liikaa välikaasua, mikä aiheuttaa ei-toivotun hyppäyksen eteenpäin. Se onkin vaihteiston ainoa kauneusvirhe.Jarruissa huima parannusPitkät joustomatkat yhdistyvät pintaherkkään mutta samalla progressiiviseen jousitukseen, mikä takaa hyvän ajotuntuman niin sileällä kuin vähän heikkokuntoisemmallakin päällysteellä. Jarrut ovat kokeneet huiman parannuksen edellismallista. Nyt jarrukahvalla riittää yksi sormi ja jarrutuntuma on silti lineaarinen.R-malliin verrattuna ajoasento on pystympi, istuinkorkeus matalampi ja moottorin käytös pehmeämpää, mikä on monelle tärkeämpää kuin R:n monipuolisemmin säädettävä jousitus tai vielä astetta terävämmät jarrut.Ohjaustangon katkaisimet ovat selkeät käyttää ja mittariston käyttöliittymä onnistuneen yksinkertainen. Mittaristo sen sijaan on halvan oloinen, erityisesti kun muistetaan, että jo pykälää pienemmässä 390 Adventuressa käytetään selvästi nykyaikaisempaa ja isoista KTM-malleista tuttua isoa TFT-mittaristoa. Lisäksi moottori nykii kaupunkinopeuksissa huolimatta siitä, mikä vaihde on käytössä. Duke sopii paljon paremmin mutkateille, jolloin kapea mutta ryhdikäs ajoasento ja sopivan napakka istuin mahdollistavat urheilullisten ominaisuuksien hyödyntämisen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus KTM 890 Duke Hinta alkaen 14 927 € Moottori Bensiinimoottori 889 cm³, nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 9000 r/min Vääntö 92 Nm (8000 r/min) Vääntö 92 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, kuivapaino 169 kg, akseliväli 1 476 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa